Dat Chinese bedrijven in Spaanse eersteklassers als Atlético Madrid en Espanyol Barcelona investeren, is genoegzaam geweten, maar nu duiken ze ook op in de lagere regionen van het Spaanse voetbal. Zo zijn FC Jumilla en La Hoya de la Lorca, twee clubs uit Segunda B (derde klasse), al opgekocht door Chinese ondernemers en zijn er onderha...

Dat Chinese bedrijven in Spaanse eersteklassers als Atlético Madrid en Espanyol Barcelona investeren, is genoegzaam geweten, maar nu duiken ze ook op in de lagere regionen van het Spaanse voetbal. Zo zijn FC Jumilla en La Hoya de la Lorca, twee clubs uit Segunda B (derde klasse), al opgekocht door Chinese ondernemers en zijn er onderhandelingen bezig met nog drie andere clubs. El País trok naar FC Jumilla om het fijne van de zaak te weten. Jumilla is een rustige gemeente van 25.000 inwoners in Murcia. Het lokale clubje is opgekocht door Lian Xiang en Hui Tang, twee journalisten die een humoristische show presenteren op de Chinese tv: La Liga is Fun. Dat heeft hen geen windeieren gelegd, want ze waren in staat om de 200.000 euro schulden van FC Jumilla te betalen en in te staan voor het jaarlijks budget van ongeveer 1 miljoen euro. Sportdirecteur Francisco Serranoweet echter waar het Xiang en Tang om te doen is: 'Dit is pure business. Chinese jongens komen naar hier in groepjes van twintig en ze betalen elk tussen 5.000 en 10.000 euro per maand. Voor Chinese clubs is het immers interessant om hier hun spelers op te leiden. Zo kreeg La Roda (een andere club uit Segunda B, nvdr) 50.000 euro voor elk van de twee Chinezen die het heeft aangesloten.'Ook Xiang en Tang willen Chinese voetballertjes naar Murcia halen, hen opleiden en hen dan met fenomenale winst weer verkopen aan een Chinese club. Dat dat kan, bewees Atlético met Xin Xu. Die kwam op achttienjarige leeftijd naar Madrid, mocht een paar minuutjes opdraven in 2015 tijdens een oefenwedstrijd in het voorseizoen en werd vervolgens verkocht aan Guangzhou Evergrande voor vier miljoen euro. Makkelijk verdiend.