Beerschot AC pakt uit met een opmerkelijk concept: op de shirts zal dit seizoen geen vaste hoofdsponsor prijken. De Antwerpse eersteklasser kiest onder meer omwille van de economische crisis voor een "wereldwijd ongezien project" van roterende sponsors. Beerschot zal de sponsorpakketten verkopen per tegenstrever. Bedrijven die op de truitjes willen staan bij de thuis- en uitwedstrijden tegen topclubs als Anderlecht of Club Brugge, zullen daar meer voor moeten betalen dan voor pakweg Zulte Waregem of Charleroi.

De prijs van een basispakket bedraagt tussen de 25.000 en 50.000 euro. Bedrijven kunnen daarbovenop extra opties kopen zoals LED-boarding of zitjes in de loges. Vanoppen maakt zich sterk dat op die manier een pak meer sponsorgeld kan vergaard worden dan met een vaste hoofdsponsor.

"Dit is een unieke creatieve oplossing die gebeurd is na een grondige marketinganalyse en na gesprekken met verschillende grote én kleine bedrijven", legt voorzitter Patrick Vanoppen uit. "Een sponsor zal een tegenstrever kunnen kiezen die voor hem commercieel interessant is. Dat kan een topclub met veel visibiliteit zijn, maar ook een club uit de regio waar het bedrijf gevestigd is of waar net een concurrent ervan erg sterk staat."

"De komende jaren zullen andere clubs uit binnen- en buitenland ook overstappen naar ons concept," zo voorspelt Vanoppen.

Op de eerste speeldag, tegen Lokeren, bijt Voetbalkrant.com alvast de spits af. Nog vier andere pakketten zouden al verkocht zijn, maar die namen worden pas later bekendgemaakt. (Belga/KVDA)