STVV komt volledig in Japanse handen: ‘Praktisch zal er niet veel veranderen’

© Belga Image

De familie Duchâtelet neemt definitief afscheid van de eersteklasser uit Sint-Truiden.

Het Japanse online winkel DMM.com neemt voetbalclub Sint-Truiden volledig over. Dat maakten de Japanner Yusuke Muranaka, die sinds enkele maanden al in het bestuur van STVV zit, en CEO Philippe Bormans bekend tijdens een persconferentie.

Exit Duchâtelet

Philippe Bormans en Yusuke Muranaka
Philippe Bormans en Yusuke Muranaka© Belga Image

De Japanners verwerven de resterende 80 procent van de aandelen van Roland Duchâtelet, nadat ze eerder dit jaar reeds 20 procent van de aandelen kochten.

Marieke Höfte, huidig voorzitter van STVV en echtgenote van Duchâtelet, doet vanaf 1 december een stap opzij. De familie Duchâtelet neemt zo dus definitief afscheid van STVV. DMM.com neemt het voorzitterschap over. Wie de nieuwe voorzitter wordt, is nog niet bekend. Ook over het bedrag van de overname wil niemand iets kwijt.

Duchâtelet was zelf vijftien jaar lang voorzitter van de Truiense club. Volgens Bormans heeft hij de nieuwe samenwerking zelf voorgesteld en goedgekeurd.

Buitenlandse eigenaars

STVV wordt zo de 10e op 24 profclubs in België die in buitenlandse handen komt. In eerste klasse gaat het verder om KV Kortrijk (van de Maleisische zakenman Vincent Tan), KAS Eupen (van Qatar Aspire Zone Foundation) en Excel Mouscron (van de investeringsmaatschappij van makelaars Pini Zahavi en Fali Ramadani).

In 1B is Cercle Brugge eigendom van AS Monaco, OH Leuven van een Thaise familie, Roeselare van Chinezen, Union van een Duitser, Tubize van Koreaan, Lierse van een Egyptenaar. Westerlo is nog een investeerder aan het zoeken.

‘Verder bouwen’

Volgens Bormans zal er praktisch niet veel veranderen voor STVV. ‘We zijn niet slecht gestart en gaan gestaag verder bouwen op hoe we nu bezig zijn,’ aldus de CEO. ‘Het zou niet verstandig zijn om nu plots op korte termijn onze ambities aan te passen.’

DMM.com zetelt al enkele maanden in het bestuur van de club. ‘Ze hebben met hun eigen ogen gezien dat je voetbal niet kan behandelen zoals je een bedrijf behandelt’, aldus Bormans. ‘We zijn er zeker van dat we een goede zaak hebben gedaan.’

Integreren

De Japanners willen vooral inzetten op de jonge spelers van STVV. ‘STVV is een interessante en dynamische club’, zegt Muranaka. ‘Er zijn heel veel jonge talenten die we een kans willen geven, zodat ze kunnen doorgroeien naar de eerste ploeg.’

Volgens Muranaka speelt nationaliteit geen rol, maar is de mogelijkheid er wel om een Japanse speler aan de club toe te voegen. Ook buiten de wedstrijden wil het bedrijf de Japanse cultuur integreren in Sint-Truiden. ‘We zijn aan het bekijken of we via een vorm van entertainment de Japanse sfeer voor en na elke match kunnen inbrengen in Sint-Truiden’, aldus Muranaka. ‘We hebben ervaring die zowel de club als de stad ten goede kunnen komen. We willen STVV levendiger maken.’

Voetbalacademie

DMM.com is een e-commercebedrijf met diverse business units waaronder video on demand, online shopping, 3D-printing en telefonie. Het bedrijf is al langer sponsor van de nationale ploeg van Japan. ‘Ook onze medewerkers zijn dol op voetbal. Daarom hebben we besloten om ons in te werken in de populaire sport. Van het Belgische voetbal valt overigens veel te leren.’

Een belangrijke pijler in het DMM-project, zo schreef Sport/Voetbalmagazine vorige maand al, is de nieuw te bouwen voetbalacademie op het grondgebied van Namen. ‘De Limburgers zijn ervan overtuigd dat ze de voetbalwoestijn tussen Charleroi, Sint-Truiden, Luik en de provincie Luxemburg kunnen inpalmen. De Japanners voelen aan dat investeren in Namen, een stad met een bloeiend universiteitsleven, geen kwaad kan. De streefdatum voor de oplevering van de academie is in de loop van 2020 of ten laatste in 2021.’

Partner Content