Rabobank stopt op het einde van dit jaar met het sponsoren van wielerploegen. Heeft dit nieuws u verrast?

Jacques Sys: Uiteraard, vooral omdat Rabobank altijd een ongeschonden imago heeft gehad naar de buitenwereld toe. Ondanks de dopingzaak rond Michael Rasmussen en insinuaties rond andere renners bleef de perceptie van de bevolking steeds positief, zo is gebleken uit onderzoek. Rabobank had steeds een duidelijke missie en visie: jongeren laten doorstromen. Dat zo'n loyale sponsor, die de voorbije 17 jaar heel wat stormen overleefde, nu de handdoek gooit, is alarmerend.

Zullen er volgens u nog sponsors volgen?

Jacques Sys: Dat zal moeten blijken, maar ik vrees van wel. Tot hiertoe heeft de wielersport iedere storm overleefd, maar de laatste jaren is dat steeds meer door de gratie van geldschieters zoals de Tsjech Zdenek Bakala. De vraag laat zich stellen of Patrick Lefevere zonder hem nog een ploeg had gehad. Eigenlijk is er al enkele jaren minder interesse van sponsors. Daarnaast zullen er ook weinig of geen nieuwe sponsors bijkomen. Welk zichzelf respecterend bedrijf kan zich nog veroorloven om geld te pompen in een wereld die zo gecorrumpeerd is?

Wat moet er dan gebeuren?

Jacques Sys: Vooral moeten mensen stoppen met liegen en bedriegen, en schoon schip maken. Men blijft zich wentelen in een wereld van bedrog. We moeten ons niet de illusie maken dat doping nu zal verdwijnen. Te veel mensen in het milieu kennen de weg naar doping. Er is gewoon nood aan een nieuwe moraal. De wielrennerij moet ophouden met steeds in een slachtofferrol te kruipen. Men wordt al kwaad bij de minste insinuatie van dopinggebruik.

Let wel, ik geloof dat er de jongste jaren minder wordt gebruikt. De UCI (Internationale Wielerunie, nvdr.) pompt ook veel geld in het systeem en dat werpt zijn vruchten af. De controles zijn ook gesofisticeerder geworden en de straffen hoger, dat schrikt af. Het komt er echter op aan de renners bij te benen, want er blijven bedriegers die op zoek gaan naar nog niet opspoorbare producten. (KVDA)

Rabobank stopt op het einde van dit jaar met het sponsoren van wielerploegen. Heeft dit nieuws u verrast?Jacques Sys: Uiteraard, vooral omdat Rabobank altijd een ongeschonden imago heeft gehad naar de buitenwereld toe. Ondanks de dopingzaak rond Michael Rasmussen en insinuaties rond andere renners bleef de perceptie van de bevolking steeds positief, zo is gebleken uit onderzoek. Rabobank had steeds een duidelijke missie en visie: jongeren laten doorstromen. Dat zo'n loyale sponsor, die de voorbije 17 jaar heel wat stormen overleefde, nu de handdoek gooit, is alarmerend. Zullen er volgens u nog sponsors volgen? Jacques Sys: Dat zal moeten blijken, maar ik vrees van wel. Tot hiertoe heeft de wielersport iedere storm overleefd, maar de laatste jaren is dat steeds meer door de gratie van geldschieters zoals de Tsjech Zdenek Bakala. De vraag laat zich stellen of Patrick Lefevere zonder hem nog een ploeg had gehad. Eigenlijk is er al enkele jaren minder interesse van sponsors. Daarnaast zullen er ook weinig of geen nieuwe sponsors bijkomen. Welk zichzelf respecterend bedrijf kan zich nog veroorloven om geld te pompen in een wereld die zo gecorrumpeerd is? Wat moet er dan gebeuren? Jacques Sys: Vooral moeten mensen stoppen met liegen en bedriegen, en schoon schip maken. Men blijft zich wentelen in een wereld van bedrog. We moeten ons niet de illusie maken dat doping nu zal verdwijnen. Te veel mensen in het milieu kennen de weg naar doping. Er is gewoon nood aan een nieuwe moraal. De wielrennerij moet ophouden met steeds in een slachtofferrol te kruipen. Men wordt al kwaad bij de minste insinuatie van dopinggebruik. Let wel, ik geloof dat er de jongste jaren minder wordt gebruikt. De UCI (Internationale Wielerunie, nvdr.) pompt ook veel geld in het systeem en dat werpt zijn vruchten af. De controles zijn ook gesofisticeerder geworden en de straffen hoger, dat schrikt af. Het komt er echter op aan de renners bij te benen, want er blijven bedriegers die op zoek gaan naar nog niet opspoorbare producten. (KVDA)