Vorige zomer besliste de Internationale Wielerunie, na aandringen van ASO, RCS (organisatoren Tour/Giro) en Flanders Classics, om in 2018 het aantal renners per ploeg aan de start van grote rondes en rittenkoersen van een week/eendagsraces te reduceren, respectievelijk van negen naar acht en van acht naar zeven.
...

Vorige zomer besliste de Internationale Wielerunie, na aandringen van ASO, RCS (organisatoren Tour/Giro) en Flanders Classics, om in 2018 het aantal renners per ploeg aan de start van grote rondes en rittenkoersen van een week/eendagsraces te reduceren, respectievelijk van negen naar acht en van acht naar zeven. Dat zou tot een forse inkrimping in het WorldTourpeloton leiden, klonk het bij de ploegmanagers. Want waarom nog een team van 28 à 29 renners op de been houden, als je er in elke wedstrijd één minder nodig hebt? Bovendien krijgen ze nu het perfecte excuus om hun coureurs minder in te zetten in procontinentale koersen (de 'tweede klasse' van het wielrennen), en dus geen belastend (drie)dubbelprogramma meer af te werken. Volgens de laatste gegevens over de ploegsamenstellingen valt die voorspelde kaalslag nog (relatief) mee. Van de 18 WorldTourploegen behouden er twee hun rennersaantal van 2017 (Team Sky en Bora-Hansgrohe) en voegen er twee teams één renner bij (Bahrain-Merida en Trek-Segafredo). Veertien andere zetten de schaar in hun selectie: BMC (-5), gevolgd door AG2R, Dimension-Data, Lotto-Soudal, Movistar, Quick-Step (-3), Astana, EF Education-Drapac en Lotto-Jumbo (-2), FDJ, Katjoesja, Orica-Scott, Sunweb en UAE Emirates (-1). Zonder rekening te houden met stagiairs of renners die in de loop van het jaar prof worden - de cijfers zijn gebaseerd op de selecties bij het seizoensbegin -, komen we uit op een totale reductie van 5,8 procent of 29 renners, iets meer dan het gemiddeld aantal coureurs per WorldTourteam in 2017 (27,7), of gemiddeld -1,61 renner per ploeg. Niet alle renners zullen echter zonder job vallen. Zeventien gaan/zijn met pensioen (onder meer Boonen en Contador) en sommigen kunnen terecht bij de Procontinentale ploegen. Daarvan komen er in 2018 zelfs 4 bij (van 22 naar 26). Het nieuwe Franse team Vital Concept vangt zo acht WorldTourrenners op. Een twintigtal WT-coureurs heeft voorlopig nog geen contract. Opvallend is dat niet alleen de nieuwe UCI-regel tot de reductie van het WT-peloton leidt. De grootste snoeiers zijn zelfs vooral ploegen waar sponsors wegvallen en het budget gekrompen is. Bij BMC draait grote baas Andy Rihs de geldkraan minder open, en konden nieuwe renners een contract van slechts één seizoen krijgen. Bij Lotto-Soudal is het verlies van cosponsor MyDigipass er mee de oorzaak van dat de kern bij het begin van 2018 25 renners telt, het minste sinds de start van de WorldTour in 2005 (al komt daar op 1 juli wel neoprof Harm Vanhoucke bij). Hetzelfde geldt voor Quick-Step dat in 2018 26 renners in dienst zal hebben, in vergelijking met 29 in 2017. Niet toevallig moest Patrick Lefevere onder meer Kittel, Martin, Trentin en Vermote laten gaan omdat die elders meer konden verdienen. Movistar (-3) moest dan weer subtoppers laten vertrekken om het topsalaris van Mikel Landa (naast dat van Quintana en Valverde) te kunnen betalen. Bovendien steekt het ook (een beetje) geld in een vrouwenteam. Een dertigtal minder WT-renners: ook een kwestie van besparingen/loonverschuivingen dus.