Donderdag speelt Sporting Lokeren tegen Anderlecht zijn laatste thuiswedstrijd in PO1. Conclusie: de grote getalen supporters blijven (opnieuw) achterwege. Tegen RC Genk daagden slechts 5.644 toeschouwers op. Afgelopen weekend tegen Zulte Waregem waren dat er 5.897. Met een vol huis tegen Anderlecht haalt Lokeren wel zijn gemiddeld aantal toeschouwers van twee jaar geleden in PO1: 6.700.

Te weinig voor een club die jaarlijks top zes ambieert, beseffen voorzitter Roger Lambrecht en sportief directeur Willy Reynders, die de voorbije weken hun bezorgdheid lieten blijken. Zo liet Lambrecht optekenen dat hij overweegt spelers te verkopen als de toeschouwersaantallen blijven tegenvallen. "Na dit seizoen maken we de balans op. Als blijkt dat de evolutie die we in de laatste jaren gemaakt hebben, onvoldoende is, moeten er maatregelen getroffen worden", voegde Reynders toe.

Maar wat kan Lokeren nog meer doen dan play-off 1 spelen en commerciële acties op touw zetten? CEO Marc Vanmaele: "Ik begrijp de reactie van de voorzitter, hij denkt aan de leefbaarheid van de club. De lonen gaan omhoog, de inkomsten niet, ook al hebben we de voorbije jaren ons aantal abonnees en onze commerciële inkomsten kunnen verhogen. We moeten mikken op een gemiddelde van 8.000 toeschouwers met een driepuntenplan. Eén: een uitgebreid communicatieplan. We moeten het merk Sporting Lokeren beter verkopen. Daarnaast nog meer acties naar de -12 jarigen toe. Er moet meer beleving en randanimatie zijn. En drie, misschien moeten we ook onze ticket- en abonnementsprijzen verlagen. Een gevoelig thema, maar het is de discussie waard."

Einde mei doet Lokeren de nieuwe communicatiecampagne uit de doeken. Daarvoor werkt het samen met het gespecialiseerde bedrijf Graphic Hits, dat ook campagnes uitdacht voor Quick en Kom op tegen Kanker. Marc Vanmaele: "Onderzoek leert dat we beperkt zijn tot een fanbasis binnen een straal van vijftien kilometer rond Daknam. Met het nieuwe stadion van Gent zal dat er niet op verbeteren. De enige manier om het verschil te maken, is via uitgekiende communicatie." (MS)

Donderdag speelt Sporting Lokeren tegen Anderlecht zijn laatste thuiswedstrijd in PO1. Conclusie: de grote getalen supporters blijven (opnieuw) achterwege. Tegen RC Genk daagden slechts 5.644 toeschouwers op. Afgelopen weekend tegen Zulte Waregem waren dat er 5.897. Met een vol huis tegen Anderlecht haalt Lokeren wel zijn gemiddeld aantal toeschouwers van twee jaar geleden in PO1: 6.700.Te weinig voor een club die jaarlijks top zes ambieert, beseffen voorzitter Roger Lambrecht en sportief directeur Willy Reynders, die de voorbije weken hun bezorgdheid lieten blijken. Zo liet Lambrecht optekenen dat hij overweegt spelers te verkopen als de toeschouwersaantallen blijven tegenvallen. "Na dit seizoen maken we de balans op. Als blijkt dat de evolutie die we in de laatste jaren gemaakt hebben, onvoldoende is, moeten er maatregelen getroffen worden", voegde Reynders toe.Maar wat kan Lokeren nog meer doen dan play-off 1 spelen en commerciële acties op touw zetten? CEO Marc Vanmaele: "Ik begrijp de reactie van de voorzitter, hij denkt aan de leefbaarheid van de club. De lonen gaan omhoog, de inkomsten niet, ook al hebben we de voorbije jaren ons aantal abonnees en onze commerciële inkomsten kunnen verhogen. We moeten mikken op een gemiddelde van 8.000 toeschouwers met een driepuntenplan. Eén: een uitgebreid communicatieplan. We moeten het merk Sporting Lokeren beter verkopen. Daarnaast nog meer acties naar de -12 jarigen toe. Er moet meer beleving en randanimatie zijn. En drie, misschien moeten we ook onze ticket- en abonnementsprijzen verlagen. Een gevoelig thema, maar het is de discussie waard."Einde mei doet Lokeren de nieuwe communicatiecampagne uit de doeken. Daarvoor werkt het samen met het gespecialiseerde bedrijf Graphic Hits, dat ook campagnes uitdacht voor Quick en Kom op tegen Kanker. Marc Vanmaele: "Onderzoek leert dat we beperkt zijn tot een fanbasis binnen een straal van vijftien kilometer rond Daknam. Met het nieuwe stadion van Gent zal dat er niet op verbeteren. De enige manier om het verschil te maken, is via uitgekiende communicatie." (MS)