1. Manchester UTD

Geen groei voor Man U. Integendeel. Maar de Europa League mag dan al de tweede klasse van Europa zijn, de finalewinst tegen Ajax bezorgde United nog wel de 44,5 miljoen euro die ervoor zorgt dat de Mancunians Real en Barcelona weer nipt voorblijven. Die 44,5 miljoen is intussen vier keer meer dan Atlético Madrid in 2012 aan de EL verdiende, een indicatie dat de UEFA ook de EL serieus begint te nemen. Net zoals in andere jaren maakt United het verschil niet op het veld, maar in de sponsordeals. Man U is ondanks een sportief mindere periode nog steeds het sterkste voetbalmerk op aarde. Het merk lijkt tegenwoordig belangrijker dan de resultaten.
...

Geen groei voor Man U. Integendeel. Maar de Europa League mag dan al de tweede klasse van Europa zijn, de finalewinst tegen Ajax bezorgde United nog wel de 44,5 miljoen euro die ervoor zorgt dat de Mancunians Real en Barcelona weer nipt voorblijven. Die 44,5 miljoen is intussen vier keer meer dan Atlético Madrid in 2012 aan de EL verdiende, een indicatie dat de UEFA ook de EL serieus begint te nemen. Net zoals in andere jaren maakt United het verschil niet op het veld, maar in de sponsordeals. Man U is ondanks een sportief mindere periode nog steeds het sterkste voetbalmerk op aarde. Het merk lijkt tegenwoordig belangrijker dan de resultaten. Nadat Real vorig seizoen voor het eerst sinds 2003 uit de top twee was geduikeld, springt de Koninklijke met een groei van bijna 50 miljoen euro weer over Barça. De winst werd ook hier voor het grootste deel gemaakt door commerciële deals. De zegetocht op het veld, met als hoogtepunt het winnen van de Champions League, lijkt de opmaat voor het passeren van Man U. Het gat is zo klein dat je bijna mag zeggen dat wie het verst in deze editie van de Champions League komt, zich over een jaar de rijkste club mag noemen. Saillant detail is dat Real in de achtste finales PSG uitschakelde, de club die samen met Man City als enige in staat lijkt de Koninklijke te bedreigen. Barcelona zakt van twee naar drie met een gezonde groei van 28,1 miljoen euro. De Europese prestaties van de eerste twee clubs in deze lijst voorkomen dat Barcelona als derde club in de geschiedenis op de nummer-1-positie terecht zou komen. Volgend seizoen verwacht Barça de grens van 700 miljoen euro te doorbreken, mede dankzij de nieuwe deal met shirtsponsor Rakuten. Met de enorme voorsprong in de eigen competitie is de hoop gerechtvaardigd dat Barcelona dit jaar meer kans heeft op een betere Europese campagne dan de eerste twee clubs op deze ranglijst. Een krimpende omzet is geen goed nieuws. Bayern is baas in eigen land, maar krijgt het in Europa steeds lastiger. Voor de tiende keer op rij in de top vijf, dat wel. Maar hoelang nog? Bayern heeft wereldwijd de meeste commerciële inkomsten. Geen club doet dat beter. Maar door de centrale verdeling van mediagelden in Duitsland en de new deal in Engeland lijkt het plafond te zijn bereikt voor Bayern. De inkomsten zakten wederom iets verder weg en ondanks de groeiende populariteit van de Bundesliga lijkt het onmogelijk de verwachte opkomst van de Britten tegen te houden. De enige hoop is een verdere daling van de koers van de Engelse pond. Sjeik Mansour is op jacht naar de absolute heerschappij en voor de tweede keer op rij vinden we de Citizens dan ook in de top vijf. Op commercieel vlak groeit de club in razend tempo: door nieuwe deals met Gatorade en Amazon komt Bayern ongetwijfeld snel in zicht. De belangrijkste groeifactor zijn echter de prestaties op het veld. Het eerste deel van dit seizoen speelde de ploeg voetbal van een andere planeet. Vanuit de skybox zal met argusogen naar de wedstrijden in de belangrijkste twee competities (Premier League en Champions League) worden gekeken. Want ook vorig jaar startte City geweldig, maar toen stond het aan de finish met lege handen. De Londenaars klimmen naar de zesde plaats en passeren toch wel verrassend het ambitieuze Paris Saint-Germain. Dat is vrijwel geheel te danken aan de Premier League, waar Arsenal rond de 140 miljoen aan media-inkomsten binnen hengelde, 40 miljoen meer dan het seizoen ervoor. Het mislopen van de Champions League zal ongetwijfeld grote gevolgen hebben voor de ranglijst. Arsenal zal alles op alles moeten zetten om de cup in de Europa League straks over te nemen van Manchester United om zo te voorkomen dat het dadelijk een paar plaatsen zakt. Goed nieuws is natuurlijk ook hier de nieuwe tv-deal die in 2019 start. Tja, wat wil je, als je niet eens de Franse competitie wint en niet verder komt dan de laatste zestien in Europa? Dan kun je er nog zoveel geld in pompen als je wilt, maar zak je toch. Het antwoord van de machtige mannen uit Qatar was duidelijk. Met de komst van Neymar en Mbappé werd het verlangen om de Champions League te winnen fors onderstreept. De transfer van de Braziliaan van Barcelona was naar verluidt goed voor een bedrag van 222 miljoen euro en hij verdient 3,6 miljoen euro per maand. PSG ambieert de absolute macht in voetballand, maar de eerste reality check, in het duel met Real vorige week, kwam hard aan. Op naar het miljard! De club maakte bekend de omzet de komende tien jaar te willen verdubbelen. De focus ligt daarbij op langdurige partnerships met premium merken. Stationair op 8 na een jaar zonder Europees voetbal, maar mét de Engelse titel. Het wegvallen van het geld uit Europa (69,2 miljoen in het seizoen daarvoor) en de daardoor teruglopende wedstrijdinkomsten (4,2 miljoen) werd volledig goedgemaakt door de groeiende tv-inkomsten in eigen land en bijna 20 miljoen extra aan commerciële deals. Nike tekende een contract van 60 miljoen euro per jaar. Gecombineerd met de terugkeer op het miljoenenbal van de Champions League lijkt Chelsea solide. Stationair op 9. Zoals de hele top 10 uit dezelfde clubs is blijven bestaan en de kaarten in de top van Europa redelijk geschud lijken. Ondanks de afwezigheid vorig seizoen op de Europese velden kwam er toch meer geld binnen bij de wedstrijden, mede dankzij de nieuw ontwikkelde hoofdtribune op Anfield. Afgelopen jaargang kwalificeerde de club zich als nummer vier voor deelname aan de Champions League. Een structurele deelname op het hoogste Europese niveau is de sleutel om de komende jaren te klimmen op deze lijst. Zowel commercieel als qua wedstrijdinkomsten groeit de club gestaag door. De moeizame 2-2 tegen Tottenham was geen toeval: de tijd dat de Serie A regeerde, is allang voorbij. Maar de Oude Dame is de laatste jaren wel weer terug aan het front. Ondanks voortdurende groei stationair op 10, voor het vierde jaar op rij. Juventus is de tiende club die de barrière van 400 miljoen doorbreekt, nadat het als eerste club in de Serie A erin was geslaagd voor de zesde keer op rij kampioen te worden. Maar die tiende plaats staat onder druk, door de steeds grotere verschillen in media-inkomsten tussen de Premier League en de Serie A, en door de verhuizing van Tottenham (11) en Atlético (13) naar nieuwe stadions. Iwan Van Duren