S/VM: Wie schat je, als werkgever, het snelste in: Lewis Hamilton of toch Nico Rosberg?

Toto Wolff: "Beiden zijn ongelofelijk explosief en extreem ambitieus. Als het er echt op aankomt, rijden ze allebei met het mes tussen de tanden."

S/VM: Kan dat dan goed verlopen op lange termijn?

"Ze spelen alleszins geen spelletjes."

S/VM: Sinds de GP van Maleisië zijn richtlijnen vanuit de paddock sterk aan de orde...

"Voor eens en altijd wil ik graag duidelijkheid hierover scheppen: wij hebben geen vaste nummer 1 en 2. Onze rijders worden op gelijke voet behandeld. Dat was zo en zal altijd zo blijven. Wij willen niet worden uitgelachen door de anderen. Soms moet je nu eenmaal harde beslissingen nemen. Red Bull bezit natuurlijk als drievoudige wereldkampioen bij de teams een andere uitgangspositie."

S/VM: Het draaide toen nadelig uit voor Nico Rosberg. Moest je hem mentaal er weer bovenop helpen?

"Ik ben blij dat we een rijder als Nico hebben, die de aanwijzingen volgde, hoewel ze niet echt naar zijn zin waren. Hij blijft een fantastische teamspeler. Als topsporter was hij diep vanbinnen natuurlijk ongelukkig, maar hij begrijpt heel goed op welke grond we zo'n cruciale ingreep deden."

S/VM: Je vreest geen constante ergernis of rivaliteit zoals bij Red Bull tussen Sebastian Vettel en Mark Webber?

"We zijn allemaal volwassen mensen. Onze rijders zijn echte profs en begrijpen dat het in bepaalde situaties tot meningsverschillen kan komen. Als racer ben je natuurlijk nooit tevreden, zeker als je voelt dat je sneller had gekund. Gelukkig bespraken we alles vrij snel met beide jongens intern. Er zijn geen problemen. Belangrijk is het voor mij nu om een bepaalde standaardprocedure te vinden, dat voor een geheel seizoen kan gelden en niemand echt benadeelt."

S/VM: Mercedes behoorde net als Red Bull bij de renstallen die kritiek hadden op de nieuwe banden. Wat verlangen jullie van Pirelli?

"We moeten eerst testwaarden verzamelen. Maar de opgave wordt natuurlijk complexer. We vroegen alleen om het niet zo onberekenbaar te maken."

S/VM: Hoe zie je de krachtsverhoudingen evolueren?

"Red Bull slaagde er duidelijk in om binnen de kortste keren de banden te begrijpen. We moeten gewoon verder gas geven, dat we de achterstand kunnen ophalen. In het algemeen voldoet de W04 aan de verwachtingen die we stelden. Dit jaar begint alles weer van nul. Maar we worden sterker." (EB)

S/VM: Wie schat je, als werkgever, het snelste in: Lewis Hamilton of toch Nico Rosberg?Toto Wolff: "Beiden zijn ongelofelijk explosief en extreem ambitieus. Als het er echt op aankomt, rijden ze allebei met het mes tussen de tanden."S/VM: Kan dat dan goed verlopen op lange termijn?"Ze spelen alleszins geen spelletjes."S/VM: Sinds de GP van Maleisië zijn richtlijnen vanuit de paddock sterk aan de orde..."Voor eens en altijd wil ik graag duidelijkheid hierover scheppen: wij hebben geen vaste nummer 1 en 2. Onze rijders worden op gelijke voet behandeld. Dat was zo en zal altijd zo blijven. Wij willen niet worden uitgelachen door de anderen. Soms moet je nu eenmaal harde beslissingen nemen. Red Bull bezit natuurlijk als drievoudige wereldkampioen bij de teams een andere uitgangspositie."S/VM: Het draaide toen nadelig uit voor Nico Rosberg. Moest je hem mentaal er weer bovenop helpen?"Ik ben blij dat we een rijder als Nico hebben, die de aanwijzingen volgde, hoewel ze niet echt naar zijn zin waren. Hij blijft een fantastische teamspeler. Als topsporter was hij diep vanbinnen natuurlijk ongelukkig, maar hij begrijpt heel goed op welke grond we zo'n cruciale ingreep deden."S/VM: Je vreest geen constante ergernis of rivaliteit zoals bij Red Bull tussen Sebastian Vettel en Mark Webber?"We zijn allemaal volwassen mensen. Onze rijders zijn echte profs en begrijpen dat het in bepaalde situaties tot meningsverschillen kan komen. Als racer ben je natuurlijk nooit tevreden, zeker als je voelt dat je sneller had gekund. Gelukkig bespraken we alles vrij snel met beide jongens intern. Er zijn geen problemen. Belangrijk is het voor mij nu om een bepaalde standaardprocedure te vinden, dat voor een geheel seizoen kan gelden en niemand echt benadeelt."S/VM: Mercedes behoorde net als Red Bull bij de renstallen die kritiek hadden op de nieuwe banden. Wat verlangen jullie van Pirelli?"We moeten eerst testwaarden verzamelen. Maar de opgave wordt natuurlijk complexer. We vroegen alleen om het niet zo onberekenbaar te maken."S/VM: Hoe zie je de krachtsverhoudingen evolueren?"Red Bull slaagde er duidelijk in om binnen de kortste keren de banden te begrijpen. We moeten gewoon verder gas geven, dat we de achterstand kunnen ophalen. In het algemeen voldoet de W04 aan de verwachtingen die we stelden. Dit jaar begint alles weer van nul. Maar we worden sterker." (EB)