Via een digitale voorstelling showt Lotto-Soudal vandaag zijn troepen voor 2018. Voor de Nationale Loterij wordt dat het 35e seizoen in het peloton, als dé nestor onder de wielersponsors. In 1984 begon Lotto nog als kleinere geldschieter van de toenmalige Tönissteinerploeg, een jaar later werd een eigen team opgericht. Sindsdien is de Nationale Loterij onafgebroken sponsor, al stond het tussen 2005 en 2011 wel als tweede naam op het shirt, toen Marc Coucke de merknamen van Omega Pharma, of zijn bedrijf op zich, promootte via de koers: Davitamon (2005-2006), Predictor (2007), Silence (2008-2009...

Via een digitale voorstelling showt Lotto-Soudal vandaag zijn troepen voor 2018. Voor de Nationale Loterij wordt dat het 35e seizoen in het peloton, als dé nestor onder de wielersponsors. In 1984 begon Lotto nog als kleinere geldschieter van de toenmalige Tönissteinerploeg, een jaar later werd een eigen team opgericht. Sindsdien is de Nationale Loterij onafgebroken sponsor, al stond het tussen 2005 en 2011 wel als tweede naam op het shirt, toen Marc Coucke de merknamen van Omega Pharma, of zijn bedrijf op zich, promootte via de koers: Davitamon (2005-2006), Predictor (2007), Silence (2008-2009) en Omega Pharma (2010-2011). De Nationale Loterij blijft sowieso tot 2020 hoofdsponsor (net als cosponsor Soudal), een zeldzame langdurige verbintenis in het profwielrennen. Opvallend: ook de andere Belgische koerssponsors zijn al vele jaren vaste namen in het peloton. Quick-Step koppelde in 1999 zijn naam aan Mapei en startte in 2003 als hoofdsponsor, in combinatie met ... Davitamon. Coucke keerde later terug naar de stal van Patrick Lefevere en werd van 2012 tot 2016 weer hoofdsponsor (met Omega Pharma van 2012 tot 2014, met merknaam Etixx in 2015 en 2016). Sinds dit jaar staat Quick-Step weer als grootste naam op de blauwe shirts, en in 2018 viert de West-Vlaamse laminaatfabrikant zijn twintigste seizoen in het peloton. De Vlaamse overheid mag zelfs een zilveren jubileum vieren, want al sinds 1994 steekt het geld in een opleidingsploeg, eerst onder de noemer Vlaanderen 2002, tussen 2005 en 2007 als partner van Chocolade Jacques en vanaf 2008 als Topsport Vlaanderen. 2018 wordt het 25e seizoen waarin jonge profs klaargestoomd worden voor het grotere werk. Ook Crelan klinkt stilaan vertrouwd. Van 2001 tot 2012 hoofdsponsor van een profploeg onder de vroegere naam Landbouwkrediet, in 2013 opgevolgd door Crelan-Euphony. Tussen 2014 en 2015 steunde de bank alleen nog een veldritteam rond boegbeeld Sven Nys (met AA Drink), waarna het in 2016 weer een continentale wegploeg op de been bracht (met Vastgoedservice). En sinds dit seizoen is Crelan een duo met Veranda's Willems in het procontinentale team rond Wout van Aert. De trouw van die Belgisch wielersponsors is uitzonderlijk in vergelijking met buitenlandse wielerploegen. Alleen Cofidis en FDJ (de Franse Nationale Loterij) gaan met hun sponsoring al terug tot de 20e eeuw - samen begonnen ze in 1997. Sinds 2010 is Cofidis wel geen Pro/WorldTourploeg meer, en FDJ wordt in 2018 voor het eerst cosponsor, in combinatie met Groupama. Andere buitenlandse bedrijven of landen die al enige tijd een relatie met de koers onderhouden: CCC en AG2R sinds 2001, Androni Giocattoli (2005), Astana (2006), BMC (2007), Katjoesja (2009), Sky en Unitedhealthcare (2010) en Movistar (2011). De geschiedenis van dat laatste team gaat wel al terug tot 1980, maar de Spaanse ploeg had sindsdien verschillende sponsors met Reynolds (1980-1989), Banesto (1990-2003), Illes Balears (2004-2005), Caisse d'Epargne (2006-2010) en Movistar (2011).