Net als vetten en koolhydraten heeft ons lichaam eiwitten, ofwel proteïnen, nodig. Deze essentiële voedingsstoffen vind je in heel wat dierlijke en plantaardige producten - denk aan eieren, vette vis, zuivel, pasta of noten.

Sportarts Leonie Geukens: "Als je veel sport, werken je spieren harder en wordt het moeilijker om voldoende eiwitten binnen te krijgen met enkel die natuurlijke bronnen. Daarom raad ik sporters aan om, via supplementen, extra eiwitten in te nemen. Op professioneel niveau is dat ingeburgerd: zo goed als alle topsporters nemen extra eiwitten in. Maar amateursporters zijn vaak niet vertrouwd met eiwitsupplementen en staan er soms zelfs weigerachtig tegenover. Al is er geen reden om je zorgen te maken: eigenlijk mag je na elke fysieke inspanning extra eiwitten innemen. Deze bouwstoffen helpen je spieren te beschermen en te versterken. Gecombineerd met een training is de krachtwinst optimaal."

Spierherstel

Ook wie op gewicht wil blijven of wat kilo's kwijt wil, heeft baat bij een eetpatroon met relatief veel eiwitten. "Dat komt omdat je zo minder snel aan spiermassa zal inboeten en meer focust op het verliezen van enkel vet. Daarnaast zijn eiwitsupplementen voor vegetariërs en veganisten een handige manier om erover te waken dat ze alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgen. In eiwitten zitten aminozuren waar het lichaam nu eenmaal niet buiten kan. We hebben deze stoffen nodig voor de opbouw van onze cellen."

Hoeveel eiwitten je nodig hebt, hangt af van je lichaamsgewicht en je levensstijl. "Voor niet-sporters spreken we meestal van 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. Sport je veel en intensief, dan mag je zeker tot 2 gram gaan. Je spreidt deze dosis best over meerdere innames per dag. Heb je een training achter de rug? Neem je portie eiwitten dan meteen na het sporten in, tijdens de 'recovery'-fase."

Fysisch geneesheer en sportarts, Leonie Geukens

Zuivere supplementen

Er zijn heel wat eiwitsupplementen op de markt, vaak in de vorm van een shake of reep. Daarbij is het belangrijk dat je kijkt naar de concentratie van de eiwitten. Dr. Leonie Geukens: " Let er ook op dat de supplementen 'zuiver' zijn, dus zonder toevoegingen zoals dopingproducten. Je kan ook eiwitsupplementen nemen als maaltijdvervanger, al raad ik altijd aan om dit te combineren met gevarieerde en evenwichtige voeding. Ook nuttig: laat je bijstaan door een gespecialiseerde coach en bekijk je voedings- en bewegingsplan samen."

H24 Achieve, de eerste proteïnereep van de Herbalife24-lijn van Herbalife Nutrition

Wie op koers wil blijven binnen een gezonde en actieve levensstijl, kan voortaan ook de H24 Achieve Proteïnereep Pure Chocolade proeven. Deze eerste proteïnereep van de Herbalife24-lijn is een handige traktatie na je training of work-out. De reep bevat 21 gram eiwitten, is suikerarm, bevat geen kunstmatige smaak- of kleurstoffen en is geschikt voor vegetariërs. Ideaal om je dagelijkse eiwitinname te verhogen zonder je voedingsdoelen in gevaar te brengen. De proteïnerepen zijn 'Informed Sport'-gecertificeerd, wat wil zeggen dat ze getest en vrij bevonden zijn van verboden atletische stoffen.* De Herbalife24-lijn is gebaseerd op de meest recente wetenschap en ontwikkeld voor iedereen. Of je nu een recreatief jogger bent, iemand die van de sportschool houdt, of een topsporter, Herbalife24 heeft producten die je helpen voorbereiden, trainen en herstellen. De Herbalife Nutrition-coaches helpen je trouwens graag op weg met een voedings- en bewegingsplan op maat.

Over Herbalife Nutrition - www.mylifeherbalife.be

Herbalife Nutrition is een voedingsbedrijf dat mensen wereldwijd ondersteunt bij een gezonde en actieve levensstijl. Het aanbod omvat maaltijdshakes, sportvoeding, voedingssupplementen, een uiterlijke verzorgingslijn, verantwoorde snacks en dranken. De producten kan je niet in de winkel vinden maar zijn exclusief verkrijgbaar via Herbalife Nutrition-coaches.

* Het 'Informed Sport'-kwaliteitsgarantieprogramma certificeert dat een monster van de partij waaruit dit product is gemaakt, is getest door LGC's sport- & anti-dopinglab van wereldklasse en geen verboden stoffen bleek te bevatten bij de anti-dopingscreening. Meer details op www.informed-sport.com.

