Olympische atleten protesteren tegen beperkingen op sociale media

© Reuters

Atleten op de Olympische Spelen van Londen zijn op internet een protestactie begonnen tegen de door de organisatie opgelegde regels op sociale media als Twitter en Facebook.

Met ‘Rule 40’ (Regel 40) wil de organisatie de Olympische Spelen van Londen beschermen tegen ‘ambush marketing’ (verdoken reclame) en ervoor zorgen dat enkel officiële sponsors vermeld worden, zo schrijft de London Evening Standard.

De atleten mogen dus geen berichten of foto’s plaatsen om hun persoonlijke sponsors bedanken. Zo moest 1500 meter-renner Leo Manzano een foto van zijn schoenen van Facebook verwijderen. Wie tegen de regels ingaat, riskeert een boete of in het ergste geval zelfs diskwalificatie.

Vooral de Amerikaanse atleten reageren boos. Zij krijgen immers geen overheidssubsidies en zijn voor het kunnen blijven beoefenen van hun sport vaak afhankelijk van persoonlijke sponsors, prijzengeld en zelfs deeltijdse jobs. Tal van atleten hebben zich op sociale media als Twitter en Facebook verenigd met de hashtag #wedemandchange. (KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content