Deze keer had de Giro geluk, dat de Passo dello Stelvio zonder problemen en vooral zonder guur winterweer kon worden beklommen. Een stralende zon zelfs, op de op twee na hoogste bergpas van Europa (2757 meter).
...

Deze keer had de Giro geluk, dat de Passo dello Stelvio zonder problemen en vooral zonder guur winterweer kon worden beklommen. Een stralende zon zelfs, op de op twee na hoogste bergpas van Europa (2757 meter). Naast de weg wel nog muren van sneeuw, maar de witte restanten die óp de beklimming lagen werden met man en macht verwijderd voor een veilige doortocht van de renners. De klim schrappen, zoals in 2013, dat wilde de organisatie in de 100e editie immers te allen prijze vermijden.Om de kans op winterweer, en afgelastingen/het inkorten van ritten, in de toekomst te verkleinen heeft Girobaas Mauro Vegni de wens uitgedrukt om de Ronde van Italië een week later te laten starten. Niet meer in de tweede, maar in de derde week van mei, tot begin juni. Want hoe later op het seizoen, hoe minder kans op sneeuw in de bergen. En veel van die Italiaanse Passi reiken tot ver boven de 2000 meter, zoals de Stelvio, Gavia of Pordoi.Of Vegni de Internationale Wielerbond zo ver zal krijgen, is echter maar de vraag. Want hoe later de Giro gepland staat, hoe dichter bij de almachtige Tour (en voorbereidingskoersen als de Dauphiné en de Ronde van Zwitserland). De Giro én de Tour winnen, zoals Nairo Quintana dit jaar wilde realiseren, zou dan helemaal uitgesloten zijn, wegens nog minder rust dan nu. Toppers zouden in dat geval dan zeker tussen één van die twee grote rondes moeten kiezen. En dan zal de Tour allicht de voorkeur krijgen... Misschien moet Vegni dan toch beter bij zijn huidige plaats op de kalender blijven.Of minder hoge bergen op het parcours leggen.