Lombaerts: ‘Er spelen andere zaken dan die 100.000 euro op zich’

© BELGA
Christian Vandenabeele
Christian Vandenabeele Freelancejournalist

De beslissing van bondscoach Marc Wilmots om in businessclass naar Israël af te reizen, deed veel stof opwaaien. Rode Duivel Nicolas Lombaerts vindt de commotie overdreven, verklaart hij in Sport/Voetbalmagazine.

De voetbalbond legt 100.000 euro extra op tafel om de Rode Duivels in business seats naar de EK-kwalificatiematch in Israël te laten reizen. Dat gebeurt op aandringen van Marc Wilmots. Die wil dat de nationale ploeg na de match van zaterdag tegen Cyprus in optimale omstandigheden kan toeleven naar de wedstrijd in Jeruzalem, die drie dagen later plaatsvindt. De bondscoach wil ook dat zijn spelers op de nachtelijke terugreis goed kunnen rusten, zodat ze fit weerkeren naar hun club. Ex-CEO Steven Martens, die vorige maand opstapte na berichten over een geldverslindend beleid bij de bond, steunde de vraag van Wilmots. In de raad van bestuur stemden zes leden voor de duurdere vlucht en twee tegen.

‘Ik lig niet wakker van deze discussie’, zegt Rode Duivel Nicolas Lombaerts, die bij Zenit Sint-Petersburg voetbalt en in Rusland vaak met het vliegtuig reist. ‘Ik hoor dat er in België veel over gesproken wordt, maar volgens mij spelen daarbij andere dingen dan die 100.000 euro op zich.’

‘Zelf reis ik voor korte vluchten van twee uur in economy class, maar dan heb ik achteraf links en rechts toch wat pijn. Zeker op mijn leeftijd van bijna dertig jaar voel je dat. Ik zou er dus niet mee kunnen lachen als ik bij een vlucht van vijf uur niet zou kunnen liggen. En als er budget is om ons in business class te leggen, zoveel te beter. Dan zal achteraf ook niemand kunnen zeggen dat we niet in optimale omstandigheden naar de wedstrijd zijn gebracht.

‘Bij Zenit vliegen we altijd in een apart vliegtuig. Daarin is er plaats genoeg. Als je wil, kun je er als speler vier rijen ter beschikking hebben. Ik heb mijn vaste rij en kan mij daar neerleggen en slapen. Dat is in economy class, maar bij de vliegtuigmaatschappij die Zenit sponsort, is dat de beste optie. De business seats kun je niet helemaal platleggen zoals die bij Brussels Airlines. Op dat vlak is Brussels Airlines echt top.’

‘Dit soort dingen zijn bij de voetbalwereld gaan horen; alles is enorm geprofessionaliseerd. Vroeger had je één masseur en hoorde je niemand klagen als je bij hem in de rij moest wachten; nu zijn er meerdere verzorgers. Voetbal is tegenwoordig een business waarin niks meer aan het toeval overgelaten mag worden.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content