FIFA weert oranje Bavariakleedjes op het WK

© Reuters

Tijdens de eerste match van Nederland op het WK in Zuid-Afrika tegen Denemarken werden 36 vrouwen gearresteerd omdat ze een kleedje droegen van Bavaria, een Nederlandse bierproducent. Bavaria is een concurrent van Budweiser, de officiële sponsor van het WK.

Bavaria deelde de kleedjes uit voor het WK in Zuid-Afrika als marketingstunt en die waren zeer gegeerd in Nederland. Dat bleek ook tijdens de eerste match van Nederland toen een groot deel van de vrouwelijke supporters zo’n kleedje droegen. De vrouwen zouden verkleed als Deense supporters het stadion binnengegaan zijn. Bij eerdere oefenmatchen bleken de kleedjes namelijk ook al voor ophef te zorgen.

De FIFA kon dat niet smaken en liet 36 vrouwen arresteren en het stadion uitzetten. De vrouwen werden naar eigen zeggen, zonder reden uit de tribunes gehaald. Ze waren enkel “aan het zingen en plezier aan het maken”. Ze zouden daarna ook nog enkele uren ondervraagd zijn en dan pas vrijgelaten.

Naderhand bleek het niet enkel om Nederlandse vrouwen te gaan. Volgens het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken gaat het om drie Nederlandse vrouwen en 33 Zuid-Afrikaanse vrouwen.

Heimelijke promotiestunt

Dat de vrouwen het stadion uitgezet werden ontkent de FIFA niet, maar dat ze gearresteerd en daarna nog eens uren ondervraagd werden, zou niet kloppen. De FIFA spreekt van een “heimelijke promotiestunt” van de Nederlandse brouwerij en onderzoekt welke acties het nog kan ondernemen tegen de bierproducent. Op de achterkant van het jurkje staat het logo van Bavaria en volgens de FIFA is dat geen geautoriseerd WK-logo. “De jurkjes zijn daarom niet meer welkom in de stadions”.

Bavaria reageerde misnoegd op de actie van de FIFA. “Er stond zelfs geen merknaam op het kleedje en de FIFA heeft geen monopolie op oranje.”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content