Sociale media zoals Facebook en Twitter zijn een goudmijn voor voetbalclubs, maar die beseffen dat nog niet.

In de aanwezigheid van een pak vertegenwoordigers uit de voetbalwereld presenteerde Pieter Maenhout van het Brusselse consultancy bedrijf Cleverwood maandagavond de resultaten van zijn onderzoek naar het gebruik van sociale media in de Belgische eerste klasse.

Hoewel de meeste clubs recent nog in Sport/Voetbalmagazine aangaven dat ze op dat vlak op de goede weg waren, spreken de conclusies van het onderzoek van Maenhout dat tegen. "In de eerste plaats is er geen enkele club die op een systematische manier gaat monitoren wat er op het internet leeft en verteld wordt. Nochtans wil tegenwoordig elk klantgericht bedrijf, en dat zouden voetbalclubs toch moeten zijn, weten waar de consument mee bezig is. De software om die gegevens te verzamelen, is helemaal niet duur meer en levert je onschatbare informatie op: welke onderwerpen zijn hot, wie zijn de meest invloedrijke fans, waarover laten fans zich positief of negatief uit, enzovoort."

"Los van de sociale media", zegt Maenhout in Sport/Voetbalmagazine, "vond ik het frappant dat verschillende clubs tegen mij gezegd hebben: 'Wij kennen onze fans eigenlijk niet.' Enorm jammer, zeker als je weet dat de voetbalfans in marketingopzicht een heel trouwe én in principe ook geëngageerde community vormen. Supporterschap gaat over van vader op zoon, of moeder of dochter, en is meestal exclusief voor één club."

"Het grote probleem", besluit Maenhout, "is dat slechts een paar voetbalclubs beseffen dat sociale media als communicatie- en marketinginstrument op lange termijn wel degelijk een tastbare return kan opleveren. Op dat vlak is het voetbal eigenlijk een conservatieve sector. Bijna geen enkele club werkt op dit moment met een uitgekiende strategie. Meestal zijn het een aantal fans, die beroepshalve met communicatie bezig zijn, die zich vrijwillig aanbieden om bij te springen. Van de topclubs blijkt enkel Club Brugge intussen overtuigd. Daar komt binnenkort een voltijdse conversation manager in dienst, die zich zowel met marketing als met communicatie zal bezighouden." (BV)

Sociale media zoals Facebook en Twitter zijn een goudmijn voor voetbalclubs, maar die beseffen dat nog niet. In de aanwezigheid van een pak vertegenwoordigers uit de voetbalwereld presenteerde Pieter Maenhout van het Brusselse consultancy bedrijf Cleverwood maandagavond de resultaten van zijn onderzoek naar het gebruik van sociale media in de Belgische eerste klasse. Hoewel de meeste clubs recent nog in Sport/Voetbalmagazine aangaven dat ze op dat vlak op de goede weg waren, spreken de conclusies van het onderzoek van Maenhout dat tegen. "In de eerste plaats is er geen enkele club die op een systematische manier gaat monitoren wat er op het internet leeft en verteld wordt. Nochtans wil tegenwoordig elk klantgericht bedrijf, en dat zouden voetbalclubs toch moeten zijn, weten waar de consument mee bezig is. De software om die gegevens te verzamelen, is helemaal niet duur meer en levert je onschatbare informatie op: welke onderwerpen zijn hot, wie zijn de meest invloedrijke fans, waarover laten fans zich positief of negatief uit, enzovoort." "Los van de sociale media", zegt Maenhout in Sport/Voetbalmagazine, "vond ik het frappant dat verschillende clubs tegen mij gezegd hebben: 'Wij kennen onze fans eigenlijk niet.' Enorm jammer, zeker als je weet dat de voetbalfans in marketingopzicht een heel trouwe én in principe ook geëngageerde community vormen. Supporterschap gaat over van vader op zoon, of moeder of dochter, en is meestal exclusief voor één club." "Het grote probleem", besluit Maenhout, "is dat slechts een paar voetbalclubs beseffen dat sociale media als communicatie- en marketinginstrument op lange termijn wel degelijk een tastbare return kan opleveren. Op dat vlak is het voetbal eigenlijk een conservatieve sector. Bijna geen enkele club werkt op dit moment met een uitgekiende strategie. Meestal zijn het een aantal fans, die beroepshalve met communicatie bezig zijn, die zich vrijwillig aanbieden om bij te springen. Van de topclubs blijkt enkel Club Brugge intussen overtuigd. Daar komt binnenkort een voltijdse conversation manager in dienst, die zich zowel met marketing als met communicatie zal bezighouden." (BV)