Maanden terug al maakte de FIFA de straatventers die actief zijn rondom de WK-stadions duidelijk dat ze tijdens de wereldbeker moesten oprotten.

Een storm van protest stak op. Veel straathandelaren lieten zich niet zonder slag of stoot verjagen. Zij protesteerden dat de FIFA hun broodwinning afpakte en dat in een land met een werkloosheidsgraad van 25 procent.

De FIFA probeerde nochtans een aantal van hen de kans te geven om in dienst te treden van officiële partners, zoals McDonald's en Coca-Cola, die hun verkoopspunten hebben overgenomen.

De wereldvoetbalbond deed ook inspanningen om alle merchandising in Zuid-Afrika te laten vervaardigen en werkte intensief mee om valse shirts en dergelijke van de markt te halen.

De FIFA wil echter bovenal zijn gulle sponsors beschermen en stuurde de voorbije weken in alle speelsteden de merkenpolitie op stap. Deze moest er op toezien dat geen enkel bedrijf een graantje meepikte van de voetbalkoorts zonder een bom duiten te betalen aan de heren uit Zürich.

De merkenpolitie ging heel ver. Het gebruik van het jaartal 2010 was al voldoende om een rechtszaak aan te spannen. Ook de lagekostenmaatschappij Kulula moest het ontgelden.

Kulula had nochtans een briljante slogan bedacht: 'De onofficiële nationale luchtvaartmaatschappij van je weet wel wat'.

Geen wonder dat hier en daar geschreven wordt dat Zuid-Afrika voortaan beter Fifania zou worden genoemd.

Maanden terug al maakte de FIFA de straatventers die actief zijn rondom de WK-stadions duidelijk dat ze tijdens de wereldbeker moesten oprotten. Een storm van protest stak op. Veel straathandelaren lieten zich niet zonder slag of stoot verjagen. Zij protesteerden dat de FIFA hun broodwinning afpakte en dat in een land met een werkloosheidsgraad van 25 procent. De FIFA probeerde nochtans een aantal van hen de kans te geven om in dienst te treden van officiële partners, zoals McDonald's en Coca-Cola, die hun verkoopspunten hebben overgenomen. De wereldvoetbalbond deed ook inspanningen om alle merchandising in Zuid-Afrika te laten vervaardigen en werkte intensief mee om valse shirts en dergelijke van de markt te halen. De FIFA wil echter bovenal zijn gulle sponsors beschermen en stuurde de voorbije weken in alle speelsteden de merkenpolitie op stap. Deze moest er op toezien dat geen enkel bedrijf een graantje meepikte van de voetbalkoorts zonder een bom duiten te betalen aan de heren uit Zürich. De merkenpolitie ging heel ver. Het gebruik van het jaartal 2010 was al voldoende om een rechtszaak aan te spannen. Ook de lagekostenmaatschappij Kulula moest het ontgelden. Kulula had nochtans een briljante slogan bedacht: 'De onofficiële nationale luchtvaartmaatschappij van je weet wel wat'. Geen wonder dat hier en daar geschreven wordt dat Zuid-Afrika voortaan beter Fifania zou worden genoemd.