De wereldwijde leider in sportmarketing research voerde een onderzoek uit bij inwoners van de geboortelanden van alle F1-rijders. Het bureau stelt daarbij een zogenaamde Celeb DBI Index op, die wordt bepaald aan de hand van criteria als aantrekkelijkheid, aspiratie, bekendheid en vertrouwen.

Alonso prijkt net als in 2014 weer boven aan de lijst met een score van 89,66. Op twee staat ex-teamlid en huidig Williamspiloot Felipe Massa (88,84). Hij wordt gevolgd door Sebastian Vettel (85,49 - Ferrari), regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (83,68 - Mercedes), Alonso's nieuwe McLarenploeggenoot Jenson Button (79,62), Nico Rosberg (79,40 - Mercedes), Daniel Ricciardo (66,97 - Red Bull) en RomainGrosjean (66,56 - Lotus).

Alonso dankt zijn eerste plaats onder meer aan zijn gestegen bekendheid in thuisland Spanje, waar liefst 98 procent van de bevolking weet wie hij is - alleen Massa scoort in Brazilië op dat vlak nóg beter (99,2 procent). Niet toevallig is de tweevoudige wereldkampioen met een slordige 50 miljoen euro ook de best betaalde F1-rijder ooit.

De grootste stijger in de Celeb DBI-lijst is Lewis Hamilton met een marketingwaarde die groeide van 81,69 in het seizoen 2014 naar 83,68 vandaag. Dat heeft hij te danken aan zijn grotere awareness in het Verenigd Koninkrijk, waar bijna 93 procent van de inwoners hem kent - een stijging van twee procent. Een nieuwe F1-titel (na 2014) zou Hamilton ook op commercieel vlak naar een koppositie, naast of boven Alonso, kunnen loodsen, zeker als de Spanjaard bij McLaren niet snel een motor krijgt om voorin mee te strijden. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel heeft die bij zijn nieuw team Ferrari wel en kan na een slecht vorig seizoen bij Red Bull zijn geslonken marketingscore weer wat opkrikken.

Opvallendste nieuwkomer in de top tien van de F1-rijders met de hoogste marketingwaarde: Max Verstappen, die een negende stek bekleedt. In Nederland kent 68,4 procent van de respondenten zijn naam. Volgens Repucom maakt dat de jongste F1-rijder ooit nu al tot een van Nederlands interessantste sporters op commercieel gebied, met 'de potentie om uit te groeien tot een wereldster'.

De wereldwijde leider in sportmarketing research voerde een onderzoek uit bij inwoners van de geboortelanden van alle F1-rijders. Het bureau stelt daarbij een zogenaamde Celeb DBI Index op, die wordt bepaald aan de hand van criteria als aantrekkelijkheid, aspiratie, bekendheid en vertrouwen.Alonso prijkt net als in 2014 weer boven aan de lijst met een score van 89,66. Op twee staat ex-teamlid en huidig Williamspiloot Felipe Massa (88,84). Hij wordt gevolgd door Sebastian Vettel (85,49 - Ferrari), regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (83,68 - Mercedes), Alonso's nieuwe McLarenploeggenoot Jenson Button (79,62), Nico Rosberg (79,40 - Mercedes), Daniel Ricciardo (66,97 - Red Bull) en RomainGrosjean (66,56 - Lotus).Alonso dankt zijn eerste plaats onder meer aan zijn gestegen bekendheid in thuisland Spanje, waar liefst 98 procent van de bevolking weet wie hij is - alleen Massa scoort in Brazilië op dat vlak nóg beter (99,2 procent). Niet toevallig is de tweevoudige wereldkampioen met een slordige 50 miljoen euro ook de best betaalde F1-rijder ooit.De grootste stijger in de Celeb DBI-lijst is Lewis Hamilton met een marketingwaarde die groeide van 81,69 in het seizoen 2014 naar 83,68 vandaag. Dat heeft hij te danken aan zijn grotere awareness in het Verenigd Koninkrijk, waar bijna 93 procent van de inwoners hem kent - een stijging van twee procent. Een nieuwe F1-titel (na 2014) zou Hamilton ook op commercieel vlak naar een koppositie, naast of boven Alonso, kunnen loodsen, zeker als de Spanjaard bij McLaren niet snel een motor krijgt om voorin mee te strijden. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel heeft die bij zijn nieuw team Ferrari wel en kan na een slecht vorig seizoen bij Red Bull zijn geslonken marketingscore weer wat opkrikken.Opvallendste nieuwkomer in de top tien van de F1-rijders met de hoogste marketingwaarde: Max Verstappen, die een negende stek bekleedt. In Nederland kent 68,4 procent van de respondenten zijn naam. Volgens Repucom maakt dat de jongste F1-rijder ooit nu al tot een van Nederlands interessantste sporters op commercieel gebied, met 'de potentie om uit te groeien tot een wereldster'.