Groen-zwart voetbalde in het seizoen 2014/15 voor het laatst met het logo van ADMB op de borst - de dienstengroep én zijn overnemer Liantis verhuisden naar de rugzijde van het shirt -, het seizoen erna kreeg de eigen Business Kring 12 een plaats op de voorzijde en de voorbije twee seizoenen bleef het shirt onbeschreven. Detail: klein was wel het logo van Brugge Kaas én Callant Verzeker...

Groen-zwart voetbalde in het seizoen 2014/15 voor het laatst met het logo van ADMB op de borst - de dienstengroep én zijn overnemer Liantis verhuisden naar de rugzijde van het shirt -, het seizoen erna kreeg de eigen Business Kring 12 een plaats op de voorzijde en de voorbije twee seizoenen bleef het shirt onbeschreven. Detail: klein was wel het logo van Brugge Kaas én Callant Verzekeringen & Financieel Advies - het bedrijf van Peter Callant, eigenaar van KV Oostende - te zien. Voorzitter Frans Schotte was verbaasd dat hij met alle zonden Israëls werd beladen, nadat Cercle bekendmaakte dat Napoleon Sports & Casino tot 2020 - met optie voor twee bijkomende seizoenen - de nieuwe hoofdsponsor wordt. 'Van alle clubs uit 1A waren wij en Eupen de enige die nog niet met een kansspelbedrijf in zee waren gegaan. Niet uitzonderlijk dus, maar een economische realiteit.' Zoals in nog andere landen. Bij 9 van de 20 teams in de Premier League staat een gokbedrijf op de borst van het shirt, in de Championship - tweede klasse - zelfs bij 17 van de 24 clubs. Maar, uit Groot-Brittannië kwam wel een alarmerende statistiek aangewaaid: 370.000 kinderen tussen 11 en 16 jaar gokken elke week op voetbalwedstrijden, daarvan zijn er 25.000 als probleemgokker gecatalogeerd. Één restrictie: op de shirts voor kinderen mag, ook in de shop, geen reclame voor kansspelbedrijven staan. 'We overwegen om bij Cercle dat voorbeeld te volgen', zegt Frans Schotte. 'Bepaalde sectoren die traditioneel het voetbal sponsorden - zoals bijvoorbeeld de banken -, doen dat nu veel minder. Daartegenover is de interesse van de kansspelbedrijven gestegen. We hebben met verschillende firma's gepraat en kozen uiteindelijk voor een Belgisch en bonafide bedrijf', aldus nog de voorzitter, die benadrukte dat (jeugd)spelers niet mogen deelnemen aan weddenschappen van Napoleon, aan coaches en iedereen met leidinggevende functies werd 'gevraagd om dat niet te doen'.