Wimbledon mag op allerlei vlakken (kledij, gedragsregels voor spelers en toeschouwers...) dan wel het meest traditierijke/behoudsgezinde tennistoernooi ter wereld zijn, op het gebied van sociale media is het wél zijn tijd vooruit. Volgens een studie van Repucom, de wereldwijde leider in sportmarketing research, heeft The Championships van de vier grand slams wereldwijd het meeste volgers op Facebook, Instagram en Twitter: 4,1 miljoen, 400.000 meer dan de nummer twee, Roland Garros.

Die fans laten ook meer van zich horen op die sociale mediaplatformen. Op Twitter werden tijdens de mannenfinale op Wimbledon vorig jaar liefst 585.000 tweets gepost, een pak meer dan tijdens de eindstrijd van de Franse (346.000) en de Australian Open (335.000).

Opvallend is ook dat 34 procent van alle tweets over het Londense tennistoernooi een video of een foto bevatten. Dat is, net als de topscore qua aantal volgers op sociale media, niet toevallig, zegt Wim Matheus, commercial manager van Repucom. 'Wimbledon plaatst op zijn website en sociale mediakanalen veel leuke archiefbeelden en interessante infografieken, en biedt via compacte filmpjes ook een ruime blik achter de schermen. Een voorbeeld van wat wij fan stories noemen, veel meer dan zomaar wat saaie updates over de scores van de matchen. In de maand voor het toernooi bevatte élke officiële tweet zelfs een foto of video. De manier om een sterkere verbondenheid en identificatie met volgers op sociale media te creëren. En niet te vergeten: om sponsors te lokken.'

Die genereren rond de terreinen van de Londense All England Lawn Tennis and Croquet Club relatief weinig exposure via reclameborden, want die zijn beperkt, zowel qua aantal als qua ruimte. 'Maar de authentieke fan stories op sociale media bieden die bedrijven een grotere return on investment dan via de traditionele manier van adverteren', vertelt Matheus. 'Zo kunnen de organisatoren een overkill aan reclameborden op het tenniscomplex blijven vermijden, maar via sociale media de waarde van het unieke, waardenvaste Wimbledonmerk (nog meer) versterken. En vooral nog meer te gelde maken. Geposte archiefbeelden op Twitter met de hashtag 'brought to you by sponsor x' zijn niet meer veraf.'

Wimbledon mag op allerlei vlakken (kledij, gedragsregels voor spelers en toeschouwers...) dan wel het meest traditierijke/behoudsgezinde tennistoernooi ter wereld zijn, op het gebied van sociale media is het wél zijn tijd vooruit. Volgens een studie van Repucom, de wereldwijde leider in sportmarketing research, heeft The Championships van de vier grand slams wereldwijd het meeste volgers op Facebook, Instagram en Twitter: 4,1 miljoen, 400.000 meer dan de nummer twee, Roland Garros.Die fans laten ook meer van zich horen op die sociale mediaplatformen. Op Twitter werden tijdens de mannenfinale op Wimbledon vorig jaar liefst 585.000 tweets gepost, een pak meer dan tijdens de eindstrijd van de Franse (346.000) en de Australian Open (335.000).Opvallend is ook dat 34 procent van alle tweets over het Londense tennistoernooi een video of een foto bevatten. Dat is, net als de topscore qua aantal volgers op sociale media, niet toevallig, zegt Wim Matheus, commercial manager van Repucom. 'Wimbledon plaatst op zijn website en sociale mediakanalen veel leuke archiefbeelden en interessante infografieken, en biedt via compacte filmpjes ook een ruime blik achter de schermen. Een voorbeeld van wat wij fan stories noemen, veel meer dan zomaar wat saaie updates over de scores van de matchen. In de maand voor het toernooi bevatte élke officiële tweet zelfs een foto of video. De manier om een sterkere verbondenheid en identificatie met volgers op sociale media te creëren. En niet te vergeten: om sponsors te lokken.'Die genereren rond de terreinen van de Londense All England Lawn Tennis and Croquet Club relatief weinig exposure via reclameborden, want die zijn beperkt, zowel qua aantal als qua ruimte. 'Maar de authentieke fan stories op sociale media bieden die bedrijven een grotere return on investment dan via de traditionele manier van adverteren', vertelt Matheus. 'Zo kunnen de organisatoren een overkill aan reclameborden op het tenniscomplex blijven vermijden, maar via sociale media de waarde van het unieke, waardenvaste Wimbledonmerk (nog meer) versterken. En vooral nog meer te gelde maken. Geposte archiefbeelden op Twitter met de hashtag 'brought to you by sponsor x' zijn niet meer veraf.'