1. Toen u aantrad als nieuwe eigenaar, waren alle commentatoren in de media unaniem. Die Peter Callant, een verzekeringsmakelaar uit West-Vlaanderen, kan nooit 20 miljoen euro op tafel gelegd hebben om KVO te kopen. Hij zal wel een stroman van Coucke zijn. U hebt nooit op die geruchten geantwoord.
...

1. Toen u aantrad als nieuwe eigenaar, waren alle commentatoren in de media unaniem. Die Peter Callant, een verzekeringsmakelaar uit West-Vlaanderen, kan nooit 20 miljoen euro op tafel gelegd hebben om KVO te kopen. Hij zal wel een stroman van Coucke zijn. U hebt nooit op die geruchten geantwoord. 'Niet in de pers. We hebben alle tijd en energie geïnvesteerd in het licentiedossier. We moesten voor de licentiecommissie aantonen dat de financiële continuïteit van de club KV Oostende verzekerd kon worden na de eigenaarswissel, en dat er geen enkele band meer was met Marc Coucke. We hebben de licentie gekregen. Dat was geen sinecure, werkelijk elke steen is omgedraaid. Een belastingcontrole is er niets tegen. De licentie is het beste bewijs dat ik geen stroman ben en dat ons businessplan goed ineen zit. Trouwens, wie zegt dat ik 20 miljoen euro betaald heb?' 2. Hebt u geen 20 miljoen euro betaald voor KV Oostende?'Neen, en dat heb ik ook nooit beweerd. We hebben afgesproken het bedrag niet bekend te maken. Maar het mag duidelijk zijn dat ik niet zo veel betaald heb. Bovendien heeft Marc via een kapitaalverhoging de club schuldenvrij gemaakt. Kijk, Marc heeft onomstotelijk een emotionele band met deze club, bij zijn afscheid had hij tranen in de ogen. Hij wou het beste voor KVO. Marc en ik kennen elkaar al jaren en we vertrouwen elkaar. Voor hem was het belangrijker KVO in goede omstandigheden over te laten aan iemand die hij vertrouwde, dan om alle geïnvesteerde centen te recupereren.' 3. Hoe hebt u de overname gefinancierd? 'Volledig met eigen middelen. Ik heb geen geld gezocht of geleend. Het is wel de bedoeling dat ik de komende weken mijn participatie afbouw. Ik bezit 92 procent en ik voer gesprekken met topondernemers uit Oost- en West-Vlaanderen die geïnteresseerd zijn in een aandelenpakket. Het is de bedoeling dat mijn deelneming zakt tot circa 72 procent. Op die manier willen we een netwerk van ondernemers rond KVO creëren. In plaats van één grote Coucke wordt KVO de club van veel kleine Coucketjes. 'Want dat is het unieke aan KVO. Heel veel ondernemers en zakenmensen komen hier samen voor de match. KVO heeft de grootste businessclub van het land. Voor en na de wedstrijd staat alles in het teken van de beleving en van het zakendoen. De club biedt ondernemingen de mogelijkheid om elkaar te spreken. Er zijn corners voor mensen uit dezelfde sector, om kruisbestuiving mogelijk te maken. Iedereen die minstens voor 50.000 euro sponsort, krijgt een accountmanager toegewezen, die er moet voor zorgen dat een bedrijf rendement haalt uit die investering. KVO heeft elf personen vast in dienst op sales en marketing; bij veel andere kleine voetbalclubs is dat een eenmansbaan.' 4. Vindt u dat de voorzitter van een voetbalclub over een grote kennis van voetbal moet beschikken? 'Het komt er vooral op aan je te omringen met de juiste mensen. Wij hebben Hugo Broos als sportief-technisch directeur aangetrokken omdat hij heel veel knowhow heeft. En ook Johan Plancke, die van SV Roeselare overkomt, heeft zijn strepen op sportief gebied verdiend. Als voorzitter kies ik er bewust voor macht af te staan aan mensen die in dat domein meer kennis hebben. Een voorzitter heeft als opdracht het overzicht te bewaren en alles continu en proactief te evalueren. Ik vind ook dat een voorzitter voldoende afstand moet houden van de spelersgroep. Als je te close bent, wordt het lastiger moeilijke beslissingen te nemen.' 5. U wil een voetbalclub leiden die, los van transfers en Europees voetbal, operationeel zelfbedruipend is. Is dat geen illusie? 'Ik vind dat een club als KV Oostende, die werkt met een budget van 18 miljoen euro, daarvan aan het einde van het jaar 1 tot 2 miljoen euro moet kunnen overhouden. Ik zie niet in waarom dat niet zou lukken. De tv-inkomsten stijgen volgend seizoen, er staat een stevige commerciële structuur en we hebben marge om vet weg te snijden. We zullen nog enkele spelers met een mooie meerwaarde verkopen. Door operationeel winstgevend te zijn, willen we een oorlogskas aanleggen voor in sportief moeilijkere tijden. Dat is de enige manier om de toekomst van een gezonde club te verzekeren.'