Het incident gebeurde seconden nadat Sri Lanka de winnende runs had gescoord. Shehzad, 22, liep samen met zijn 15 jaar oudere tegenstander, de allrounder Tillakaratne Dilshan, van het terrein. Hoorbaar en zichtbaar voor aanwezige camera's en microfoons begon de jongeman op Dilshan, die net de match voor zijn team had gewonnen, in te praten. Hij zei: "Als je een niet-moslim bent en je wordt moslim, wat je dan ook uitricht in je leven: recht naar de hemel!"

Hellevuur

Dilshans antwoord werd niet verstaanbaar geregistreerd, maar hij hield er de glimlach bij en blijkbaar stelde zijn repliek Shezhad niet tevreden. Die voegde er hoorbaar aan toe: "Wees dan klaar voor het vuur!"

Het is niet het eerste incidident tussen de twee spelers. In december 2013 werd Shehzad beboet nadat hij Dilshan had geduwd.

Dilshan komt uit een gemengd gezin met een boeddhistische moeder een een moslim als vader. Alle kinderen in het gezin hebben het geloof van hun moeder gekozen.

De cricketboard van Sri Lanka heeft geen klacht tegen Shehzad neergelegd, maar de Pakistaanse bond heeft een onderzoek beloofd. In principe mogen Pakistaanse cricketers niet praten over politiek en religie, en al zeker niet op het veld, waar dat zou kunnen gelden als trashtalk.

Imran Khan

Religie, politiek en cricket vormen een moeilijke driehoek in Pakistan. Ooit was de sport het domein van playboys, onder leiding van mannen als Imran Khan en Wasim Akram. Imran, intussen playboy af, is momenteel de feitelijke oppositieleider van het land, met een eigen politieke partij, met eigen hulporganisaties en zelfs met een eigen kankerziekenhuis.

In de loop van de jaren 90 werd religie ineens belangrijk in het Pakistaanse cricket. Kapitein Inzamam ul-Haq, dik en harig, maar ook rotgetalenteerd, leidde een team waarin godsdienst belangrijker werd dan resultaat. Er werd stipter gevast en gebeden dan getraind, en er werd bekeerd (de ene christen in het team). Maar de resultaten bleven uit en de fans pikten het niet lang.

(RR)

Het incident gebeurde seconden nadat Sri Lanka de winnende runs had gescoord. Shehzad, 22, liep samen met zijn 15 jaar oudere tegenstander, de allrounder Tillakaratne Dilshan, van het terrein. Hoorbaar en zichtbaar voor aanwezige camera's en microfoons begon de jongeman op Dilshan, die net de match voor zijn team had gewonnen, in te praten. Hij zei: "Als je een niet-moslim bent en je wordt moslim, wat je dan ook uitricht in je leven: recht naar de hemel!"Dilshans antwoord werd niet verstaanbaar geregistreerd, maar hij hield er de glimlach bij en blijkbaar stelde zijn repliek Shezhad niet tevreden. Die voegde er hoorbaar aan toe: "Wees dan klaar voor het vuur!"Het is niet het eerste incidident tussen de twee spelers. In december 2013 werd Shehzad beboet nadat hij Dilshan had geduwd. Dilshan komt uit een gemengd gezin met een boeddhistische moeder een een moslim als vader. Alle kinderen in het gezin hebben het geloof van hun moeder gekozen. De cricketboard van Sri Lanka heeft geen klacht tegen Shehzad neergelegd, maar de Pakistaanse bond heeft een onderzoek beloofd. In principe mogen Pakistaanse cricketers niet praten over politiek en religie, en al zeker niet op het veld, waar dat zou kunnen gelden als trashtalk. Religie, politiek en cricket vormen een moeilijke driehoek in Pakistan. Ooit was de sport het domein van playboys, onder leiding van mannen als Imran Khan en Wasim Akram. Imran, intussen playboy af, is momenteel de feitelijke oppositieleider van het land, met een eigen politieke partij, met eigen hulporganisaties en zelfs met een eigen kankerziekenhuis.In de loop van de jaren 90 werd religie ineens belangrijk in het Pakistaanse cricket. Kapitein Inzamam ul-Haq, dik en harig, maar ook rotgetalenteerd, leidde een team waarin godsdienst belangrijker werd dan resultaat. Er werd stipter gevast en gebeden dan getraind, en er werd bekeerd (de ene christen in het team). Maar de resultaten bleven uit en de fans pikten het niet lang.(RR)