WK heeft positief effect op Russische voetbalcompetitie

© Belga Image

Vier maanden na het WK heeft Rusland het voetbal nog niet de rug toegekeerd.

Naar aanleiding van de interland die Duitsland vorige donderdag tegen Rusland afwerkte, zocht de Frankfurter Allgemeine uit wat er in Rusland van de WK-euforie overgebleven is.

In oktober lieten nog 38.000 toeschouwers het stadion van Sotsji vollopen voor de interland tegen Turkije. Ook de eerste klasse lijkt nog te profiteren van de WK-euforie. Met gemiddeld 14.000 kijkers daagt een derde meer toeschouwers op dan vorig seizoen, al zijn de onderlinge verschillen groot, van gemiddeld 30.000 toeschouwers voor de thuismatchen bij Spartak Moskou tot de 10.000 voor de wedstrijden van FK Rostov.

Voor een aantal clubs is een extra plan nodig om te vermijden dat de nieuwe stadions verworden tot witte olifanten. Zo komen op de thuismatchen van Roebin Kazan minder dan 10.000 kijkers af, maar het stadion is wel een ontmoetingsplaats in de stad geworden, met een restaurant, een kinderspeelpark, fitnessclubs en een congreszaal. In Kaliningrad is men zo ver nog niet en oogt het nieuwe stadion bij thuismatchen van tweedeklasser Baltika akelig leeg. Voor de herwaardering van die WK-stadions zou de staat zo’n 170 miljoen euro veil hebben.

De bouw van de zeven stadions en de organisatie van het WK kostte Rusland in totaal tussen 12 en 15 miljard euro, geld dat niet besteed werd aan dringende noden zoals straten, ziekenhuizen en kinderopvang. Toch meent liefst 71 procent van de ondervraagde Russen dat het WK een positieve zaak voor Rusland is geweest.

Het imago van voetballers is ook fel verbeterd, met internationals als Artjom Dzjoeba, kapitein van de nationale ploeg en speler van Zenit, die zich niet te goed voelt om uitgebreid met fans op de foto te gaan. Voorheen werden de topspelers omschreven als overbetaalde miljonairs. Na de uitschakeling op het EK 2016 in Frankrijk organiseerden ze in een privéclub in Monaco een feestje dat 250.000 euro kostte.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content