Hoe Quintana de Giro nog kan verliezen

© Belga Image
Jonas Creteur
Jonas Creteur Sportredacteur bij Knack.

Nairo Quintana sloeg op Blockhaus voor de eerste keer toe, maar van eindwinst in de Giro is hij (nog) niet zeker. Waarom?

Dat Marco Pantani zijn inspiratiebron is, zei Nairo Quintana op de top van Blockhaus. Zo’n verheerlijking van Il Pirata gaat er bij de Italiaanse tifosi altijd goed in, al is de vraag of een drugsverslaafde wel zo’n goed voorbeeld is – maar dit terzijde.

De Colombiaanse Pantani lijkt alvast op weg om zijn tweede Giro te winnen, nadat hij Thibaut Pinot en Tom Dumoulin op 23 seconden reed, en al de rest (inclusief Vincenzo Nibali) een minuut en (veel) meer aansmeerde. Met dank ook aan de val van concurrenten Adam Yates en vooral het onfortuinlijke Skydduo Geraint Thomas en Mikel Landa, toen die op een politiemotor botsten – het zoveelste incident met een motard.

Dat dit ook en opnieuw in de Giro gebeurde, hoeft niet te verwonderen. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen blijft de chaos immers regeren. In een koers waar, zelfs na klachten van renners, tv-motoren véél te dicht voor het peloton blijven rijden – Quintana werd zo uitstekend gelanceerd op Blockhaus -, waar wagens nog altijd te pas en te onpas voorbijsteken, of ingesloten raken tussen kopgroep en een aanstormend peloton – zoals afgelopen zaterdag -, en waar de organisatoren nog altijd levensgevaarlijke aankomsten met elvendertig bochten in de slotkilometer opzoeken.

Tot zo ver de (vergeefse) roep om veiligheid vanuit het peloton.

Te weinig voorsprong

Als hij niet op zulke obstakels botst, heeft Nairo Quintana de eindzege echter nu al op zak, zo luidde het zondag na de aankomst. Toch zal de Movistarrenner niet helemaal gerust zijn. Geraint Thomas is dan wel weggevallen, een andere tijdrijder, Tom Dumoulin, strandde op slechts 23 seconden van de Colombiaan. En dat is verrassend weinig. Misschien zelfs té weinig, op zo’n zware beklimming, volgens velen de zwaarste uit deze Giro.

De 100e Ronde van Italië telt, naast veel bergen, immers ook een flink aantal tijdritkilometers: morgen 39,8 en op de slotdag nog eens 27,6. De eerste chronoproef gaat over glooiende wegen, met meer vals plat bergop dan bergaf, de tweede is zo goed als biljartvlak.

Quintana mag dan wel meer op zijn (nieuwe) tijdritfiets getraind hebben dan de voorbije jaren en naar verluidt ook een betere positie hebben aangenomen, de schade op Dumoulin zal aanzienlijk zijn. Hoeveel is moeilijk in te schatten, ook omdat een tijdrit helemaal op het einde van een grote ronde vaak evenveel, of zelfs meer, een kwestie is van frisheid dan van pure hardrijderscapaciteiten.

Hoeveel schade?

Chronoproeven uit het laatste jaar kunnen niettemin richtinggevend zijn. De enige individuele tijdrit die Quintana dit jaar afwerkte, was die in Tirreno-Adriatico over 10 vlakke kilometers. Daarin eindigde hij als 43e.

Op Tom Dumoulin en Thibaut Pinot, zijn twee dichtste belagers op Blockhaus, moest Naironman op 10 kilometer respectievelijk 17 seconden en 14 seconden toegeven. Reken je dat tijdsverlies om over een afstand van 67 kilometer, dan zou de Colombiaan in deze Giro op Dumoulin 1 minuut en 54 seconden en op Pinot 1 minuut 34 seconden moeten goedmaken.

Op die berekening kan je niet helemaal voortgaan, aangezien de tijdrit in Tirreno volledig vlak was, en de eerste in de Giro golvend en dus minder in het nadeel van de klimmer Quintana.

Niettemin kan het verschil met Dumoulin misschien nog méér oplopen. Volgens de Nederlander heeft hij in de Tirreno zijn slechtste tijdrit van de laatste jaren gereden, wegens mentaal te veel gefocust op het klimmen, en wegens amper getraind met zijn tijdritfiets – wat hij in aanloop naar de Giro wel veel meer heeft gedaan.

Anderzijds heeft de Sunwebrenner, met oog op de bergritten, enkele kilo’s en dus pure power verloren. En dat zou hem in tijdrijden parten kunnen spelen.

Andere maatstaven zijn de tijdritten van de Vuelta en de Tour 2016, te vergelijken met die van de Giro morgen (39,8 km), zowel qua afstand (37 km in de Vuelta, 37,5 km in de Tour), als qua glooiend parcours.

En daarin was de schade voor Quintana vrij groot: in de Vuelta werd hij weliswaar 11e, maar op 2 minuten en 16 seconden van winnaar Chris Froome, in de Tour bedroeg zijn achterstand op de winnaar, ene Tom Dumoulin, liefst 3 minuten en 8 seconden.

Als Dumoulin díé prestatie zou herhalen, dan zal Quintana in de zware slotweek, op de Stelvio’s en andere Monte Grappa’s, nog flink uit zijn Colombiaanse pijp moeten komen.

Al is de vraag of Dumoulin in een bergrit over méérdere cols, waarvan veel boven de 2000 meter, ook de schade kan beperken op Quintana. In de val met de politiemotard heeft de Nederlander bovendien zijn rechterhand Wilco Kelderman verloren. Die had hem bergop nog grote diensten kunnen bewijzen.

Apothekerschaalte

Om gerust te zijn zou Quintana voor de laatste tijdrit in Milaan niettemin minstens anderhalve minuut voorsprong moeten tellen op Dumoulin. Dat betekent dus aanvallen, maar ook niet als een wildeman.

Elke inspanning moet op een apothekerschaaltje afgewogen worden. De Colombiaan focust als enige immers op de Tour en kan dus niet helemaal zijn krachten tot op de bodem afschrapen. Want: een groot nadeel in juli, tegen de veel frissere Richie Porte en Chris Froome.

Anderzijds: als hij té veel rekent, kan in deze Giro een te grote voorzichtigheid hem misschien duur te staan komen. Zeker als Dumoulin bergop blijft verbazen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content