Tour de France komt naar België: teams starten met aangepast materiaal in Ieper

© Belga Image

De vijfde etappe van de Tour de France vertrekt woensdag in Ieper en komt na 155,5 kilometer met onderweg negen kasseistroken aan in Arenberg/Porte de Hainaut. Onder andere de Belgische teams Omega Pharma-Quick.Step (OPQS) en Lotto-Belisol komen met aangepast materiaal aan de start.

‘De fietsen en de wielen zijn vergelijkbaar met die voor Parijs-Roubaix, al mag je die etappe zeker niet vergelijken met wat de renners in april voorgeschoteld krijgen,’ verduidelijkt OPQS-sportdirecteur Wilfried Peeters.

‘De laatste drie à vier stroken zijn echt wel gevaarlijk en heel belangrijk. In Parijs-Roubaix zitten er zo wel een pak meer in het parcours. Natuurlijk zal het voor sommigen, die het niet echt gewoon zijn om op kasseien te dokkeren, zeer raar aanvoelen.’

‘Het voorspelde slechte weer zorgt ervoor dat de uitdaging nog maar eens groter wordt. Onze omkadering kan terugvallen op heel wat ervaring. Woensdagochtend bepalen wij onze strategie.’

Ook bij Lotto-Belisol moeten de spiksplinternieuwe Tour de France-fietsen woensdag even wijken voor de ‘fietsen van het voorjaarswerk’. Elke renner krijgt zo’n ‘klassieke’ fiets en zal daarmee de kasseizones van de ‘Hel van het Noorden’ aanvatten.

‘De wielen van het type ‘Parijs-Roubaix’, die dus een lager profiel hebben, krijgen tubes aangemeten van 28 millimeter dik’, aldus Arne Houtekier, persverantwoordelijke van Lotto-Belisol. ‘Op de verschillende kasseizones gaan we mensen posteren met allerlei materiaal.’

‘Wij hebben hiervoor een draaiboek samengesteld, wat noodzakelijk is als je een klassementsrenner binnen de ploeg hebt. Ook zitten er jongens bij ons die voor ritwinst kunnen gaan. Enkele renners zullen een dubbel stuurlint verkiezen. Ook het wagenpark wordt aangepast en her en der van verstevigingen voorzien.’

Fabian Cancellara
Fabian Cancellara© Belga Image

Cancellara topfavoriet

De Zwitser Fabian Cancellara start woensdag in Ieper als dé uitgesproken favoriet voor ritwinst in de vijfde etappe. Ook zijn team Trek kiest voor een aangepaste fiets.

‘Al onze negen renners zullen op pad gaan met de ‘Domane’ versie Parijs-Roubaix,’ zegt communicatiemanager Tim Vanderjeugd. ‘Het bijzondere aan die fietsen is dat zij drie centimeter langer zijn dan de normale modellen, wat meteen een groter comfort geeft op de kasseizones. Ook is het crankstel, of de manivel, één centimeter langer.’

‘Wij rijden al twee jaar Parijs-Roubaix met die kaders. Deze vijfde etappe geeft ons de mogelijkheid om ze nog eens van stal te halen.’

Regen

‘Cancellara heeft natuurlijk al zo’n fiets. De renners in onze ploeg die nog nooit de helleklassieker reden, krijgen die nu ook. Gregory Rast en Markel Irizar hebben ervaring met de tocht tussen Compiègne en Roubaix, al de anderen zijn leken. Op de wielen worden er tubes gelegd die 27 millimeter breed zijn en vervaardigd werden uit zijde en niet uit het gebruikelijke katoen.’

‘Dat er regen wordt voorspeld? Dat zal het allemaal nog wat gevaarlijker maken, maar misschien is dat ook een voordeel voor de eigenlijke specialisten.’

Marcel Kittel
Marcel Kittel© Belga Image

Vandaag is voor de sprinters

Vóór de komst naar Ieper, rijdt het peloton vandaag voor het eerst in deze Tour op Franse bodem. Na drie etappes in Groot-Brittannië krijgen de 196 resterende renners dinsdag een vrij korte rit over 163 kilometer van Le Touquet-Paris-Plage naar Rijsel voor de wielen.

Het parkoers likt de Belgische grens en na 108 kilometer komt het peloton heel even in België. Onderweg zijn er slechts twee hindernissen. Twee klimmetjes van vierde categorie, ook nog ver voor de streep, zullen de wedstrijd zo goed als zeker niet beïnvloeden. Hoogstens zullen renners die kort in het bergklassement staan de punten op die heuvels willen pakken.

De kans is dus groot dat de vierde etappe opnieuw in een massasprint eindigt. De Duitser Marcel Kittel, de snelste in de twee eerdere massasprints, geldt dan ook als grote favoriet voor de ritzege.

Voor de Italiaanse geletruidrager Vincenzo Nibali wordt het vooral zaak fit te blijven voor de gevreesde kasseienrit van woensdag. De teams zullen ook geen plaatsen willen verliezen in het ploegenklassement, dat de volgorde van de volgauto’s bepaalt. (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content