Genk werkt aan stadionbeleving

© BELGA IMAGE

De Limburgse club zet volop in op extra beleving om meer volk en meer sfeer in de Luminus Arena te krijgen. Geen simpele opgave.

Zaterdag organiseerde KRC Genk voor de eerste thuismatch van play-off 1 voor het eerst een fanzone. Met extra activiteiten wil de club de supporters vroeger en talrijker dan voorheen naar het stadion lokken.

In de reguliere competitie werd regelmatig gewezen op het gebrek aan sfeer in het stadion. Om verschillende redenen daagden ook niet alle abonnees op, met als dieptepunt de wedstrijd tegen Excel Mouscron op 14 oktober, toen slechts 12.781 fans de wedstrijd bijwoonden en Het Belang van Limburg uitrekende dat meer dan 4000 abonnees niet opdaagden.

Voormalig CEO Patrick Janssens merkte, toen hij nog in functie was, een aantal maanden geleden op dat thuisblijvende abonnees – in tegenstelling tot wat men rond Genk denkt – geen typisch Genks fenomeen zijn. Ook Anderlecht en Standard hebben ermee te maken. Zelfs AA Gent ziet voor kleinere wedstrijden af en toe abonnees niet opdagen, maar vangt dat, nagevolgd door Club Brugge, op door die plaatsen beschikbaar te stellen voor niet-abonnees die zo lastminute aan een plaats geraken.

Voor Genk biedt dat systeem geen oplossing, zegde commercieel directeur Stephan Poelmans: ‘Dat werkt alleen als je stadion vol zit, en dat is bij ons niet het geval.’

Op rondreis doorheen Europa tijdens de voorbije Europese campagnes hoorde Patrick Janssens dezelfde klacht bij veel buitenlandse clubleiders: ‘Dat heeft zonder twijfel te maken met de steeds toenemende concurrentie van betaaltelevisie, in België en ook daarbuiten. Waar zit men in eerste klasse een uur voor de aftrap al in het stadion? Alleen op Antwerp. Het enige alternatief is een deel van de genummerde plaatsen afschaffen. De periode waar men in Genk naar refereert, was toen het nog niet allemaal genummerde plaatsen waren, waardoor je wel vroeg moest aanwezig zijn in het stadion om een goeie plek te hebben.’ De nieuwe voorzitter Peter Croonen maakt zich sterk dat met de bestaande moderne technologie de stadionbeleving een stuk beter kan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content