Net als vetten en koolhydraten heeft ons lichaam eiwitten, ofwel proteïnen, nodig. Deze essentiële voedingsstoffen vind je in heel wat dierlijke en plantaardige producten - denk aan eieren, vette vis, zuivel, pasta of noten.Sportarts Leonie Geukens: "Als je veel sport, werken je spieren harder en wordt het moeilijker om voldoende eiwitten binnen te krijgen met enkel die natuurlijke bronnen. Daarom raad ik sporters aan om, via supplementen, extra eiwitten in te nemen. Op professioneel niveau is dat ingeburgerd: zo goed als alle topsporters nemen extra eiwitten in. Maar amateursporters zijn vaak niet vertrouwd met eiwitsupplementen en staan er soms zelfs weigerachtig tegenover. Al is er geen reden om je zorgen te maken: eigenlijk mag je na elke fysieke inspanning extra eiwitten innemen. Deze bouwstoffen helpen je spieren te beschermen en te versterken. Gecombineerd met een training is de krachtwinst optimaal."Ook wie op gewicht wil blijven of wat kilo's kwijt wil, heeft baat bij een eetpatroon met relatief veel eiwitten. "Dat komt omdat je zo minder snel aan spiermassa zal inboeten en meer focust op het verliezen van enkel vet. Daarnaast zijn eiwitsupplementen voor vegetariërs en veganisten een handige manier om erover te waken dat ze alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgen. In eiwitten zitten aminozuren waar het lichaam nu eenmaal niet buiten kan. We hebben deze stoffen nodig voor de opbouw van onze cellen."Hoeveel eiwitten je nodig hebt, hangt af van je lichaamsgewicht en je levensstijl. "Voor niet-sporters spreken we meestal van 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. Sport je veel en intensief, dan mag je zeker tot 2 gram gaan. Je spreidt deze dosis best over meerdere innames per dag. Heb je een training achter de rug? Neem je portie eiwitten dan meteen na het sporten in, tijdens de 'recovery'-fase."Er zijn heel wat eiwitsupplementen op de markt, vaak in de vorm van een shake of reep. Daarbij is het belangrijk dat je kijkt naar de concentratie van de eiwitten. Dr. Leonie Geukens: " Let er ook op dat de supplementen 'zuiver' zijn, dus zonder toevoegingen zoals dopingproducten. Je kan ook eiwitsupplementen nemen als maaltijdvervanger, al raad ik altijd aan om dit te combineren met gevarieerde en evenwichtige voeding. Ook nuttig: laat je bijstaan door een gespecialiseerde coach en bekijk je voedings- en bewegingsplan samen."Wie op koers wil blijven binnen een gezonde en actieve levensstijl, kan voortaan ook de H24 Achieve Proteïnereep Pure Chocolade proeven. Deze eerste proteïnereep van de Herbalife24-lijn is een handige traktatie na je training of work-out. De reep bevat 21 gram eiwitten, is suikerarm, bevat geen kunstmatige smaak- of kleurstoffen en is geschikt voor vegetariërs. Ideaal om je dagelijkse eiwitinname te verhogen zonder je voedingsdoelen in gevaar te brengen. De proteïnerepen zijn 'Informed Sport'-gecertificeerd, wat wil zeggen dat ze getest en vrij bevonden zijn van verboden atletische stoffen.* De Herbalife24-lijn is gebaseerd op de meest recente wetenschap en ontwikkeld voor iedereen. Of je nu een recreatief jogger bent, iemand die van de sportschool houdt, of een topsporter, Herbalife24 heeft producten die je helpen voorbereiden, trainen en herstellen. De Herbalife Nutrition-coaches helpen je trouwens graag op weg met een voedings- en bewegingsplan op maat.Herbalife Nutrition is een voedingsbedrijf dat mensen wereldwijd ondersteunt bij een gezonde en actieve levensstijl. Het aanbod omvat maaltijdshakes, sportvoeding, voedingssupplementen, een uiterlijke verzorgingslijn, verantwoorde snacks en dranken. De producten kan je niet in de winkel vinden maar zijn exclusief verkrijgbaar via Herbalife Nutrition-coaches.* Het 'Informed Sport'-kwaliteitsgarantieprogramma certificeert dat een monster van de partij waaruit dit product is gemaakt, is getest door LGC's sport- & anti-dopinglab van wereldklasse en geen verboden stoffen bleek te bevatten bij de anti-dopingscreening. Meer details op www.informed-sport.com.