Als alles goed gaat, zouden er op 17 juli (drie dagen voor de start van de Gentse feesten) zo'n 20.000 toeschouwers op die galawedstrijd moeten afkomen.

Paul Gheysens, de grote baas van de Ieperse projectontwikkelaar Ghelamco, stelde zich persoonlijk garant dat het voetbalgerelateerde gedeelte in orde raakt. Vorige week werd er door zo'n vijfhonderd bouwvakkers van zijn firma doorgewerkt. Het project krijgt de hoogste prioriteit. "Ik blijf er van overtuigd dat we alles tijdig klaar krijgen, het initiële plan blijft zeker haalbaar", verzekert Gheysens. "Alleen speelde de vorst ons parten, waardoor we in totaal veertig kostbare dagen verloren. Maar we hebben nog ruimte om dat op te vangen."

Louwagie: een lastig gevoel

Ook Michel Louwagie blijft hoopvol gestemd, ook al vroeg hij voor de zekerheid een tweede en derde mening bij specialisten. "Ik ben geen bouwkundig ingenieur", oppert de algemeen manager. "Er is inderdaad nog veel werk. De grote zaken zullen zeker klaar zijn. Het is al jaren alle hens aan dek. Maar nu je er zo dicht tegen aan zit, qua commercialisatie, afwerkingsdossiers en de aanwerving van meer personeel, leidt dat tot een lastig gevoel. Het is soms veel en zwaar, ook door de transferperiode."

Een euvel vormt mogelijk de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de site. De werken aan de toegangswegen duren zeker nog tot februari 2014. Grote verkeersellende dreigt, al minimaliseert Louwagie dat. "Het zal wat moeilijk zijn de eerste maanden, maar er werd een mobiliteitsplan uitgewerkt op een niveau dat geen enkele andere eersteklasseclub kan voorleggen. Wij zullen daarover communiceren op achttien mei."

Onvermogen van De Lijn

Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Filip Watteeuw verwijst naar de club wat de veiligheid van de eigen fans betreft. "Het is normaal dat ik me daar vanuit mijn functie zorgen over maak, want de tijd dringt. Ik zie wel dat AA Gent hard zijn best doet en had al telefonisch contact met Michel Louwagie, die naar verluidt een concrete piste heeft. Graag wil ik daar snel zekerheid over, om hen te kunnen ondersteunen. De club moet een aantal maatregelen nemen, zodat de politie, brandweer en hulpdiensten altijd ter plaatse raken. Er resten ons slechts negen weken om oplossingen te vinden qua evacuatiemogelijkheden. De stad nam al contact met de nabijgelegen bedrijven om gedeelten van hun parkings ter beschikking te stellen. Onze hoofdbekommernis blijft zo veel mogelijk mensen met de fiets, pendelbussen en het openbaar vervoer naar daar te krijgen."

Christophe Peeters is als voorzitter van de raad van bestuur van nv Buffalo, een samenwerking tussen het AG Stadsontwikkelingsbedrijf Gent en private investeerders (eerst Optima Financial Planners, daarna Ghelamco), al twaalf jaar bezig met het nieuwe onderkomen. "Het oogt spectaculair", klinkt het optimistisch. "Qua parkeermogelijkheden is Flanders Expo niet meteen de eerste optie, vanwege de grote beurzen. We denken eerder aan shuttlediensten vanaf het Sint-Pietersstation."

De huidige schepen van financiën, feesten, middenstand en innovatie beseft dat het gemis van een tramlijn hét pijnpunt kan worden. "Gewoonweg ellendig", stelt Peeters. "Door het absolute onvermogen van De Lijn slagen ze er niet in om een lijn van vijfhonderd meter bij te leggen. Te moeilijk, te lastig en geen geld, horen we al heel lang."

Als alles goed gaat, zouden er op 17 juli (drie dagen voor de start van de Gentse feesten) zo'n 20.000 toeschouwers op die galawedstrijd moeten afkomen.Paul Gheysens, de grote baas van de Ieperse projectontwikkelaar Ghelamco, stelde zich persoonlijk garant dat het voetbalgerelateerde gedeelte in orde raakt. Vorige week werd er door zo'n vijfhonderd bouwvakkers van zijn firma doorgewerkt. Het project krijgt de hoogste prioriteit. "Ik blijf er van overtuigd dat we alles tijdig klaar krijgen, het initiële plan blijft zeker haalbaar", verzekert Gheysens. "Alleen speelde de vorst ons parten, waardoor we in totaal veertig kostbare dagen verloren. Maar we hebben nog ruimte om dat op te vangen."Louwagie: een lastig gevoelOok Michel Louwagie blijft hoopvol gestemd, ook al vroeg hij voor de zekerheid een tweede en derde mening bij specialisten. "Ik ben geen bouwkundig ingenieur", oppert de algemeen manager. "Er is inderdaad nog veel werk. De grote zaken zullen zeker klaar zijn. Het is al jaren alle hens aan dek. Maar nu je er zo dicht tegen aan zit, qua commercialisatie, afwerkingsdossiers en de aanwerving van meer personeel, leidt dat tot een lastig gevoel. Het is soms veel en zwaar, ook door de transferperiode."Een euvel vormt mogelijk de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de site. De werken aan de toegangswegen duren zeker nog tot februari 2014. Grote verkeersellende dreigt, al minimaliseert Louwagie dat. "Het zal wat moeilijk zijn de eerste maanden, maar er werd een mobiliteitsplan uitgewerkt op een niveau dat geen enkele andere eersteklasseclub kan voorleggen. Wij zullen daarover communiceren op achttien mei."Onvermogen van De LijnSchepen van Openbare Werken en Mobiliteit Filip Watteeuw verwijst naar de club wat de veiligheid van de eigen fans betreft. "Het is normaal dat ik me daar vanuit mijn functie zorgen over maak, want de tijd dringt. Ik zie wel dat AA Gent hard zijn best doet en had al telefonisch contact met Michel Louwagie, die naar verluidt een concrete piste heeft. Graag wil ik daar snel zekerheid over, om hen te kunnen ondersteunen. De club moet een aantal maatregelen nemen, zodat de politie, brandweer en hulpdiensten altijd ter plaatse raken. Er resten ons slechts negen weken om oplossingen te vinden qua evacuatiemogelijkheden. De stad nam al contact met de nabijgelegen bedrijven om gedeelten van hun parkings ter beschikking te stellen. Onze hoofdbekommernis blijft zo veel mogelijk mensen met de fiets, pendelbussen en het openbaar vervoer naar daar te krijgen."Christophe Peeters is als voorzitter van de raad van bestuur van nv Buffalo, een samenwerking tussen het AG Stadsontwikkelingsbedrijf Gent en private investeerders (eerst Optima Financial Planners, daarna Ghelamco), al twaalf jaar bezig met het nieuwe onderkomen. "Het oogt spectaculair", klinkt het optimistisch. "Qua parkeermogelijkheden is Flanders Expo niet meteen de eerste optie, vanwege de grote beurzen. We denken eerder aan shuttlediensten vanaf het Sint-Pietersstation."De huidige schepen van financiën, feesten, middenstand en innovatie beseft dat het gemis van een tramlijn hét pijnpunt kan worden. "Gewoonweg ellendig", stelt Peeters. "Door het absolute onvermogen van De Lijn slagen ze er niet in om een lijn van vijfhonderd meter bij te leggen. Te moeilijk, te lastig en geen geld, horen we al heel lang."