WK-finale zorgt voor tv-, Facebook- en Twitter-records

© BelgaImage

De WK-finale leverde Duitsland een nieuw kijkcijferrecord op. Ook op sociaalnetwerksites scheerde de laatste wedstrijd hoge toppen.

De WK-finale tussen de Duitsers en de Argentijnen (1-0 na verlengingen) heeft in Duitsland voor een kijkcijferrecord gezorgd. 34,65 miljoen televisiekijkers zagen op ARD hoe de ‘Mannschaft’ zijn vierde wereldtitel veroverde, goed voor een marktaandeel van 86,3 procent.

Het vorige record was nog maar enkele dagen oud, dinsdag waren er op ZDF immers 32,54 miljoen Duitsers aan de buis gekluisterd. Zondagavond keken ook heel wat Duitsers op grote schermen naar de WK-finale, zij werden niet in het kijkcijfersaantal opgenomen.

Sociaalnetwerksites

Ook op de sociaalnetwerksites sneuvelden de records. Twitter stond na het laatste fluitsignaal roodgloeiend, met 618.725 tweets per minuut. Dat is het hoogste aantal ooit. Tijdens de match werden 32,1 miljoen Twitter-berichten geplaatst. Dat is echter minder dan tijdens de 7-1 zege van Duitsland tegen Brazilië in de halve finales (35,6 miljoen tweets).

Op Facebook werden tijdens de wedstrijd 280 miljoen interacties geregistreerd. Nooit eerder werd een sportevenement op Facebook meer besproken.

WK-finale leefde ook in België

Ook in België lokte de finale van het wereldkampioenschap voetbal heel wat kijkers: 1.885.432 Vlaamse kijkers stemden af op VRT. Die cijfers zijn goed voor een marktaandeel van 70,4 procent. Duitsland won de finale na verlengingen met 1-0. De piek lag om 22.51 uur, net voor de start van de verlengingen, met 2.071.351 kijkers en een marktaandeel van 78,4 procent. De wedstrijd voor de derde en vierde plaats tussen Nederland en Brazilië (3-0) was goed voor 952.506 kijkers en een marktaandeel van 51,4 procent.

In Franstalig België volgden zondagavond 1.154.524 kijkers de finale op de RTBF. Dat was goed voor een marktaandeel van 64 procent.

Partner Content