Nationaliteit: België
...

De arrogantie waarmee Ogier door het leven gaat, staat haaks op het sympathieke imago dat Thierry Neuville met zich meedraagt. 'Intimidatie is zijn ding', zei hij aan dit blad. 'Enkele minuten voor het vertrek, wanneer je je banden aan het opwarmen bent, komt hij even langs om je uit je concentratie te brengen. Ik heb altijd gedacht dat je wereldkampioen kan worden door correct te blijven. Hij denkt daar duidelijk anders over.' Beleefd en minzaam. Het is de rode draad in zijn carrière, die begin 2007 - 19 jaar jong - een flinke knauw kreeg toen hij tijdens een talentenjacht van Ford en de Royal Automobile Club of Belgium (RACB) door de jury op zijn eentalig Duits werd afgerekend. Het jaar erna stelde hij zichzelf voor in het Frans en won de Ford RACB Rally Contest, waardoor hij een heel seizoen in de Ford Fiesta Sporting Trophy mocht rijden. Een godsgeschenk voor de Oostkantonner, die zijn geld verdiende als frezer bij een bedrijf in het Groothertogdom Luxemburg. Bakken talent, oordeelden kenners, maar tijdens de lange ritten liet het lichaam hem keer op keer in de steek. Fysiek geen inhoud genoeg, waarna hij een drastisch besluit nam en twee van zijn favoriete gerechten - frieten en hamburgers - van het weekmenu schrapte. Een keerpunt, maar de zitjes waren schaars. Wie niet meteen presteert, mag opkrassen. Dat ondervond hij in 2012 bij Citroën, waar de Franse leiding geen vertrouwen had in de jonge Belg. 'Toen kon ik leven van mijn beroep, maar in 2013 had ik zonder de steun van mijn Qatarese vriend Nasser Al-Attiyah zelfs geen auto.' Hij presteerde uitzonderlijk met de Ford Fiesta van het Qatar World Rally Team en werd vicewereldkampioen, maar de financiële balans was mager. 'Ik reed volledig gratis en moest zelfs bedelen om sponsors te vinden.' Citroën was plots wél geïnteresseerd, maar Neuville koos voor een project op lange termijn bij Hyundai Motorsport, dat in 2004 uit de sport stapte en aan een comeback begon. Zijn plan: twee jaar investeren in het perfectioneren van de Hyundai i20, in een omgeving waar een sfeer van vertrouwen heerst, al is zijn eerste zege in de WK-rally van Duitsland (2014) een opsteker. Twee jaar erna knalde hij voor de tweede keer naar de tweede plaats en in de zomer van 2017 neemt hij als eerste Belg zelfs even de leiding in de WK-tussenstand, maar na de opgave in Catalonië valt hij terug en wordt net geen wereldkampioen. Uitstel, maar geen afstel.