Ter vergelijking: toen Club eind juli de maat nam van Waasland-Beveren topte hun populairste Facebookpost ruim 2700 likes. Dat was voor Percy Tau arriveerde in de West-Vlaamse hoofdstad. Zijn aankondiging leverde de vice-kampioen er bijna 4500 op, met daarbij nog eens 1500 reacties. Alsof een Zuid-Afrikaanse zwerm mee overkwam vanuit Brighton.

Huwelijksaanzoeken

Sindsdien reageren de landgenoten van aanvaller Tau naar hartenlust op praktisch elke online post van Club Brugge. Niet enkel Facebook moet eraan geloven, ook Twitter geniet van z'n deeltje Zuid-Afrikaanse voetbalpassie en -liefde.

Naast huwelijksaanzoeken voor de spits zelf, lofzangen naar de beheerder van Clubs pagina en de talloze vragen om een Engelse vertaling van de posts, vallen er ook hilarische beloftes te lezen op de sociale media-pagina's van FCB. Een collectie van de opvallendste reacties:

  • 'We have electricity and free wi-Fi in our village, thanks for sharing this post. Our cows will see and chew during the light.' - Fisokuhle Hlongwane
  • 'Thanks admin for posting in English. You can have my sister if you don't have girlfriend just for doing wonderful job.' - Mvuyisi Vuyo Gosa
  • 'You can take Percy Tau to a war and he'll win it for you all alone, For Lionel messi you need to bring all of his Barcelona teammates so he could actually do something.' ~Pep Guardialo - S'busiso Wandile Ntimane

De ene Brugge-supporter kan de talrijke aanwezigheid van de Zuid-Afrikanen al iets meer smaken dan de andere. Sommigen gaan volop mee in de onwaarschijnlijke antwoorden en delen met plezier zelf hun inventieve voorstellen, terwijl anderen benadrukken dat de uitgebreide respons op alles toch wat irritaties opwekken.

Het online verhaal van Tau kende echter al een precendent. Vorig seizoen floreerde hij namelijk op de flank van Union SG en ook zij profiteerden van een heuse toename in sociale media-interactie.

Alexandre De Meeter, die naast Sportimize ook de communicatie van Union Saint-Gilloise verzorgt, heeft dit bij de Brusselse club al meegemaakt: 'We kregen er op Twitter en Facebook meteen een paar duizend extra volgers bij. Dat helpt de club natuurlijk vooruit, want indirect versterk je je internationaal imago en als Union zijnde probeerden we ook inspanningen te leveren om die nieuwe doelgroep te bereiken.'

Think Global, Act Local

Toch moet je als voetbalinstantie aandachtig blijven voor overmatig inspelen op de lokale hype rond de speler. 'Je kan targetten op plaatselijke merken of bedrijven, maar je blijft een club en een organisatie, geen vertegenwoordiger van één speler. Ik gebruik graag het motto 'Think Global, Act Local' om voor een zo breed mogelijk publiek te communiceren, zonder jouw lokale waarden te verliezen en dat werkt met de juiste insteek binnen de club.'

Als zelfstandige ondernemer ziet De Meeter bij Sportimize dat de afgelopen vier jaar nagenoeg alle Belgische profclubs op de digitale kar sprongen. 'Kijk naar Sint-Truiden. Die haalden 40.000 meer likes na het voorstellen van de Vietnamees Nguyen Cong Phuong. Velen hebben ondertussen een switch gemaakt, een online strategie is bijna een must. De core business blijft wel in eigen regio liggen. Zo mogen wij met Union SG nooit de Brusselaar vergeten. En ik kan de Brugse supporters met wat lichte frustraties geruststellen, de hype neemt wat af na een tijdje.'

Ter vergelijking: toen Club eind juli de maat nam van Waasland-Beveren topte hun populairste Facebookpost ruim 2700 likes. Dat was voor Percy Tau arriveerde in de West-Vlaamse hoofdstad. Zijn aankondiging leverde de vice-kampioen er bijna 4500 op, met daarbij nog eens 1500 reacties. Alsof een Zuid-Afrikaanse zwerm mee overkwam vanuit Brighton.HuwelijksaanzoekenSindsdien reageren de landgenoten van aanvaller Tau naar hartenlust op praktisch elke online post van Club Brugge. Niet enkel Facebook moet eraan geloven, ook Twitter geniet van z'n deeltje Zuid-Afrikaanse voetbalpassie en -liefde.Naast huwelijksaanzoeken voor de spits zelf, lofzangen naar de beheerder van Clubs pagina en de talloze vragen om een Engelse vertaling van de posts, vallen er ook hilarische beloftes te lezen op de sociale media-pagina's van FCB. Een collectie van de opvallendste reacties:De ene Brugge-supporter kan de talrijke aanwezigheid van de Zuid-Afrikanen al iets meer smaken dan de andere. Sommigen gaan volop mee in de onwaarschijnlijke antwoorden en delen met plezier zelf hun inventieve voorstellen, terwijl anderen benadrukken dat de uitgebreide respons op alles toch wat irritaties opwekken.Het online verhaal van Tau kende echter al een precendent. Vorig seizoen floreerde hij namelijk op de flank van Union SG en ook zij profiteerden van een heuse toename in sociale media-interactie.Alexandre De Meeter, die naast Sportimize ook de communicatie van Union Saint-Gilloise verzorgt, heeft dit bij de Brusselse club al meegemaakt: 'We kregen er op Twitter en Facebook meteen een paar duizend extra volgers bij. Dat helpt de club natuurlijk vooruit, want indirect versterk je je internationaal imago en als Union zijnde probeerden we ook inspanningen te leveren om die nieuwe doelgroep te bereiken.'Think Global, Act LocalToch moet je als voetbalinstantie aandachtig blijven voor overmatig inspelen op de lokale hype rond de speler. 'Je kan targetten op plaatselijke merken of bedrijven, maar je blijft een club en een organisatie, geen vertegenwoordiger van één speler. Ik gebruik graag het motto 'Think Global, Act Local' om voor een zo breed mogelijk publiek te communiceren, zonder jouw lokale waarden te verliezen en dat werkt met de juiste insteek binnen de club.'Als zelfstandige ondernemer ziet De Meeter bij Sportimize dat de afgelopen vier jaar nagenoeg alle Belgische profclubs op de digitale kar sprongen. 'Kijk naar Sint-Truiden. Die haalden 40.000 meer likes na het voorstellen van de Vietnamees Nguyen Cong Phuong. Velen hebben ondertussen een switch gemaakt, een online strategie is bijna een must. De core business blijft wel in eigen regio liggen. Zo mogen wij met Union SG nooit de Brusselaar vergeten. En ik kan de Brugse supporters met wat lichte frustraties geruststellen, de hype neemt wat af na een tijdje.'