Komende zomer zal de Italiaanse topclub zijn befaamde Junior Camps organiseren op het veld van een Antwerpse derdeprovincialer.
Vorig jaar organiseerde AC Milan in 35 landen zogenaamde Junior Camps, waaraan 150.000 jeugdvoetballers deelnamen. Na het succes in Nederland - waar in 2013 op elf verschillende locaties zal worden gerekruteerd - ging men ook in ons land op zoek naar een geschikte plek.

Geen enkele Belgische club voldeed aan de strenge eisen in het lijvige draaiboek, behalve Schelle Sport, een derdeprovincialer uit de provincie Antwerpen.

"Iedereen vraagt zich af hoe Milan bij ons is terecht gekomen", zegt Raymond Claes, hoofd van de cel communicatie en sponsoring, aan Sport/Voetbalmagazine.

"Heel toevallig. Elk jaar organiseren wij in de maand augustus een jeugdtornooi. Vorig seizoen nam ook Beerschot hieraan deel. Het zoontje van Raffaele Maiorano speelt daar. Maiorano is de officiële vertegenwoordiger van Milan in de Benelux en zocht al geruime tijd een Belgische locatie voor de Junior Camps. Toen hij onze accommodatie bekeek, wist hij genoeg. Minder dan een maand later kwamen de jeugdverantwoordelijken van Milan op bezoek en ze gaven meteen hun akkoord."

Mediaoffensief vanaf januari 2013

Claes legt uit hoe Schelle Sport aan zijn moderne infrastructuur komt: "Zoals zoveel provincialers modderden ook wij maar wat aan met versleten kleedkamers en een aftandse kantine. Wij hebben de boel aan de gemeente verkocht en bouwden op twee jaar tijd een nieuw complex."

"We deden alles zelf. Op ons sportcafé staan 70 zonnepanelen en elke druppel water wordt gerecycleerd. We kunnen probleemloos aan de eisen van Milan voldoen: 150 jongeren tegelijkertijd eten geven bijvoorbeeld. De sportmaaltijden moeten ter plaatse worden bereid. Het treft dat onze hoofdsponsor een traiteur is. Onze dertien hypermoderne kleedkamers voldoen ook aan de voorwaarden, net als de vier velden, die worden onderhouden door een gespecialiseerde firma."

Tijdens de laatste week van juli wordt het Junior Camp geleid door twee jeugdtrainers van AC Milan, bijgestaan door coaches van Schelle. Zonder veel reclame schreven op vier dagen tijd al honderd jongeren in. De beste twee worden uitgenodigd om stage te lopen in het oefencomplex van Milan.

Pas begin januari start AC Milan zijn mediacampagne in ons land met reclamespots op tv en affiches van twintig vierkante meter. Af en toe worden op deze manier ook toppers ontdekt: Kevin-Prince Boateng bijvoorbeeld. (EM)

Komende zomer zal de Italiaanse topclub zijn befaamde Junior Camps organiseren op het veld van een Antwerpse derdeprovincialer. Vorig jaar organiseerde AC Milan in 35 landen zogenaamde Junior Camps, waaraan 150.000 jeugdvoetballers deelnamen. Na het succes in Nederland - waar in 2013 op elf verschillende locaties zal worden gerekruteerd - ging men ook in ons land op zoek naar een geschikte plek. Geen enkele Belgische club voldeed aan de strenge eisen in het lijvige draaiboek, behalve Schelle Sport, een derdeprovincialer uit de provincie Antwerpen. "Iedereen vraagt zich af hoe Milan bij ons is terecht gekomen", zegt Raymond Claes, hoofd van de cel communicatie en sponsoring, aan Sport/Voetbalmagazine. "Heel toevallig. Elk jaar organiseren wij in de maand augustus een jeugdtornooi. Vorig seizoen nam ook Beerschot hieraan deel. Het zoontje van Raffaele Maiorano speelt daar. Maiorano is de officiële vertegenwoordiger van Milan in de Benelux en zocht al geruime tijd een Belgische locatie voor de Junior Camps. Toen hij onze accommodatie bekeek, wist hij genoeg. Minder dan een maand later kwamen de jeugdverantwoordelijken van Milan op bezoek en ze gaven meteen hun akkoord."Mediaoffensief vanaf januari 2013Claes legt uit hoe Schelle Sport aan zijn moderne infrastructuur komt: "Zoals zoveel provincialers modderden ook wij maar wat aan met versleten kleedkamers en een aftandse kantine. Wij hebben de boel aan de gemeente verkocht en bouwden op twee jaar tijd een nieuw complex." "We deden alles zelf. Op ons sportcafé staan 70 zonnepanelen en elke druppel water wordt gerecycleerd. We kunnen probleemloos aan de eisen van Milan voldoen: 150 jongeren tegelijkertijd eten geven bijvoorbeeld. De sportmaaltijden moeten ter plaatse worden bereid. Het treft dat onze hoofdsponsor een traiteur is. Onze dertien hypermoderne kleedkamers voldoen ook aan de voorwaarden, net als de vier velden, die worden onderhouden door een gespecialiseerde firma."Tijdens de laatste week van juli wordt het Junior Camp geleid door twee jeugdtrainers van AC Milan, bijgestaan door coaches van Schelle. Zonder veel reclame schreven op vier dagen tijd al honderd jongeren in. De beste twee worden uitgenodigd om stage te lopen in het oefencomplex van Milan. Pas begin januari start AC Milan zijn mediacampagne in ons land met reclamespots op tv en affiches van twintig vierkante meter. Af en toe worden op deze manier ook toppers ontdekt: Kevin-Prince Boateng bijvoorbeeld. (EM)