De commercialisering van de voetbalwereld kent zijn grenzen niet. Transfers van 222 miljoen euro, voorbereidingstournées op andere continenten en naamsveranderingen allerhande. Je kan het zo gek niet verzinnen of het voetbal komt met een nieuwe stunt op de proppen. Hier is een overzicht van enkele merkwaardige veranderingen in het voetbal die louter te wijten zijn aan commerciële belangen.
...

De commercialisering van de voetbalwereld kent zijn grenzen niet. Transfers van 222 miljoen euro, voorbereidingstournées op andere continenten en naamsveranderingen allerhande. Je kan het zo gek niet verzinnen of het voetbal komt met een nieuwe stunt op de proppen. Hier is een overzicht van enkele merkwaardige veranderingen in het voetbal die louter te wijten zijn aan commerciële belangen.In 2017 is de Engelse League Cup omgedoopt tot de Carabao Cup. De Thaise energy drink wil in Azië uitpakken met het feit dat ze de tweede grootste bekercompetitie in Engeland mogen organiseren. Daarom vinden de lotingen ook plaats in Azië. De laatste was vandaag om 11.15 uur plaatselijke tijd in Peking en was te volgen op de Twitterpagina van de Carabao Cup. Dat wil zeggen dat de Britten al erg vroeg uit de veren moesten, want 11.15 uur in China is hetzelfde als 4.15 uur op de Britse eilanden. Belgische fanatiekelingen konden hun wekker een uurtje later zetten.De League Cup is dus genoemd naar een Thais energiedrankje en dat is dan weer gebaseerd op een waterbuffel. Naamsveranderingen voor nationale competities of bekers zijn natuurlijk al lang geen uitzondering meer. Diezelfde League Cup heette in het verleden al 'Milk Cup', 'Coca-Cola Cup' en de laatste naam voor het tijdperk van de waterbuffel was de 'Capital One Cup'.In België spreekt men niet meer van de Belgische eerste klasse maar van de Jupiler Pro League. Het biermerk is al sinds 1993 hoofdsponsor van onze hoogste nationale afdeling, en in 1998 kwam het pilsbier ook in de naam terecht. Eerst als Jupiler Liga, daarna als Jupiler League en in 2008 kennen we het onder de huidige naam.Het hoofddoel is om naambekendheid te verwerven of om de merknaam ergens te introduceren. Zo wil Carabao de Engels markt penetreren en in Nederland wordt de tweede klasse geviseerd door... alweer Jupiler. De Beker van België is al even niet meer bekend onder die naam. Van 2008 tot 2014 was het de Cofidis Cup, en sinds 2015 bikkelen Belgische ploegen uit alle nationale afdelingen om de Croky Cup.Van een waterbuffel naar een rode stier, het is geen gigantische verschil. Die andere populaire energiedrank, Red Bull, zet ook enorm hard in op sport. Het heeft een Formule 1-team en het sponsort veel events in 'extremere sporten' zoals skaten, bmx en freerunning, maar het bedrijf is nu ook gelinkt aan enkele voetbalclubs zoals de New York Red Bulls.RB Leipzig is daar een ander voorbeeld van. In het geval van de Oost-Duitse voetbalclub staat 'RB' niet voor 'het drankje dat je vleugels geeft'. De Duitse voetbalbond staat namelijk geen bedrijfsnamen toe in het voetbal, dus moesten de Roten Bullen op zoek naar een creatieve oplossing. En die vond het ook: RB staat voor RasenBallsport, maar in de volksmond heeft iedereen het over Red Bull Leipzig.De spelers en fans van de Engelse tweedeklasser Hull City worden The Tigers genoemd, en daar wil eigenaar Assem Allam gebruik van maken. Om het merk Hull meer herkenbaar te maken zou het volgens Allam beter zijn om de officiële naam van de club te veranderen in Hull Tigers. 