De Rode Duivels zijn een hype. In nog geen twee minuten waren de tickets voor de interland tegen Servië uitverkocht. En op de fandag daagden maar liefst 20.000 supporters op. Tot de populariteit van de Duivels draagt de huidige marketingcampagne van de Belgische voetbalbond zeker mee.

Betrokkenheid van de fans

'In de hele marketingstrategie is de betrokkenheid van de fans het belangrijkste. Hun aanmoedigingen zorgen voor een extra motivatieboost', vertelt Filip Van Doorslaer, marketing en events manager van de Belgische Voetbalbond.

Op de fandag in het Koning Boudewijnstadion kwamen er maar liefst 20.000 supporters opdagen. Ze konden er hun voetbalhelden zien trainen en ontmoeten. 'Die dag was een geslaagd evenement dat we zeker opnieuw willen organiseren. We moeten alleen een goed moment vinden waarop alle Rode Duivels samen zijn', gaat Van Doorslaer verder.

Verhaal van de hele ploeg De Duiveluitdagingen die door het reclamebureau Boondoggle uitgewerkt worden, zijn ook een groot succes. De fans van de Rode Duivels slaagden met glans in de gekste opdrachten zoals 'Verzamel 500.000 decibel aanmoedigingen', 'Vul het Koning Boudewijnstadion met kindertekeningen' en 'Vorm de grootste vrouwenspionkop ooit'.

'De uitdagingen lopen nog tot en met volgend jaar en daarna gaan we het concept beoordelen. De uitwerking van de uitdagingen verloopt in dialoog met het reclamebureau Boondoggle. We bespreken samen welke opdrachten haalbaar zijn. We willen ook elk lid van de ploeg bij de Duiveluitdagingen betrekken. De campagne is immers een verhaal van de hele ploeg', legt Van Doorslaer uit.

240 fanclubs Sinds de vorige EK-campagne hebben de Rode Duivels ook een officiële fanclub '1895'. Die overkoepelt alle door de Belgische Voetbalbond erkende supportersclubs. Van Doorslaer: 'Sinds kort is het ledenaantal van de officiële fanclub gestegen tot 20.000. De fanclub verenigt 240 supportersverenigingen in België en zelfs in het buitenland.'

'Als je lid bent van de fanclub, heb je veel meer kans om een ticket te bemachtigen voor een interland. Naar uitmatchen van de Rode Duivels kun je bovendien alleen als lid van de fanclub gaan', klinkt het nog.

Facebook en Twitter

Het marketingteam van de voetbalbond maakt ook veelvuldig gebruik van sociale media zoals Twitter en Facebook. 'Het gebruik van sociale media is een sleutelelement in onze marketingstrategie. Het is een perfecte manier om rechtstreeks met de supporters te communiceren', aldus Van Doorslaer.

'Via sociale media krijgen de fans heel snel een antwoord op praktische vragen. Er is ook interactie met de supporters. Fans plaatsen foto's van de fandag op onze Facebookpagina en delen filmpjes voor de Duiveluitdagingen.' De Rode Duivels hebben op Facebook ondertussen meer dan 96.000 'likes' en op Twitter meer dan 8.000 volgers.

Gadgets

Een nieuwigheid is dat de voetbalbond zich sinds maart ook bezighoudt met merchandising van allerlei gadgets van de Rode Duivels. 'We hebben een online webshop en een aantal winkelpunten in België opgericht. Bij de ontwikkeling van producten vinden we de kwaliteit van de producten heel belangrijk. We willen alleen kwaliteitsproducten aanbieden', benadrukt Van Doorslaer.

'In de toekomst willen we wat goed is, verder uitbouwen. En gaan we verder met het bedenken van nieuwe innoverende ideeën.' (WK)