Het Referee Department van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) verbindt zich ertoe om zeven dagen later te antwoorden op eventuele vragen, zo lichtte operationeel directeur Stephanie Forde toe op een infosessie in Tubeke.

'Om de sterktes en zwaktes van onze scheidsrechters te kunnen inschatten, vragen we de clubs om wekelijks de prestaties van de refs te beoordelen en die door te sturen. Die input is van onschatbare waarde en speelt ook een rol in de algemene evaluatie van de scheidsrechters', legt Forde uit aan de aanwezige clubleiders en coaches. De beoordeling door de clubs is belangrijk om bepaalde trends te ontdekken.

De Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) stelde een checklist op, waarop onder meer wordt gevraagd naar de manier waarop de ref de match in handen nam, over zijn persoonlijkheid, naar disciplinaire beslissingen, de manier waarop hij met de spelers omging, maar ook naar zijn fysieke paraatheid. Ook zijn prestaties bij sleutelmomenten of de manier waarop hij gebruik maakte van de VAR, kan door de clubs voortaan beoordeeld worden.

Niet alleen de hoofdscheidsrechters, maar ook de assistenten moeten geëvalueerd worden op hun match. Ook nieuw is dat clubs kunnen vragen om verduidelijking van bepaalde fases tijdens de wedstrijden. Het Referee Department zal zeven dagen na het verzoek om feedback antwoorden. "Het allerbelangrijkste is dat de clubs weten dat de communicatie na de wedstrijd niet stopt", aldus Forde.