De keuze van ASO om deze chronoproef pas op de dertiende dag te zetten, vlak ná de aankomst op de Ventoux, is om "de top van het klassement weer volledig om te gooien" - al hebben de juryleden dat gisteren al noodgedwongen moeten doen...

Extra moeilijkheid vandaag: de nog vermoeide benen na de (ingekorte) beklimming van de Reus van de Provence. Ook het traject is doelbewust uitgetekend. Van de wijngaarden van Bourg-Saint-Andéol door de Gorges de l'Ardèche, met onder meer de 54 meter hoge natuurlijke Pont d'Arc, tot aan de finish in La Caverne du Pont-d'Arc. Daar is in een nieuw museum een kopie nagebouwd van de nabijgelegen Chauvetgrot, de oudste 'kunstgalerij' ter wereld, met 36.000 jaar oude muurschilderingen.

Bij mooi weer prachtige plaatjes verzekerd dus, en die moeten meer pigment geven aan de zogenaamde 'saaie' tijdritten op tv (de reden waarom ASO het aantal chronokilometers de laatste jaren afbouwde, tot een laagterecord vorig jaar - 13,8 km).

Bovendien - zoals vaak in het verleden - geen lang, vlak parcours, maar relatief kort (37 km) en met twee stevige bulten: een van bij de start (6,9 km aan 4,9%) en een slothelling (3,3 km aan 4,9%).

Niet toevallig wegen (al is het middenstuk wel vrij vlak) die de Franse klimmers, Thibaut Pinot, Romain Bardet, Pierre Rolland en Warren Barguil, beter moeten liggen. Al zal dat nog weinig uithalen, want Pinot, Rolland en Barguil staan al op vele minuten. Alleen Bardet verdedigt momenteel een mooie topvijfplaats (op 1'15'' van geletruidrager Chris Froome). De vraag is ook: hoe aangeslagen zijn zij na de terreur in Nice afgelopen nacht?

Pinot is wel geen tijdritkneusje meer: dankzij de energie die ze bij FDJ in training en aerodynamica hebben gestoken (zie ook interview met Pinot in deze gids), won de Fransman dit jaar zelfs de chronoraces in het Criterium International en in de Ronde van Romandië. In een soortgelijke, weliswaar twintig kilometer kortere, tijdrit in Zwitserland hield hij zelfs specialist Tom Dumoulin af (op twee seconden), maar ook Chris Froome en Nairo Quintana (op 9 tellen).

Weer tijdwinst voor Froome?

Hoewel Froome meer voorsprong had kunnen halen uit een volledig vlak parcours, moet ook deze tijdrit hem, net als luitenant Geraint Thomas, perfect liggen. Dan kan hij verder uitlopen, mede op gramschap en woede na het incident van gisteren op de Ventoux.

De Brit wordt immers beschouwd als de beste hardrijder van de klassementsrenners. Zie naar de twee tijdritten van Tour 2013 - naar de Mont Saint-Michel (33 km, vlak) en naar Chorges (32 km, met twee beklimmingen) -, waar hij Quintana en Contador op respectievelijk 4'25'' en 2'12" fietste. Sinds de Dauphiné van 2014 heeft Froomey echter geen chronorace meer gewonnen en lijkt hij wat van die capaciteiten te hebben ingeboet.

Met die nuance dat de Brit er in 2015 minder op heeft getraind, wegens de slechts 13,8 km tegen de klok in de Tour. Dit jaar heeft hij de focus weer verlegd, met oog op deze tijdrit, maar ook met die in Rio, waar hij olympisch goud wil veroveren (op een lastiger en langer parcours van 54 km). Verrassend was het dus niet toen Froome op zijn verjaardag, op 20 mei, een foto tweette van een "tough time trial session".

De vraag is dus: hoeveel extra voorsprong kan hij nemen op Nairo Quintana, die op de Ventoux verrassend tegenviel?

De Colombiaan heeft in deze discipline wel opmerkelijk veel vooruitgang. Mede dankzij de expertise die ze bij (het eveneens hyperprofessionele - dat wordt vaak onderbelicht) Movistar vorig jaar hebben opgebouwd, in aanloop naar de werelduurrecordpoging van hun Britse renner Alex Dowsett. Die testte toen onder meer 54 (!) tijdritpakken.

Resultaat voor Quintana: in de Vuelta van 2015 eindigde hij in een vlákke chronorace van 38,7 km als zésde, op slechts 1'33'' van Tom Dumoulin, en op slechts twee tellen van de latere wereldkampioen Vasil Kiryienka. Dit seizoen werd de Colombiaan in de lastige, 16,5 km lange tijdrit in de Ronde van het Baskenland tweede, op vijf seconden van Contador, en hield hij in Romandië gelijke tred met Froome.

Voorbereiding olympische tijdrit

Winst wordt voor hen in deze tijdrit (allicht) moeilijk. Specialisten als Dumoulin, Tony Martin en Fabian Cancellara hebben zich immers gespaard op de Ventoux om alles op vandaag te zetten - op een parcours dat zeker Dumoulin en Martin moeten aankunnen.

De Duitser won in 2011, 2013 en 2014 zelfs een soortgelijke tijdrit in de Ronde van het Baskenland - al is der Pantserwagen wel niet meer de ongenaakbare tempobeul van die jaren.

Voor hem en Dumoulin wordt dit niettemin hét doel van de Tour, én een test in aanloop naar de olympische race tegen de klok, want daar ligt vooral Dumoulin al máánden van wakker.

