Bij het onderzoek namen we de grootste vijf sociale mediakanalen van het moment op: Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok en Youtube. Dat deze manieren van communicatie steeds belangrijker worden voor onze clubs, wordt aangetoond door het feit dat alle clubs actief zijn op al die kanalen. Enkel Seraing heeft geen officieel clubaccount op het relatief nieuwe Tik Tok.

Wat meteen opvalt, is dat voor 17 van de 18 eersteklasseclubs Facebook het grootste en belangrijkste kanaal is. Anderlecht heeft er nauwelijks concurrentie van de andere teams en telt bijna 1 miljoen volgers, dat zijn er 600.000 meer dan eerste achtervolger Club Brugge.

De regerende landskampioen is echter niet zo afhankelijk van Facebook. Hun grootste community bevindt zich op Tik Tok, een medium dat de andere clubs nauwelijks tot niet gebruiken. Enkel Anderlecht komt een beetje in de buurt. Clubs als Antwerp en KAA Gent hebben een account op het nieuwe medium, maar hebben nog erg veel groeimarge.

Over het algemeen is Instagram populairder dan Twitter, waar Anderlecht telkens de grootste achterban heeft. Op YouTube zijn de verschillen echter niet zo groot. De grote Belgische clubs zitten daar maar op een paar duizend volgers afstand van elkaar, al hebben we geen cijfers kunnen vinden voor Antwerp.

Kortrijk groter dan Gent

Dat Anderlecht op ieder kanaal, buiten Tik Tok en YouTube, de grootste club van het land is, laat zich ook merken in de eindstand. Mede door de enorme voorsprong op Facebook staat paars-wit momenteel op bijna 1,7 miljoen volgers, gevolgd door Club met zo'n 250.000 fans minder. Opvallend in het rijtje is de plaats van KV Kortrijk. De Kerels zijn op sociale media momenteel een groter merk dan KAA Gent. Dat valt echter gedeeltelijk te verklaren door de grote Maleisische achterban sinds de overname door Vincent Tan.

Vergelijken we dit met onze noorderburen, dan wordt snel duidelijk dat onze Belgische teams nog heel wat in te halen hebben. Ajax, dat wereldwijd steeds groter aan het worden is, heeft zo meer dan 10 miljoen volgers in totaal. PSV staat op een tweede plek met 2 miljoen en nummer drie Feyenoord moet maar net onderdoen voor Anderlecht. De club uit Rotterdam telt ook ongeveer 1,7 miljoen fans op sociale media.

OVERZICHT 1A-CLUBS OP SOCIALE MEDIA

ClubTotaalFacebookInstagramTwitterTik TokYouTube
Anderlecht1.689.645989.945238.000202.100217.20042.400
Club1.434.654398.754237.000199.200562.40037.300
Standard654.601334.401126.000137.60019.50037.100
KRC Genk470.235164.735149.00066.80042.70047.000
Antwerp429.454292.051106.00029.7001.703?
KV Kortrijk331.211148.61174.20037.80048.90021.700
KAA Gent324.076146.12671.60086.9001.55017.900
Charleroi186.498101.18838.40024.90013.4008.610
Beerschot162.08296.12132.60016.00011.4005.870
KV Mechelen143.48261.11235.80035.0006.8504.720
Union125.67162.24328.90027.0003.8683.660
STVV125.20859.00020.90017.7002667.960
OH Leuven115.77153.61022.30024.7004.66110.500
Zulte112.52745.45625.00036.9003.0912.080
Cercle94.18943.48423.40018.5006.6052.200
KV Oostende93.29532.70720.90030.2007.1482.340
Eupen65.05135.94319.2006.7115072.690
Seraing31.73720.0508.3673.227/93
Bij het onderzoek namen we de grootste vijf sociale mediakanalen van het moment op: Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok en Youtube. Dat deze manieren van communicatie steeds belangrijker worden voor onze clubs, wordt aangetoond door het feit dat alle clubs actief zijn op al die kanalen. Enkel Seraing heeft geen officieel clubaccount op het relatief nieuwe Tik Tok.Wat meteen opvalt, is dat voor 17 van de 18 eersteklasseclubs Facebook het grootste en belangrijkste kanaal is. Anderlecht heeft er nauwelijks concurrentie van de andere teams en telt bijna 1 miljoen volgers, dat zijn er 600.000 meer dan eerste achtervolger Club Brugge.De regerende landskampioen is echter niet zo afhankelijk van Facebook. Hun grootste community bevindt zich op Tik Tok, een medium dat de andere clubs nauwelijks tot niet gebruiken. Enkel Anderlecht komt een beetje in de buurt. Clubs als Antwerp en KAA Gent hebben een account op het nieuwe medium, maar hebben nog erg veel groeimarge.Over het algemeen is Instagram populairder dan Twitter, waar Anderlecht telkens de grootste achterban heeft. Op YouTube zijn de verschillen echter niet zo groot. De grote Belgische clubs zitten daar maar op een paar duizend volgers afstand van elkaar, al hebben we geen cijfers kunnen vinden voor Antwerp.Dat Anderlecht op ieder kanaal, buiten Tik Tok en YouTube, de grootste club van het land is, laat zich ook merken in de eindstand. Mede door de enorme voorsprong op Facebook staat paars-wit momenteel op bijna 1,7 miljoen volgers, gevolgd door Club met zo'n 250.000 fans minder. Opvallend in het rijtje is de plaats van KV Kortrijk. De Kerels zijn op sociale media momenteel een groter merk dan KAA Gent. Dat valt echter gedeeltelijk te verklaren door de grote Maleisische achterban sinds de overname door Vincent Tan.Vergelijken we dit met onze noorderburen, dan wordt snel duidelijk dat onze Belgische teams nog heel wat in te halen hebben. Ajax, dat wereldwijd steeds groter aan het worden is, heeft zo meer dan 10 miljoen volgers in totaal. PSV staat op een tweede plek met 2 miljoen en nummer drie Feyenoord moet maar net onderdoen voor Anderlecht. De club uit Rotterdam telt ook ongeveer 1,7 miljoen fans op sociale media.