Lotto-Belisol en Omega Pharma-Quick.Step zullen zondag in Parijs-Roubaix met speciale fietskaders aan de start komen.

'Al onze renners krijgen een 'Fenix' van Ridley om te starten', verduidelijkt mecanicien Chris Van Roosbroeck van Lotto-Belisol. 'Het speciaal ontworpen fietskader is in vergelijking met hun gewone kaders zo'n 5 millimeter langer. Het geeft wel een groter comfort op de kasseien. Naar gelang hun keuze rijden de renners met bandjes van 25 of 27 millimeter, maar wel allen met carbonwielen. Sommige renners opteren voor een dubbel stuurlint of laten een gel onder hun stuurlint aanbrengen'.

'In totaal nemen we 24 complete fietsen en 25 extra paar wielen mee naar startplaats Compiègne. De extra wielen worden ondergebracht in de volgwagens en ook de VIP-busjes nemen wielen mee. De auto's werden uitgerust met een rallyplaat onderaan om zo weinig mogelijk schade op te lopen bij het rijden op de kasseien. Qua materiaal zijn we klaar voor Parijs-Roubaix', weet Van Roosbroeck.

Lotto-Belisol vertrekt vandaag op verkenning van de 'helleklassieker'. 'Wij starten onze verkenning ter hoogte van het warenhuis Lidl in Haveluy net voor strook nummer 19', geeft persverantwoordelijke Arne Houtekier mee. 'Van daaruit nemen we de voornaamste kasseizones tot en met die van Carrefour de l'Arbre, op zowat 18 kilometer van de finish, onder de loep'.

Omega Pharma-Quick.Step zal vrijdag Parijs-Roubaix gaan verkennen. Het team gaat voor het bekende Bos van Wallers-Arenberg het parcours afrijden en dat tot diep in de finale.

Tijdens die tocht wordt een laatste keer het speciale materiaal getest. 'Onze renners zullen starten met nieuwe fietsen', stelt mecanicien Kevin Desmedt. 'In vergelijking met de kaders waarmee ze de andere wedstrijden afwerken, is de wielbasis van deze fietsen zowat 2 centimeter langer. Zowel in de voorvork als achteraan zitten er kleine schokdempertjes verwerkt. Dat geeft de renner een pak meer comfort op de kasseien. Maar de schokdempers zijn ook zo geïnstalleerd dat ze op de gewone asfaltwegen voldoende steun geven zodat er bijna geen verlies zit qua gevoel'.

'De bandjes zullen 27 millimeter dik zijn. Sommige renners verkiezen tot zelfs een driedubbel stuurlint, anderen een gewoon stuurlint en dan zijn er weer die gel onder het stuurlint wensen. Het stuur wordt ook ietwat gekanteld zodat de remgrepen hoger komen te liggen. De renners rijden op de kasseien immers met de handen bovenaan het stuur. Ook onze volgwagens krijgen een beurt. Er komen hogere wielen onder en her en der wat verstevigingen om het carter te sparen.' (Belga/KVDA)

Lotto-Belisol en Omega Pharma-Quick.Step zullen zondag in Parijs-Roubaix met speciale fietskaders aan de start komen. 'Al onze renners krijgen een 'Fenix' van Ridley om te starten', verduidelijkt mecanicien Chris Van Roosbroeck van Lotto-Belisol. 'Het speciaal ontworpen fietskader is in vergelijking met hun gewone kaders zo'n 5 millimeter langer. Het geeft wel een groter comfort op de kasseien. Naar gelang hun keuze rijden de renners met bandjes van 25 of 27 millimeter, maar wel allen met carbonwielen. Sommige renners opteren voor een dubbel stuurlint of laten een gel onder hun stuurlint aanbrengen'. 'In totaal nemen we 24 complete fietsen en 25 extra paar wielen mee naar startplaats Compiègne. De extra wielen worden ondergebracht in de volgwagens en ook de VIP-busjes nemen wielen mee. De auto's werden uitgerust met een rallyplaat onderaan om zo weinig mogelijk schade op te lopen bij het rijden op de kasseien. Qua materiaal zijn we klaar voor Parijs-Roubaix', weet Van Roosbroeck. Lotto-Belisol vertrekt vandaag op verkenning van de 'helleklassieker'. 'Wij starten onze verkenning ter hoogte van het warenhuis Lidl in Haveluy net voor strook nummer 19', geeft persverantwoordelijke Arne Houtekier mee. 'Van daaruit nemen we de voornaamste kasseizones tot en met die van Carrefour de l'Arbre, op zowat 18 kilometer van de finish, onder de loep'.Omega Pharma-Quick.Step zal vrijdag Parijs-Roubaix gaan verkennen. Het team gaat voor het bekende Bos van Wallers-Arenberg het parcours afrijden en dat tot diep in de finale. Tijdens die tocht wordt een laatste keer het speciale materiaal getest. 'Onze renners zullen starten met nieuwe fietsen', stelt mecanicien Kevin Desmedt. 'In vergelijking met de kaders waarmee ze de andere wedstrijden afwerken, is de wielbasis van deze fietsen zowat 2 centimeter langer. Zowel in de voorvork als achteraan zitten er kleine schokdempertjes verwerkt. Dat geeft de renner een pak meer comfort op de kasseien. Maar de schokdempers zijn ook zo geïnstalleerd dat ze op de gewone asfaltwegen voldoende steun geven zodat er bijna geen verlies zit qua gevoel'. 'De bandjes zullen 27 millimeter dik zijn. Sommige renners verkiezen tot zelfs een driedubbel stuurlint, anderen een gewoon stuurlint en dan zijn er weer die gel onder het stuurlint wensen. Het stuur wordt ook ietwat gekanteld zodat de remgrepen hoger komen te liggen. De renners rijden op de kasseien immers met de handen bovenaan het stuur. Ook onze volgwagens krijgen een beurt. Er komen hogere wielen onder en her en der wat verstevigingen om het carter te sparen.' (Belga/KVDA)