Op 20 augustus 2016 wonen 1500 kijkers de eerste seizoenszege van Excel Mouscron bij op Le Canonnier. Evenveel als veertien dagen daarvoor. Op 26 april van dit jaar zijn er 1148 bij het gelijkspel in play-off 2 tegen Lokeren. Het wordt het laagterecord van het seizoen. Uiteindelijk wonen gemiddeld 3337 fans de thuismatchen bij, waarmee het stadion slechts voor 31 procent gevuld is.
...

Op 20 augustus 2016 wonen 1500 kijkers de eerste seizoenszege van Excel Mouscron bij op Le Canonnier. Evenveel als veertien dagen daarvoor. Op 26 april van dit jaar zijn er 1148 bij het gelijkspel in play-off 2 tegen Lokeren. Het wordt het laagterecord van het seizoen. Uiteindelijk wonen gemiddeld 3337 fans de thuismatchen bij, waarmee het stadion slechts voor 31 procent gevuld is. Ooit was het anders. In 2003 lokte L'Excel nog gemiddeld 8200 kijkers, tot in 2009 haalde men nog de kaap van 5500 gemiddeld. Eind november zat Mouscron al aan gemiddeld 6168 kijkers. In acht matchen kreeg het al evenveel volk over de vloer als in het hele vorige seizoen samen. Dat heeft te maken met de goeie resultaten in het begin van de competitie, maar het is ook het resultaat van een doorgedreven marketingcampagne', zegt Gauthier Facon, commercieel directeur op Le Canonnier. 'We hebben hard ingezet op abonnees. Vorig jaar waren dat er 1100, nu al 2300. Al tweeënhalf jaar proberen we de band met de supporters aan te halen. Zonder fans heb je geen club. We hebben ze betrokken bij de keuze van het nieuwe logo en onze nieuwe slogan.' Het gevolg is dat er nieuwe supportersclubs opgericht werden, met veelal jonge fans die de oude succesvolle tijden nooit meegemaakt hebben. Ook de aanpak van Mircea Rednic en de grote kuis in de spelersgroep hebben geholpen. De spelers voetballen met overgave en plezier, terwijl ze er vorig seizoen zichtbaar tegen hun zin bij liepen. 'Het is lang geleden dat er nog zoveel Belgen op het veld kwamen, met vijf tot zes spelers in de kern die hun opleiding genoten in Futurosport. En het helpt ook dat de voorzitter een man uit de streek is, die zich benaderbaar opstelt en al eens een pint drinkt met de fans. Een beetje de Franstalige Marc Coucke. De ommekeer kwam er op de laatste wedstrijd van vorig seizoen in de reguliere competitie, toen Mouscron zich op miraculeuze wijze redde op Kortrijk. Toen was er meer dan 3000 man mee met de bezoekers. Du jamais vu. Tot voordien waren fans van Mouscron beschaamd om supporter te zijn, nu wordt er in de cafés van de stad weer trots over de plaatselijke club gesproken.Julien Denoel