"Dat koolhydraathoudende sportdranken de prestatie bij inspanningen van lange duur verbeteren, is al sinds mensenheugenis bekend. Maar uit ons onderzoek blijkt dat je voor de kortere inspanning, zoals een tijdrit de drank beter spoelt dan inslikt", luidt het.

Andere behoeftes

De wielersport kent momenteel een absoluut hoogtepunt. Renners als Boonen, Gilbert en Devolder domineren de klassiekers. Maar wat zijn zij waard tijdens een tijdrit? Fabian Cancellara blijft dé tijdritkoning van het moment.

"Het lichaam heeft dan ook heel andere behoeftes tijdens inspanningen van korte duur. Bij een etappe van meer dan twee uur is het noodzakelijk om extra koolhydraten in te nemen om de inspanning vol te kunnen houden. Hier zijn wetenschappers het wereldwijd over eens."

"Maar bij inspanningen van ongeveer één uur zouden de aanwezige suikers in ons lichaam moeten volstaan. Het toedienen van koolhydraten bij een korte inspanning kan ook een stijging in prestatie veroorzaken, maar dit effect is niet zo aanzienlijk als de prestatieverbetering tijdens inspanningen van lange duur."

Simulatie

Op zoek naar een verklaring voor dat verschil onderzochten de studenten Lichamelijke Opvoeding of de wijze van toediening van de koolhydraten iets te maken zou hebben met het prestatiebevorderend effect.

Drieëntwintig proefpersonen, afkomstig uit de triatlon, de duatlon of het wielermilieu kregen de opdracht een bepaalde inspanning te verrichten tijdens een gesimuleerde tijdrit. Ze werden elk aan een gewenningstest en vier experimentele testen onderworpen.

Hun prestaties op de fiets bleken samen te hangen met het koolhydraatgehalte én de soort toediening van de drank. "We konden aantonen dat het spoelen met een koolhydraatrijke oplossing bij inspanningen van ongeveer één uur aan hoge intensiteit een prestatiebevorderend effect veroorzaakt".

Het inslikken van de koolhydraatrijke drank is minder effectief omdat dit leidt tot een verhoogde doorbloeding van het maagdarmstelsel en er hierdoor minder bloed naar de actieve spieren gestuurd wordt.

Met deze bevindingen lijken we op weg naar een nieuw fenomeen in het tijdrijden: spoelen met een koolhydraatrijke oplossing doet harder fietsen!

Wim Gilis en Toon Roels namen met hun scriptie deel aan de Vlaamse Scriptieprijs 2009. De volledige scriptie is na te lezen op www.scriptieprijs.be

"Dat koolhydraathoudende sportdranken de prestatie bij inspanningen van lange duur verbeteren, is al sinds mensenheugenis bekend. Maar uit ons onderzoek blijkt dat je voor de kortere inspanning, zoals een tijdrit de drank beter spoelt dan inslikt", luidt het. Andere behoeftes De wielersport kent momenteel een absoluut hoogtepunt. Renners als Boonen, Gilbert en Devolder domineren de klassiekers. Maar wat zijn zij waard tijdens een tijdrit? Fabian Cancellara blijft dé tijdritkoning van het moment. "Het lichaam heeft dan ook heel andere behoeftes tijdens inspanningen van korte duur. Bij een etappe van meer dan twee uur is het noodzakelijk om extra koolhydraten in te nemen om de inspanning vol te kunnen houden. Hier zijn wetenschappers het wereldwijd over eens." "Maar bij inspanningen van ongeveer één uur zouden de aanwezige suikers in ons lichaam moeten volstaan. Het toedienen van koolhydraten bij een korte inspanning kan ook een stijging in prestatie veroorzaken, maar dit effect is niet zo aanzienlijk als de prestatieverbetering tijdens inspanningen van lange duur." Simulatie Op zoek naar een verklaring voor dat verschil onderzochten de studenten Lichamelijke Opvoeding of de wijze van toediening van de koolhydraten iets te maken zou hebben met het prestatiebevorderend effect. Drieëntwintig proefpersonen, afkomstig uit de triatlon, de duatlon of het wielermilieu kregen de opdracht een bepaalde inspanning te verrichten tijdens een gesimuleerde tijdrit. Ze werden elk aan een gewenningstest en vier experimentele testen onderworpen. Hun prestaties op de fiets bleken samen te hangen met het koolhydraatgehalte én de soort toediening van de drank. "We konden aantonen dat het spoelen met een koolhydraatrijke oplossing bij inspanningen van ongeveer één uur aan hoge intensiteit een prestatiebevorderend effect veroorzaakt". Het inslikken van de koolhydraatrijke drank is minder effectief omdat dit leidt tot een verhoogde doorbloeding van het maagdarmstelsel en er hierdoor minder bloed naar de actieve spieren gestuurd wordt. Met deze bevindingen lijken we op weg naar een nieuw fenomeen in het tijdrijden: spoelen met een koolhydraatrijke oplossing doet harder fietsen! Wim Gilis en Toon Roels namen met hun scriptie deel aan de Vlaamse Scriptieprijs 2009. De volledige scriptie is na te lezen op www.scriptieprijs.be