De keuze van ASO om deze chronoproef pas op de dertiende dag te zetten, vlak ná de aankomst op de Ventoux, is om "de top van het klassement weer volledig om te gooien" - al hebben de juryleden dat gisteren al noodgedwongen moeten doen...Extra moeilijkheid vandaag: de nog vermoeide benen na de (ingekorte) beklimming van de Reus van de Provence. Ook het traject is doelbewust uitgetekend. Van de wijngaarden van Bourg-Saint-Andéol door de Gorges de l'Ardèche, met onder meer de 54 meter hoge natuurlijke Pont d'Arc, tot aan de finish in La Caverne du Pont-d'Arc. Daar is in een nieuw museum een kopie nagebouwd van de nabijgelegen Chauvetgrot, de oudste 'kunstgalerij' ter wereld, met 36.000 jaar oude muurschilderingen. Bij mooi weer prachtige plaatjes verzekerd dus, en die moeten meer pigment geven aan de zogenaamde 'saaie' tijdritten op tv (de reden waarom ASO het aantal chronokilometers de laatste jaren afbouwde, tot een laagterecord vorig jaar - 13,8 km).Bovendien - zoals vaak in het verleden - geen lang, vlak parcours, maar relatief kort (37 km) en met twee stevige bulten: een van bij de start (6,9 km aan 4,9%) en een slothelling (3,3 km aan 4,9%). Niet toevallig wegen (al is het middenstuk wel vrij vlak) die de Franse klimmers, Thibaut Pinot, Romain Bardet, Pierre Rolland en Warren Barguil, beter moeten liggen. Al zal dat nog weinig uithalen, want Pinot, Rolland en Barguil staan al op vele minuten. Alleen Bardet verdedigt momenteel een mooie topvijfplaats (op 1'15'' van geletruidrager Chris Froome). De vraag is ook: hoe aangeslagen zijn zij na de terreur in Nice afgelopen nacht?Pinot is wel geen tijdritkneusje meer: dankzij de energie die ze bij FDJ in training en aerodynamica hebben gestoken (zie ook interview met Pinot in deze gids), won de Fransman dit jaar zelfs de chronoraces in het Criterium International en in de Ronde van Romandië. In een soortgelijke, weliswaar twintig kilometer kortere, tijdrit in Zwitserland hield hij zelfs specialist Tom Dumoulin af (op twee seconden), maar ook Chris Froome en Nairo Quintana (op 9 tellen).Hoewel Froome meer voorsprong had kunnen halen uit een volledig vlak parcours, moet ook deze tijdrit hem, net als luitenant Geraint Thomas, perfect liggen. Dan kan hij verder uitlopen, mede op gramschap en woede na het incident van gisteren op de Ventoux.De Brit wordt immers beschouwd als de beste hardrijder van de klassementsrenners. Zie naar de twee tijdritten van Tour 2013 - naar de Mont Saint-Michel (33 km, vlak) en naar Chorges (32 km, met twee beklimmingen) -, waar hij Quintana en Contador op respectievelijk 4'25'' en 2'12" fietste. Sinds de Dauphiné van 2014 heeft Froomey echter geen chronorace meer gewonnen en lijkt hij wat van die capaciteiten te hebben ingeboet.Met die nuance dat de Brit er in 2015 minder op heeft getraind, wegens de slechts 13,8 km tegen de klok in de Tour. Dit jaar heeft hij de focus weer verlegd, met oog op deze tijdrit, maar ook met die in Rio, waar hij olympisch goud wil veroveren (op een lastiger en langer parcours van 54 km). Verrassend was het dus niet toen Froome op zijn verjaardag, op 20 mei, een foto tweette van een "tough time trial session".De vraag is dus: hoeveel extra voorsprong kan hij nemen op Nairo Quintana, die op de Ventoux verrassend tegenviel?De Colombiaan heeft in deze discipline wel opmerkelijk veel vooruitgang. Mede dankzij de expertise die ze bij (het eveneens hyperprofessionele - dat wordt vaak onderbelicht) Movistar vorig jaar hebben opgebouwd, in aanloop naar de werelduurrecordpoging van hun Britse renner Alex Dowsett. Die testte toen onder meer 54 (!) tijdritpakken.Resultaat voor Quintana: in de Vuelta van 2015 eindigde hij in een vlákke chronorace van 38,7 km als zésde, op slechts 1'33'' van Tom Dumoulin, en op slechts twee tellen van de latere wereldkampioen Vasil Kiryienka. Dit seizoen werd de Colombiaan in de lastige, 16,5 km lange tijdrit in de Ronde van het Baskenland tweede, op vijf seconden van Contador, en hield hij in Romandië gelijke tred met Froome.Winst wordt voor hen in deze tijdrit (allicht) moeilijk. Specialisten als Dumoulin, Tony Martin en Fabian Cancellara hebben zich immers gespaard op de Ventoux om alles op vandaag te zetten - op een parcours dat zeker Dumoulin en Martin moeten aankunnen.De Duitser won in 2011, 2013 en 2014 zelfs een soortgelijke tijdrit in de Ronde van het Baskenland - al is der Pantserwagen wel niet meer de ongenaakbare tempobeul van die jaren.Voor hem en Dumoulin wordt dit niettemin hét doel van de Tour, én een test in aanloop naar de olympische race tegen de klok, want daar ligt vooral Dumoulin al máánden van wakker.