Het wegwielrennen aan de basis in Vlaanderen staat anno 2014 voor verschillende uitdagingen. Zo hebben organisatoren en clubleiders onder meer te kampen met een afbrokkelend sociaal weefsel, laagconjunctuur en besparingen bij lokale overheden. Op die uitdagingen wou de Staten-Generaal antwoorden bieden. "De crisis in het wielrennen bevindt zich niet op het niveau van de Flanders Classics, maar wel op het niveau van de kleinere wedstrijden", zo verklaarde professor en mede-initiatiefnemer Wim Lagae op de campus in Antwerpen. "Vooral op economisch vlak zijn er verschillende uitdagingen. Zo is er duidelijk een probleem van ruimtelijke ordening, want onze weginfrastructuur is enkel op maat van de wagens." "Voorts halen steden en gemeenten omwille van de laagconjunctuur steeds meer de kaasschaaf boven", aldus Lagae. "Verdere besparingen zijn op komst. Hoe zullen wielerwedstrijden overleven als de politie facturen aan de organisatoren begint door te rekenen?" "Tot slot wordt het wielrennen geplaagd door een zwak businessmodel. Zo rust er een taboe op ticketing. En op de Ronde van Frankrijk na kan men nauwelijks rekenen op televisiegelden. Nog steeds niet slagen wedstrijden erin om stabiele inkomsten te genereren", besloot Lagae, die opriep tot de totstandkoming van een taskforce om het grassroots wielrennen nieuwe impulsen te geven. . (Belga)

Het wegwielrennen aan de basis in Vlaanderen staat anno 2014 voor verschillende uitdagingen. Zo hebben organisatoren en clubleiders onder meer te kampen met een afbrokkelend sociaal weefsel, laagconjunctuur en besparingen bij lokale overheden. Op die uitdagingen wou de Staten-Generaal antwoorden bieden. "De crisis in het wielrennen bevindt zich niet op het niveau van de Flanders Classics, maar wel op het niveau van de kleinere wedstrijden", zo verklaarde professor en mede-initiatiefnemer Wim Lagae op de campus in Antwerpen. "Vooral op economisch vlak zijn er verschillende uitdagingen. Zo is er duidelijk een probleem van ruimtelijke ordening, want onze weginfrastructuur is enkel op maat van de wagens." "Voorts halen steden en gemeenten omwille van de laagconjunctuur steeds meer de kaasschaaf boven", aldus Lagae. "Verdere besparingen zijn op komst. Hoe zullen wielerwedstrijden overleven als de politie facturen aan de organisatoren begint door te rekenen?" "Tot slot wordt het wielrennen geplaagd door een zwak businessmodel. Zo rust er een taboe op ticketing. En op de Ronde van Frankrijk na kan men nauwelijks rekenen op televisiegelden. Nog steeds niet slagen wedstrijden erin om stabiele inkomsten te genereren", besloot Lagae, die opriep tot de totstandkoming van een taskforce om het grassroots wielrennen nieuwe impulsen te geven. . (Belga)