Het onderzoek werd verricht door Tempero, een bedrijf gespecialiseerd in social media management, en Brandwatch, een analysebureau. Dat gebeurde op vraag van Kick it Out, een organisatie die door de Engelse voetbalfederatie opgestart werd om discriminatie in het voetbal aan te pakken. Het onderzoek richtte zich op Twitter, Facebook, supportersfora en sportblogs. Die sociale media werden sinds augustus 2014, bij de start van dit seizoen, gescreend op verscheidene trefwoorden die racisme, haat en laster moesten aanwijzen.

De bevindingen zijn schokkend. De voorbije acht maanden werden maar liefst 134.400 discriminerende posts ontdekt. Voornamelijk gericht op zwarte spelers, met als favoriete doelwit Mario Balotelli, spits van Liverpool. Hij kreeg 8000 racistisch getinte verwensingen naar zijn hoofd geslingerd. Ook Engels international Danny Welbeck, deze zomer van Manchester United naar Arsenal getransfereerd, is een gegeerd mikpunt, hij kreeg 1.700 beschimpende reacties te verwerken dit seizoen. Dat is iets meer dan collega-international Daniel Sturridge (1600 reacties).

Bij de clubs die het vaakst beschimpt worden, leidt Chelsea de dans met meer dan 20.000 berichten. De Blues worden gevolgd door Liverpool (19.000), Arsenal (12.000), Man U en Man City (elk 11.000). Racisme is het grootste probleem, maar ook homofobie en antisemitisme steken al te vaak de kop op.

Strengere aanpak van de politie

Grootste boosdoener daarbij is Twitter, dat 'goed' is voor 88 procent van de discriminerende posts. 8 procent komt op rekening van Facebook en 3 procent via de supportersfora. Veel heeft te maken met het publieke karakter van Twitter, terwijl Facebook in meerdere mate privé blijft -die beerput is dus nog niet helemaal geopend. Het bestuur van Twitter gaf al toe dat er gewerkt dient te worden aan hun aanpak van lasterende commentaren en dat het probleem momenteel onvoldoende opgevolgd wordt.

Kick it Out, de pas opgerichte anti-discriminatiecel van de Premier League, gebruikt de bevinden van het onderzoek om de politie er toe aan te zetten kordater op te treden tegen racisme en discriminatie via sociale media. Al blijft de hoofdverantwoordelijke natuurlijk de internetgebruiker zelf: iets meer bewust zijn van bepaalde uitlatingen op sociale media kan geen kwaad.

Het onderzoek werd verricht door Tempero, een bedrijf gespecialiseerd in social media management, en Brandwatch, een analysebureau. Dat gebeurde op vraag van Kick it Out, een organisatie die door de Engelse voetbalfederatie opgestart werd om discriminatie in het voetbal aan te pakken. Het onderzoek richtte zich op Twitter, Facebook, supportersfora en sportblogs. Die sociale media werden sinds augustus 2014, bij de start van dit seizoen, gescreend op verscheidene trefwoorden die racisme, haat en laster moesten aanwijzen. De bevindingen zijn schokkend. De voorbije acht maanden werden maar liefst 134.400 discriminerende posts ontdekt. Voornamelijk gericht op zwarte spelers, met als favoriete doelwit Mario Balotelli, spits van Liverpool. Hij kreeg 8000 racistisch getinte verwensingen naar zijn hoofd geslingerd. Ook Engels international Danny Welbeck, deze zomer van Manchester United naar Arsenal getransfereerd, is een gegeerd mikpunt, hij kreeg 1.700 beschimpende reacties te verwerken dit seizoen. Dat is iets meer dan collega-international Daniel Sturridge (1600 reacties).Bij de clubs die het vaakst beschimpt worden, leidt Chelsea de dans met meer dan 20.000 berichten. De Blues worden gevolgd door Liverpool (19.000), Arsenal (12.000), Man U en Man City (elk 11.000). Racisme is het grootste probleem, maar ook homofobie en antisemitisme steken al te vaak de kop op.Grootste boosdoener daarbij is Twitter, dat 'goed' is voor 88 procent van de discriminerende posts. 8 procent komt op rekening van Facebook en 3 procent via de supportersfora. Veel heeft te maken met het publieke karakter van Twitter, terwijl Facebook in meerdere mate privé blijft -die beerput is dus nog niet helemaal geopend. Het bestuur van Twitter gaf al toe dat er gewerkt dient te worden aan hun aanpak van lasterende commentaren en dat het probleem momenteel onvoldoende opgevolgd wordt. Kick it Out, de pas opgerichte anti-discriminatiecel van de Premier League, gebruikt de bevinden van het onderzoek om de politie er toe aan te zetten kordater op te treden tegen racisme en discriminatie via sociale media. Al blijft de hoofdverantwoordelijke natuurlijk de internetgebruiker zelf: iets meer bewust zijn van bepaalde uitlatingen op sociale media kan geen kwaad.