De Duitser van Etixx-Quick Step, die na zijn ritwinst van dinsdag in de gele leiderstrui rondreed, kwam in de slotfase van de vijde etappe naar Le Havre zwaar ten val. Hij reed de rit wel nog uit, met hulp van ploegmaats, en kwam ruim vier minuten na ritwinnaar en ploegmaat Zdenek Stybar over de streep. Na afloop van de etappe bleek dat Der Panzerwagen een breuk in zijn linkersleutelbeen heeft opgelopen en dat een opgave onvermijdbaar is. "Het is onmogelijk om vrijdag te starten", liet manager Patrick Lefevere weten aan Europe 1. "Momenteel is hij in het ziekenhuis, daarna komt hij naar het hotel".

De gele leiderstrui gaat zo opnieuw naar Chris Froome. De Brit van Team Sky stond immers tweede in het klassement, op 12 seconden van Martin. Eerder verloor deze Tour ook al de toenmalige geletruidrager Fabian Cancellara (Trek). Hij gaf maandag op met breukjes in de onderrug.

Froome mag, volgens de Tourdirectie, zelf beslissen of hij de trui aantrekt of niet. "Het reglement voorziet hier geen verplichtingen", zegt koersdirecteur Thierry Gouvenou. In het verleden weigerde de tweede in het klassement meestal om door opgave van de leider het geel te dragen. Zo wilde in 1980 de Nederlander Joop Zoetemelk het geel niet overnemen van Fransman Bernard Hinault na diens blessure in de twaalfde rit (Agen-Pau). In 1991 deed de Amerikaan Greg LeMond hetzelfde na de opgave van de Deen Rolf Sorensen. Het meest beroemde voorbeeld blijft evenwel dat van de Belg Eddy Merckx, die het geel weigerde na de val van de Spanjaard Luis Ocana in de Tour van 1971.

Ploegentijdrit

Dat alles maakt de rekening niet van Patrick Lefevere die in een interview, dat voor de officiële opgave werd afgenomen, al kampte met gemengde gevoelens. "We winnen hier een schitterend etappe met Zdenek Stybar", zei hij, "maar we verliezen hier wellicht een belangrijke renner. Als je op zo'n manier de gele trui verliest, dan doet dat pijn natuurlijk. En bovendien is Tony ook een belangrijke renner in de ploeg. Hij is een belangrijke schakel in onze sprinttrein, waarmee we morgen (vrijdag) in de etappe naar Fougères opnieuw met Cavendish een gooi wilden doen naar de zege. En uiteraard was Tony ook onze grote motor in de ploegentijdrit van zondag. Dit is een spijtige zaak."

(Belga/RR)

De Duitser van Etixx-Quick Step, die na zijn ritwinst van dinsdag in de gele leiderstrui rondreed, kwam in de slotfase van de vijde etappe naar Le Havre zwaar ten val. Hij reed de rit wel nog uit, met hulp van ploegmaats, en kwam ruim vier minuten na ritwinnaar en ploegmaat Zdenek Stybar over de streep. Na afloop van de etappe bleek dat Der Panzerwagen een breuk in zijn linkersleutelbeen heeft opgelopen en dat een opgave onvermijdbaar is. "Het is onmogelijk om vrijdag te starten", liet manager Patrick Lefevere weten aan Europe 1. "Momenteel is hij in het ziekenhuis, daarna komt hij naar het hotel". De gele leiderstrui gaat zo opnieuw naar Chris Froome. De Brit van Team Sky stond immers tweede in het klassement, op 12 seconden van Martin. Eerder verloor deze Tour ook al de toenmalige geletruidrager Fabian Cancellara (Trek). Hij gaf maandag op met breukjes in de onderrug.Froome mag, volgens de Tourdirectie, zelf beslissen of hij de trui aantrekt of niet. "Het reglement voorziet hier geen verplichtingen", zegt koersdirecteur Thierry Gouvenou. In het verleden weigerde de tweede in het klassement meestal om door opgave van de leider het geel te dragen. Zo wilde in 1980 de Nederlander Joop Zoetemelk het geel niet overnemen van Fransman Bernard Hinault na diens blessure in de twaalfde rit (Agen-Pau). In 1991 deed de Amerikaan Greg LeMond hetzelfde na de opgave van de Deen Rolf Sorensen. Het meest beroemde voorbeeld blijft evenwel dat van de Belg Eddy Merckx, die het geel weigerde na de val van de Spanjaard Luis Ocana in de Tour van 1971.Dat alles maakt de rekening niet van Patrick Lefevere die in een interview, dat voor de officiële opgave werd afgenomen, al kampte met gemengde gevoelens. "We winnen hier een schitterend etappe met Zdenek Stybar", zei hij, "maar we verliezen hier wellicht een belangrijke renner. Als je op zo'n manier de gele trui verliest, dan doet dat pijn natuurlijk. En bovendien is Tony ook een belangrijke renner in de ploeg. Hij is een belangrijke schakel in onze sprinttrein, waarmee we morgen (vrijdag) in de etappe naar Fougères opnieuw met Cavendish een gooi wilden doen naar de zege. En uiteraard was Tony ook onze grote motor in de ploegentijdrit van zondag. Dit is een spijtige zaak."(Belga/RR)