Betere infrastructuur kan Europese kloof verkleinen

© Belga Image
Peter t'Kint
Peter t'Kint Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

Uit een analyse van het Europese voetballandschap in het seizoen 2014-2015 door UEFA blijkt waar de pijnpunten van het Belgisch voetbal liggen: sponsoring en infrastructuur.

Nu en dan publiceert UEFA zeer interessant studiemateriaal. Zo ook onlangs, met een grondige analyse van het financiële jaar 2015, waarbij de Europese competities ook werden vergeleken met de competities op andere continenten. Wat blijkt uit deze momentopname: dat ons voetbal zich binnen Europa gemiddeld rond de achtste plaats ophoudt, maar dat er op bepaalde punten nog veel rek zit.

Vincent Mannaert, lid van de raad van bestuur binnen de Pro League en CEO van competitieleider Club Brugge, analyseerde het rapport en keek naar de Belgische pijnpunten. Mannaert: ‘Als we naar de core-business kijken, het sportieve dus, zie je dat er de voorbije vijf jaar een inhaalbeweging gemaakt is. Niet alleen de nationale ploeg doet het goed, ook de clubs halen internationaal steeds betere resultaten, net onder de vijf toplanden. Ook bij de jeugd is er een duidelijke progressie. Qua tv-rechten zitten we relatief goed (8ste plaats in Europa), zeker per capita. De Belg consumeert veel voetbal, op tv, in de krant. De populariteit blijft groeien, de clubs zijn gezond. Daar hebben de licenties veel mee te maken.’

Waar duidelijk nog rek in zit, is in transfergelden (10de plaats) en vooral sponsoring (11de plaats in Europa). Mannaert: ‘Portugese ploegen (258 miljoen euro) maar ook Nederlandse (135 miljoen), halen nog steeds veel meer inkomsten uit transfers dan wij (een geschatte 65 miljoen euro in 2015, nvdr). In Portugal heeft dat te maken met het Third Party Ownership en met de steun van de banken, die factoren zorgden ervoor dat Portugese teams budgetkrachtiger waren in de aankoop van spelers, wat tot betere sportieve resultaten leidde wat dan op zijn beurt een meerwaarde bij doorverkoop met zich meebracht. TPO is in principe verboden, maar de regels zijn zo vaag dat het moeilijk uit te roeien is.’

‘Wat Nederland betreft: de tijd dat de Nederlander duurder was dan de Belg, lijkt voorbij. Je hebt er wel het merk Ajax, mondiaal bekend. Dat merk betaal je, ook in aankoop van spelers. Ze staan wél verder, algemeen, qua sponsoring (211 vs 75 miljoen euro in België). En daar blijkt dat EURO 2000 voor hen een hefboom is geweest. Grotere stadions, betere commerciële deals. Wij kunnen een inhaalbeweging maken, maar dat zal niet kunnen zonder aanpassingen aan onze infrastructuur.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content