Brugge heeft zich immers kandidaat gesteld als etappestad. Burgemeester Renaat Landuyt (SP.A) en financiënschepen Boudewijn Laloo (CD&V) - beiden zelf fervente wielerfanaten - gingen op vrijdag 3 april de kandidatuur bepleiten bij Tourdirecteur Christian Prudhomme in de hoofdzetel van ASO in Parijs. De Brugse delegatie werd versterkt door ex-premier Yves Leterme die niet alleen tot de intimi van Prudhomme behoort, maar ook ervaringsdeskundige is. Vorig jaar haalde hij de Tour al naar zijn geboortestad Ieper.

'Prudhomme was verheugd over de Brugse kandidatuur omdat historische steden met een grote toeristische renommee mee de uitstraling van de Tour bepalen', zegt schepen Boudewijn Laloo in Sport/Voetbalmagazine. 'Onze kandidatuur - een idee dat ik al in 2005 lanceerde - past in een bredere strategie. Brugge wil zich immers als dé fietsstad van Vlaanderen profileren. In die optiek werd onlangs nog een ambitieus fietsplan goedgekeurd. Om dat tot een breed publiek te laten doordringen, moet je daar echter ook symbooldossiers aan kunnen vasthaken. Zo fungeren we al sinds 1998 als vertrekpunt van de Ronde van Vlaanderen. Brugge is dus zeker geen bleu op dat vlak. We hebben dan ook ons scenario voor de start van de Ronde afgegeven aan Prudhomme.'

Grote Markt

Of de West-Vlaamse hoofdstad start- en/of aankomstplaats van een etappe wordt en of dit in 2017, 2018 (of later) zal zijn, is nog niet uitgeklaard. 'Het is afwachten waar de Tour telkens van start gaat (Brussel zou geïnteresseerd zijn in de Grand Départ van 2019, nvdr) en hoe het verdere parcours wordt uitgetekend', aldus Laloo. 'Wij stellen ons heel flexibel op en wachten een voorstel af van ASO. Ik heb wel een voorkeur voor een start op onze Grote Markt omdat de promotionele waarde daarvan groter is dan een aankomst buiten het stadscentrum. Het Tourcircus, met het village départ, blijft ook langer ter plaatse en dat is leuker voor de wielerfans.'

Yves Leterme

Aan een start (of aankomst) hangt ook een stevig prijskaartje vast: Ieper betaalde vorig jaar 160.000 euro. Het kon dat bedrag echter grotendeels recupereren via sponsors en viparrangementen. 'Dat moet ons ook zeker lukken', aldus Laloo. 'Via Yves Leterme hebben we trouwens al het Ieperse draaiboek gekregen. Niet elke euro zal dus uit de Brugse stadskas vloeien.'

Burgemeester Renaat Landuyt hoopt alvast het dossier tot een goed einde te kunnen brengen. 'Een wielermonument van deze omvang naar onze stad halen vergt uiteraard een investering, maar door de start van de Ronde van Vlaanderen weten wij dat het een niet te versmaden rendement oplevert waardoor het 'merk Brugge' andermaal wordt versterkt.'

Brugge heeft zich immers kandidaat gesteld als etappestad. Burgemeester Renaat Landuyt (SP.A) en financiënschepen Boudewijn Laloo (CD&V) - beiden zelf fervente wielerfanaten - gingen op vrijdag 3 april de kandidatuur bepleiten bij Tourdirecteur Christian Prudhomme in de hoofdzetel van ASO in Parijs. De Brugse delegatie werd versterkt door ex-premier Yves Leterme die niet alleen tot de intimi van Prudhomme behoort, maar ook ervaringsdeskundige is. Vorig jaar haalde hij de Tour al naar zijn geboortestad Ieper.'Prudhomme was verheugd over de Brugse kandidatuur omdat historische steden met een grote toeristische renommee mee de uitstraling van de Tour bepalen', zegt schepen Boudewijn Laloo in Sport/Voetbalmagazine. 'Onze kandidatuur - een idee dat ik al in 2005 lanceerde - past in een bredere strategie. Brugge wil zich immers als dé fietsstad van Vlaanderen profileren. In die optiek werd onlangs nog een ambitieus fietsplan goedgekeurd. Om dat tot een breed publiek te laten doordringen, moet je daar echter ook symbooldossiers aan kunnen vasthaken. Zo fungeren we al sinds 1998 als vertrekpunt van de Ronde van Vlaanderen. Brugge is dus zeker geen bleu op dat vlak. We hebben dan ook ons scenario voor de start van de Ronde afgegeven aan Prudhomme.'Of de West-Vlaamse hoofdstad start- en/of aankomstplaats van een etappe wordt en of dit in 2017, 2018 (of later) zal zijn, is nog niet uitgeklaard. 'Het is afwachten waar de Tour telkens van start gaat (Brussel zou geïnteresseerd zijn in de Grand Départ van 2019, nvdr) en hoe het verdere parcours wordt uitgetekend', aldus Laloo. 'Wij stellen ons heel flexibel op en wachten een voorstel af van ASO. Ik heb wel een voorkeur voor een start op onze Grote Markt omdat de promotionele waarde daarvan groter is dan een aankomst buiten het stadscentrum. Het Tourcircus, met het village départ, blijft ook langer ter plaatse en dat is leuker voor de wielerfans.'Aan een start (of aankomst) hangt ook een stevig prijskaartje vast: Ieper betaalde vorig jaar 160.000 euro. Het kon dat bedrag echter grotendeels recupereren via sponsors en viparrangementen. 'Dat moet ons ook zeker lukken', aldus Laloo. 'Via Yves Leterme hebben we trouwens al het Ieperse draaiboek gekregen. Niet elke euro zal dus uit de Brugse stadskas vloeien.'Burgemeester Renaat Landuyt hoopt alvast het dossier tot een goed einde te kunnen brengen. 'Een wielermonument van deze omvang naar onze stad halen vergt uiteraard een investering, maar door de start van de Ronde van Vlaanderen weten wij dat het een niet te versmaden rendement oplevert waardoor het 'merk Brugge' andermaal wordt versterkt.'