De verhoopte winst tegen Turkije kwam er niet, maar de Rode Duivels zijn weer hip en slagen erin het Belgische volk te verenigen. Dat voelt ook Stefan Van Loock, sinds januari 2011 directeur communicatie bij de KBVB.

Eén van de redenen voor dat verbeterde imago is het verdwijnen van communautair getwist binnen de nationale ploeg, zo beweert de ex-VTM journalist deze week in Sport/Voetbalmagazine: "De kliekjesvorming, het communautaire gegeven dat in de jaren tachtig en negentig aanwezig was, heb je nu absoluut niet. Alleen bij de pers leeft dat nog een beetje, in de altijd terugkerende vragen over Eden Hazard en Daniel Van Buyten."

Taal

Van Loock ziet het daarom als één van zijn kerntaken om beide media te overtuigen dat taal geen item (meer) is bij de selectie en de samenstelling van het basisteam.

"Taal is geen barrière meer in deze groep. De nationale ploeg is te lang synoniem geweest voor tweedracht. Als nu iemand moet afzeggen, doet hij dat met spijt. Het onderlinge respect is toegenomen."

Voltijds assistentVolgens Filip Van Doorslaer, zes jaar geleden als marketing en commercieel verantwoordelijke aangesteld bij de Belgische voetbalbond, begon die heropstanding van de Rode Duivels al onder Dick Advocaat. Dat er toen met Marc Wilmots voor het eerst in de historie van de nationale ploeg een voltijds assistent kwam, was een belangrijk signaal.

"Advocaat heeft een breuk gemaakt met het verleden. Hij heeft een aantal lijnen getrokken die Georges doortrekt. Discipline, afspraken naleven, dat heeft Dick hier ingebracht. Tevoren was er een disciplinair probleem: tien minuten te laat komen, rinkelende gsm's tijdens de besprekingen, dat kon."

Van Loock: "Die regels worden nu wel nageleefd, merk ik."

Van Doorslaer: "Advocaat heeft een stuk Nederlandse arrogantie overgebracht op de spelers: 'Hoezo: denken dat je gaat verliezen? Je gaat winnen!' Georges (Leekens, nvdr) bouwt daar op voort. Hij staat ook enorm open om mee te werken aan zaken die het imago en de sfeer verbeteren waar we in het verleden mensen hadden die zegden: wij hebben alleen met het sportieve te maken."

"Georges heeft er ook voor gezorgd dat de spelers weer met plezier naar de nationale ploeg komen, terwijl het in het verleden afzeggingen regende." (GF/MS)

De verhoopte winst tegen Turkije kwam er niet, maar de Rode Duivels zijn weer hip en slagen erin het Belgische volk te verenigen. Dat voelt ook Stefan Van Loock, sinds januari 2011 directeur communicatie bij de KBVB. Eén van de redenen voor dat verbeterde imago is het verdwijnen van communautair getwist binnen de nationale ploeg, zo beweert de ex-VTM journalist deze week in Sport/Voetbalmagazine: "De kliekjesvorming, het communautaire gegeven dat in de jaren tachtig en negentig aanwezig was, heb je nu absoluut niet. Alleen bij de pers leeft dat nog een beetje, in de altijd terugkerende vragen over Eden Hazard en Daniel Van Buyten." Taal Van Loock ziet het daarom als één van zijn kerntaken om beide media te overtuigen dat taal geen item (meer) is bij de selectie en de samenstelling van het basisteam. "Taal is geen barrière meer in deze groep. De nationale ploeg is te lang synoniem geweest voor tweedracht. Als nu iemand moet afzeggen, doet hij dat met spijt. Het onderlinge respect is toegenomen." Voltijds assistentVolgens Filip Van Doorslaer, zes jaar geleden als marketing en commercieel verantwoordelijke aangesteld bij de Belgische voetbalbond, begon die heropstanding van de Rode Duivels al onder Dick Advocaat. Dat er toen met Marc Wilmots voor het eerst in de historie van de nationale ploeg een voltijds assistent kwam, was een belangrijk signaal. "Advocaat heeft een breuk gemaakt met het verleden. Hij heeft een aantal lijnen getrokken die Georges doortrekt. Discipline, afspraken naleven, dat heeft Dick hier ingebracht. Tevoren was er een disciplinair probleem: tien minuten te laat komen, rinkelende gsm's tijdens de besprekingen, dat kon." Van Loock: "Die regels worden nu wel nageleefd, merk ik." Van Doorslaer: "Advocaat heeft een stuk Nederlandse arrogantie overgebracht op de spelers: 'Hoezo: denken dat je gaat verliezen? Je gaat winnen!' Georges (Leekens, nvdr) bouwt daar op voort. Hij staat ook enorm open om mee te werken aan zaken die het imago en de sfeer verbeteren waar we in het verleden mensen hadden die zegden: wij hebben alleen met het sportieve te maken." "Georges heeft er ook voor gezorgd dat de spelers weer met plezier naar de nationale ploeg komen, terwijl het in het verleden afzeggingen regende." (GF/MS)