S/VM: Je schat de kansen van Vettel dit seizoen niet hoog in. Waarom?

"De Renaultmotor is niet goed. Nóg niet, want ik verwacht dat Red Bull in de loop van het seizoen verbeteringen zal aanbrengen."

"Maar in de eerste vier, vijf races is de kans groot dat Vettel niet eens het podium haalt. De eerste testen in Jerez de la Frontera waren rampzalig. Voor de tweede serie in Bahrein werd een aantal problemen opgelost, maar dan doken er weer andere op."

"En het kan nog een tijd duren voor die allemaal weggewerkt zijn, terwijl andere teams nu al hun energie in de ontwikkeling van de wagen en alles wat met aerodynamica te maken heeft, kunnen steken."

"Op dat vlak heeft Red Bull, en alle andere teams die met een Renaultmotor rijden - Lotus, Caterham en Torro Rosso -, een achterstand. Slechte motor, simpel. En dus wordt Vettel geen wereldkampioen."

S/VM: Wie zijn dan wel de favorieten voor de F1-titel?

"Lewis Hamilton, de wereldkampioen van 2008, gevolgd door zijn teamgenoot bij Mercedes Nico Rosberg, en Jenson Button van McLaren, die in regenraces in het voordeel zal zijn. Niet toevallig drie piloten met Mercedesmotoren, die in alle testritten vooraan zaten."

"Vorig jaar was Mercedes in de kwalificatieritten al heel snel, pakten ze ook vaak de pole, maar tijdens de races versleten de banden te rap en vielen ze vaak terug."

"Na hun geheime testen in Barcelona, waarvoor ze uiteindelijk een heel milde sanctie kregen, gingen de Pirellibanden door een andere afstelling plots veel langer mee. Het imago van Mercedes kreeg een deuk, ja, maar het illustreert wel dat het klaar is om alles en iedereen weg te duwen."

"Met Hamilton, maar dus ook met Rosberg. Toen Mercedes in 2010 Michael Schumacher binnenhaalde, dachten ze dat hij Rosberg zou verpletteren, maar toch was die de betere piloot, al moest het team wel twee jaar op zijn eerste zege wachten."

S/VM: Je schat de kansen van Vettel dit seizoen niet hoog in. Waarom?"De Renaultmotor is niet goed. Nóg niet, want ik verwacht dat Red Bull in de loop van het seizoen verbeteringen zal aanbrengen.""Maar in de eerste vier, vijf races is de kans groot dat Vettel niet eens het podium haalt. De eerste testen in Jerez de la Frontera waren rampzalig. Voor de tweede serie in Bahrein werd een aantal problemen opgelost, maar dan doken er weer andere op.""En het kan nog een tijd duren voor die allemaal weggewerkt zijn, terwijl andere teams nu al hun energie in de ontwikkeling van de wagen en alles wat met aerodynamica te maken heeft, kunnen steken.""Op dat vlak heeft Red Bull, en alle andere teams die met een Renaultmotor rijden - Lotus, Caterham en Torro Rosso -, een achterstand. Slechte motor, simpel. En dus wordt Vettel geen wereldkampioen."S/VM: Wie zijn dan wel de favorieten voor de F1-titel?"Lewis Hamilton, de wereldkampioen van 2008, gevolgd door zijn teamgenoot bij Mercedes Nico Rosberg, en Jenson Button van McLaren, die in regenraces in het voordeel zal zijn. Niet toevallig drie piloten met Mercedesmotoren, die in alle testritten vooraan zaten.""Vorig jaar was Mercedes in de kwalificatieritten al heel snel, pakten ze ook vaak de pole, maar tijdens de races versleten de banden te rap en vielen ze vaak terug.""Na hun geheime testen in Barcelona, waarvoor ze uiteindelijk een heel milde sanctie kregen, gingen de Pirellibanden door een andere afstelling plots veel langer mee. Het imago van Mercedes kreeg een deuk, ja, maar het illustreert wel dat het klaar is om alles en iedereen weg te duwen.""Met Hamilton, maar dus ook met Rosberg. Toen Mercedes in 2010 Michael Schumacher binnenhaalde, dachten ze dat hij Rosberg zou verpletteren, maar toch was die de betere piloot, al moest het team wel twee jaar op zijn eerste zege wachten."