'Tigers' springt meer in het oog dan 'City', want zo zijn er wel meer Engelse clubs: denk maar aan Stoke, Manchester en Leicester City. De Engelse Voetbalassociatie (FA) heeft het verzoek tot naamsverandering tot twee keer toe geweigerd.Als de hoofdsponsors niet aan de clubnaam mogen komen, dan gooien ze het maar over een andere boeg. De naam van het stadion in Leipzig heeft natuurlijk niets te maken met RasenBallsport en kan wel gewoon Red Bull Arena genoemd worden. Ploegen die vroeger in KV Mechelen of OH Leuven moesten spelen, gingen respectievelijk 'Achter de Kazerne' en 'Op den Dreef' voetballen. Nu brengen de uitspelende teams een bezoekje aan het AFAS-stadion Achter de Kazerne en het King Power at Den Dreef Stadion.Stoke City werkte tot 1997 zijn thuiswedstrijden af op Victoria Ground tot de club besloot dat het tijd was om een nieuwe voetbaltempel neer te zetten. Bouwheer Britannia Building Society hielp een handje en bijgevolg spelen de Potters sinds 1997 in het Britannia stadium. Tot 2016, want toen liep de sponsordeal af en kreeg het een nieuwe naam: het bet365 Stadium. Genoemd naar het online gokbedrijf bet365 dat sindsdien de nieuwe hoofdponser van Stoke is. Ondertussen worden wel Britse spelers geschorst vanwege hun gokgedrag.De regels van de Europese Voetbalunie (UEFA) durven weleens te verschillen met die van de nationale competities. Zo is in de Champions League of de Europa League, wedstrijden georganiseerd dor UEFA, een commerciële stadionnaam verboden. Tijdens de Europese campagne van Stoke in 2011 speelden de Potters hun thuiswedsrijden niet in het toenmalige Britannia Stadium, maar in het Stoke Stadium. Gent en Genk ruilen voor hun Europese partijen de Ghelamco en de Luminus Arena dan weer even in voor het KAA Gent Stadium en de KRC Genk Arena. Europese topclubs zoeken tijdens de zomermaanden steeds verdere horizonten op om zichzelf voor te bereiden op het nieuwe seizoen. Een topclub is een merk, en merken moeten nu eenmaal aan merchandising doen. Clubs als Barcelona en Manchester United proberen bijvoorbeeld de Amerikaanse markt te veroveren op de International Champions Cup. Ze spelen op andere continenten, maar wel tegen andere Europese topclubs. Ook wedstrijden tegen de aartsrivaal uit eigen land weren ze niet.Zo bekampten Real Madrid en Barcelona elkaar in Miami op 29 juli, men zou het de Super Bowl van het voetbal kunnen noemen. Ook de stadsderby tussen Manchester United en City werd bijvoorbeeld afgewerkt in Houston (VS).Dit jaar werd de Italiaanse Supercup voor het eerst sinds 2013 weer in eigen land gespeeld. Tussen 2014 en 2016 werd het duel tussen de landskampioen en de bekerwinnaar bekampt in respectievelijk Qatar, China en opnieuw Qatar. Dit jaar waren er meer dan 50.000 toeschouwers, bij de duels in Qatar kwamen er niet meer dan 15.000 fans opdagen.In België en veel andere landen die geïnteresseerd zijn in de Premier League, kunnen fans meer wedstrijden zien de Engelsen zelf. De oorzaak: op zaterdagen mogen er tussen 14.45 uur en 16.45 uur plaatselijke tijd geen voetbalwedstrijden worden uitgezonden op de Britse televisie. Met die maatregel wilde een zekere Bob Lord, manager van Burnley FC in de jaren 1960, meer volk naar de stadions lokken.In die tijd was dat misschien een goede zaak voor het Britse voetbal, maar nu lopen de clubs uit de Premier League veel geld mis. Als ook Britse televisiezenders de namiddagwedstrijden mogen uitzenden, dan kan het nu al lucratieve tv-contract nog stevig aangedikt worden. Bovendien zijn veel stadions al lang op voorhand uitverkocht of zijn de tickets peperduur. Op die manier kunnen fans het stadion niet binnen en zouden ze graag vanuit hun zetel of ergens anders hun favoriete team volgen. Erg vreemd dat die regel nog steeds bestaat.