U herinnert zich allicht nog de beelden van de billen van Tony Martin op het afgelopen WK tijdrijden. Door het schuurpapier dat hij op zijn zadel had geplakt, was zijn broek gescheurd en zijn achterste tot bloedens toe verbrand. Dat schuurpapier moest ervoor zorgen dat de Duitser moervast op zijn zadel kon blijven zitten en niet continu heen en weer schoof. Een zadel mocht immers slechts 2,5 graden (met een foutenmarge van 0,5) naar beneden gekanteld worden, waardoor een renner, wanneer die kracht zette op de pedalen, geen tegendruk van zijn zadel had.

Op verzoek van de World Federation of the Sporting Goods Industry, waarin zadelfabrikanten als ISM, Selle Italia, Selle SMP, Giant en Scott zetelen, heeft de internationale wielerunie UCI die reglementering aangepast. Voortaan mag de zadelhoek (naar beneden) maximaal 9 graden bedragen, met een foutenmarge van 1 graad. Er werd ook een extra foutenmarge (5 mm) op de maximale zadellengte (30 cm) bepaald. Gevolg: minder geschuif op het zadel, wegens meer tegendruk, en allicht dus geen schuurpapier meer nodig voor Tony Martin. Zijn achterste zal er wel bij varen.

U herinnert zich allicht nog de beelden van de billen van Tony Martin op het afgelopen WK tijdrijden. Door het schuurpapier dat hij op zijn zadel had geplakt, was zijn broek gescheurd en zijn achterste tot bloedens toe verbrand. Dat schuurpapier moest ervoor zorgen dat de Duitser moervast op zijn zadel kon blijven zitten en niet continu heen en weer schoof. Een zadel mocht immers slechts 2,5 graden (met een foutenmarge van 0,5) naar beneden gekanteld worden, waardoor een renner, wanneer die kracht zette op de pedalen, geen tegendruk van zijn zadel had. Op verzoek van de World Federation of the Sporting Goods Industry, waarin zadelfabrikanten als ISM, Selle Italia, Selle SMP, Giant en Scott zetelen, heeft de internationale wielerunie UCI die reglementering aangepast. Voortaan mag de zadelhoek (naar beneden) maximaal 9 graden bedragen, met een foutenmarge van 1 graad. Er werd ook een extra foutenmarge (5 mm) op de maximale zadellengte (30 cm) bepaald. Gevolg: minder geschuif op het zadel, wegens meer tegendruk, en allicht dus geen schuurpapier meer nodig voor Tony Martin. Zijn achterste zal er wel bij varen.