Tijdens zijn tweede en laatste dag op Sicilië stuurde de Giro zijn peloton van Catania naar Messina, goed voor 174 kilometer. Op papier een rit voor de sprinters, maar dan moesten ze halfweg de etappe wel de bijna twintig kilometer lange beklimming van de Portella Mandrazzi zien te overleven. In de aanloop daarnaartoe kleurde een vroege vlucht van vijf renners de beginfase, met daarin al voor de derde keer Mattia Bais en Filippo Tagliani. Zij hadden het gezelschap van Jaakko Hänninen, Alessandro Tonelli en Mirco Maestri.

De Portella Mandrazzi is dan wel niet de steilste klim in het Giro-traject, maar hij inspireerde Mathieu van der Poel en zijn ploegleiding van Alpecin-Fenix toch tot een putsch. 'MVDP', die dinsdag de roze leiderstrui in had moeten ruilen voor het paars van het puntenklassement, liet zijn ploegmaats in het tweede gedeelte van de beklimming het tempo flink optrekken. De belangrijkste slachtoffers: eerst Caleb Ewan, later Mark Cavendish. De op papier twee snelste namen van het Giro-peloton moesten vlug afhaken en kwamen in achtervolgende groepen terecht.

Terwijl de vroege vluchters door de ritmeverandering al snel weer gegrepen werden, konden Ewan en 'Cav' ondanks de steun van hun ploegmaats de kloof op het peloton niet meer dichten. Hadden de schifting wel overleefd: Van der Poel uiteraard, en verder onder meer ook Biniam Girmay, Giacomo Nizzolo en Arnaud Démare, al had die laatste daarvoor ook flink moeten achtervolgen na de top. Hun ploegen gingen in de tweede wedstrijdhelft mee het tempo bepalen in wat restte van het peloton.

In een felbevochten sprint zat Van der Poel finaal niet in de juiste positie om mee te dingen voor de ritzege. Na een bijna-aanrijding drong hij niet meer aan en finishte hij pas als 78e. Ook Girmay (vijfde) kwam ei zo na ten val. Démare zat dankzij het voorbereidende werk van zijn loods Ramon Sinkeldam wel prima geplaatst om aan de sprint te beginnen, en hij maakte het krachtig af: de dertigjarige Fransman haalde het voor de Colombiaan Fernando Gaviria en de Italiaan Nizzolo, en boekte zo zijn eerste zege van het seizoen en zijn eerste winst in de WorldTour sinds de Giro van 2020. Davide Ballerini werd vierde voor Quick-Step Alpha Vinyl, Edward Theuns was de eerste Belg van de dag op de negende plaats.

Bovenaan het klassement verandert er niets: daags na zijn vlucht naar de top van de Etna leidt Juan Pedro Lopez nog steeds met 39 seconden voorsprong op de ritwinnaar van dinsdag, de Duitser Lennard Kämna. De Est Rein Taaramäe blijft derde, met 58 seconden achterstand. In de finale van de rit had klassementsrenner Joao Almeida wel twee bonicatieseconden mee gesnoept aan een tussensprint. Daardoor stijgt de Portugees naar de zevende plaats in de tussenstand.

Donderdag landt de Giro na drie dagen Hongarije, een rustdag en twee ritten op Sicilië voor het eerst op het Italiaanse vasteland. In de 192 kilometer lange zesde etappe tussen Palmi en Scalea zit opnieuw een lange klim in de eerste wedstrijdhelft, maar vermoedelijk bevindt die zich deze keer te ver van de streep om de sprint van een volledig peloton te verhinderen.

Tijdens zijn tweede en laatste dag op Sicilië stuurde de Giro zijn peloton van Catania naar Messina, goed voor 174 kilometer. Op papier een rit voor de sprinters, maar dan moesten ze halfweg de etappe wel de bijna twintig kilometer lange beklimming van de Portella Mandrazzi zien te overleven. In de aanloop daarnaartoe kleurde een vroege vlucht van vijf renners de beginfase, met daarin al voor de derde keer Mattia Bais en Filippo Tagliani. Zij hadden het gezelschap van Jaakko Hänninen, Alessandro Tonelli en Mirco Maestri. De Portella Mandrazzi is dan wel niet de steilste klim in het Giro-traject, maar hij inspireerde Mathieu van der Poel en zijn ploegleiding van Alpecin-Fenix toch tot een putsch. 'MVDP', die dinsdag de roze leiderstrui in had moeten ruilen voor het paars van het puntenklassement, liet zijn ploegmaats in het tweede gedeelte van de beklimming het tempo flink optrekken. De belangrijkste slachtoffers: eerst Caleb Ewan, later Mark Cavendish. De op papier twee snelste namen van het Giro-peloton moesten vlug afhaken en kwamen in achtervolgende groepen terecht. Terwijl de vroege vluchters door de ritmeverandering al snel weer gegrepen werden, konden Ewan en 'Cav' ondanks de steun van hun ploegmaats de kloof op het peloton niet meer dichten. Hadden de schifting wel overleefd: Van der Poel uiteraard, en verder onder meer ook Biniam Girmay, Giacomo Nizzolo en Arnaud Démare, al had die laatste daarvoor ook flink moeten achtervolgen na de top. Hun ploegen gingen in de tweede wedstrijdhelft mee het tempo bepalen in wat restte van het peloton. In een felbevochten sprint zat Van der Poel finaal niet in de juiste positie om mee te dingen voor de ritzege. Na een bijna-aanrijding drong hij niet meer aan en finishte hij pas als 78e. Ook Girmay (vijfde) kwam ei zo na ten val. Démare zat dankzij het voorbereidende werk van zijn loods Ramon Sinkeldam wel prima geplaatst om aan de sprint te beginnen, en hij maakte het krachtig af: de dertigjarige Fransman haalde het voor de Colombiaan Fernando Gaviria en de Italiaan Nizzolo, en boekte zo zijn eerste zege van het seizoen en zijn eerste winst in de WorldTour sinds de Giro van 2020. Davide Ballerini werd vierde voor Quick-Step Alpha Vinyl, Edward Theuns was de eerste Belg van de dag op de negende plaats. Bovenaan het klassement verandert er niets: daags na zijn vlucht naar de top van de Etna leidt Juan Pedro Lopez nog steeds met 39 seconden voorsprong op de ritwinnaar van dinsdag, de Duitser Lennard Kämna. De Est Rein Taaramäe blijft derde, met 58 seconden achterstand. In de finale van de rit had klassementsrenner Joao Almeida wel twee bonicatieseconden mee gesnoept aan een tussensprint. Daardoor stijgt de Portugees naar de zevende plaats in de tussenstand. Donderdag landt de Giro na drie dagen Hongarije, een rustdag en twee ritten op Sicilië voor het eerst op het Italiaanse vasteland. In de 192 kilometer lange zesde etappe tussen Palmi en Scalea zit opnieuw een lange klim in de eerste wedstrijdhelft, maar vermoedelijk bevindt die zich deze keer te ver van de streep om de sprint van een volledig peloton te verhinderen.