Onder de niet mis te verstane kop 'What's squeezing a woman's bottom got to do with sport?' ('Wat heeft in een vrouw haar kont knijpen met sport te maken?') schrijft de Amerikaanse nieuwszender een stuk over de ondertussen teruggetrokken affiche voor de E3 Harelbeke. Die deed stof opwaaien omdat er allusie op gemaakt werd naar het incident met Peter Sagan, die het na de Ronde van Vlaanderen in 2013 nodig vond in de kont van een van de bloemenmeisjes te knijpen. De affiche toont het achterwerk van een jongedame en een hand die naderbij komt.

'Dit verwacht je in de serie Mad Men'

CNN laat in een kritisch stuk - 'dit verwacht je in de serie Mad Men' - verschillende stemmen aan het woord. Zoals Kathryn Bertine, voormalig wielrenster. 'Een man die naar de kont van een vrouw grijpt, suggereert heel sterk seksuele aanranding,' zegt ze. 'Deze poster geeft wielrennen een heel oubollig imago, waarin op de 'good old boys club' wordt gerekend om een product te verkopen: in dit geval is dat wielrennen.'

Afgaande op de provocatieve standaarden van de E3, was de affiche van dit jaar nog braaf, schrijft CNN. 'In 2011 kozen de organisatoren voor een naakte vrouw in een veld, die door de silhouetten van kleine fietsertjes bereden werd. Nog ontstellender was de poster van vorig jaar, waarin een vrouw een fiets bereed, die was samengesteld uit drie andere vrouwen.'

'Dergelijke provocatieve beelden werden in de jaren '50 en '60 misschien gebruikt om te verkopen. Vandaag is marketing een stuk gesofisticeerder.' Dat zegt professor Sporteconomie en -marketing Simon Chadwick aan CNN.

'Een fikse boete en de race afgelasten ware een sterker signaal geweest'

De nieuwszender laat de organisatoren ook aan het woord. 'Ik denk persoonlijk niet dat dit seksistisch is,' zegt Marc Claerhout. 'Ik weet niet waarom anderen dat wel vinden. Je ziet wel meer reclame waarin meer te zien is dan wat ondergoed. We bedoelden het alleszins niet seksistisch.'

Volgens voormalig Olympisch kampioene wegrijden Nicole Cooke - die in haar autobiografie The Breakaway schreef over het seksisme dat ze in haar jarenlange carrière meemaakte - miste de internationale wielerunie UCI een kans. Ze vroegen om de affiche terug te trekken, maar deden er niet meer mee, ook al heeft de E3 er al meerdere seksistische campagnes opzitten, klinkt het. 'Een fikse boete en het afgelasten van de race, dat zou een veel sterker signaal uitgestuurd hebben. Dat zou duidelijk gemaakt hebben dat er geen plaats is voor seksisme in het wielrennen. Nu kreeg de race gewoon zeer veel reclame.'

Volgens Laura Bates, oprichter van 'Everyday Sexism Project' is de affiche van de E3 niets meer of niets minder dan 'de verheerlijking van wat in om het even welke werkplek een zou gezien worden als seksueel onaanvaardbaar gedrag'. 'Dit is een directe verwijzing naar zo'n incident, en dat moet niet gebruikt worden om iets te vieren of om mee te lachen.'

Bertine wijst er ook op dat er niet eens een vrouwencompetitie is in de schoot van de E3. Zij heeft lang geijverd voor een vrouweneditie van de Tour de France.

Onder de niet mis te verstane kop 'What's squeezing a woman's bottom got to do with sport?' ('Wat heeft in een vrouw haar kont knijpen met sport te maken?') schrijft de Amerikaanse nieuwszender een stuk over de ondertussen teruggetrokken affiche voor de E3 Harelbeke. Die deed stof opwaaien omdat er allusie op gemaakt werd naar het incident met Peter Sagan, die het na de Ronde van Vlaanderen in 2013 nodig vond in de kont van een van de bloemenmeisjes te knijpen. De affiche toont het achterwerk van een jongedame en een hand die naderbij komt.CNN laat in een kritisch stuk - 'dit verwacht je in de serie Mad Men' - verschillende stemmen aan het woord. Zoals Kathryn Bertine, voormalig wielrenster. 'Een man die naar de kont van een vrouw grijpt, suggereert heel sterk seksuele aanranding,' zegt ze. 'Deze poster geeft wielrennen een heel oubollig imago, waarin op de 'good old boys club' wordt gerekend om een product te verkopen: in dit geval is dat wielrennen.'Afgaande op de provocatieve standaarden van de E3, was de affiche van dit jaar nog braaf, schrijft CNN. 'In 2011 kozen de organisatoren voor een naakte vrouw in een veld, die door de silhouetten van kleine fietsertjes bereden werd. Nog ontstellender was de poster van vorig jaar, waarin een vrouw een fiets bereed, die was samengesteld uit drie andere vrouwen.''Dergelijke provocatieve beelden werden in de jaren '50 en '60 misschien gebruikt om te verkopen. Vandaag is marketing een stuk gesofisticeerder.' Dat zegt professor Sporteconomie en -marketing Simon Chadwick aan CNN. De nieuwszender laat de organisatoren ook aan het woord. 'Ik denk persoonlijk niet dat dit seksistisch is,' zegt Marc Claerhout. 'Ik weet niet waarom anderen dat wel vinden. Je ziet wel meer reclame waarin meer te zien is dan wat ondergoed. We bedoelden het alleszins niet seksistisch.'Volgens voormalig Olympisch kampioene wegrijden Nicole Cooke - die in haar autobiografie The Breakaway schreef over het seksisme dat ze in haar jarenlange carrière meemaakte - miste de internationale wielerunie UCI een kans. Ze vroegen om de affiche terug te trekken, maar deden er niet meer mee, ook al heeft de E3 er al meerdere seksistische campagnes opzitten, klinkt het. 'Een fikse boete en het afgelasten van de race, dat zou een veel sterker signaal uitgestuurd hebben. Dat zou duidelijk gemaakt hebben dat er geen plaats is voor seksisme in het wielrennen. Nu kreeg de race gewoon zeer veel reclame.'Volgens Laura Bates, oprichter van 'Everyday Sexism Project' is de affiche van de E3 niets meer of niets minder dan 'de verheerlijking van wat in om het even welke werkplek een zou gezien worden als seksueel onaanvaardbaar gedrag'. 'Dit is een directe verwijzing naar zo'n incident, en dat moet niet gebruikt worden om iets te vieren of om mee te lachen.'Bertine wijst er ook op dat er niet eens een vrouwencompetitie is in de schoot van de E3. Zij heeft lang geijverd voor een vrouweneditie van de Tour de France.