In 1979 arriveerde de Tour tweemaal op L'Alpe d'Huez, maar twee keer de beroemde Alp in dezelfde rit - en dus 42 haarspeldbochten - is een primeur. De renners krijgen, na allicht een razende start over de Col de Manse, na 90 km de Col d'Ornon (2e categorie, 5,1 km aan 6,7%) voorgeschoteld en beginnen na 108 km aan de eerste beklimming van L'Alpe-d'Huez. Na de passage op de top volgt een kort verlengstuk met de 1999 meter hoge Col de Sarenne (3 km aan 7,8%).

Daarna gaat het via een smalle, bochtige en levensgevaarlijke afdaling (een veredeld geitenpad) weer naar Bourg-d'Oisans, het stadje aan de voet van L'Alpe d'Huez. Met voorsprong de meest besproken en gecontesteerde kilometers van de laatste jaren - ook omdat er deze namiddag veel regen voorspeld wordt, wat de afzink nog riskanter maakt.

De vraag is hoe groot het peloton is dat aan die passage begint. En of de Movistars en de Saxo's al op de eerste beklimming van de Alp de Skyvesting bestoken? Even goed wachten ze tot de afdaling om daar vol risico naar beneden te vlammen. Want dat lijkt het enige wat de concurrentie rest om Chris Froome nog van zijn stuk te brengen. En dat is ook de grootste vrees van de Brit, die de gevaarlijke manoeuvres van Alberto Contador in de afdaling van de Col de Manse, afgelopen dinsdag, maar matig kon appreciëren en openlijk bekritiseerde.

Als de Skykopman in de afdaling van de Col de Sarenne bij regenweer absoluut op veilig wil spelen, heeft hij twee opties: ofwel trekt hij in de laatste kilometers van de eerste beklimming van de Alp vol door, zodat hij met een paar ploegmaats, of in zijn eentje, relatief rustig aan de afdaling kan beginnen.
Ofwel blijft hij zitten, laat hij Contador en/of andere waaghalzen hun ding doen - met mogelijk tijdsverlies als gevolg - en rekent hij op zijn ploegmaats (met name Richie Porte, die zich in de tijdrit bewust spaarde) en op zijn eigen benen om daarna, op het vlakke stuk door het dal van de Romanche, het gat weer dicht te rijden. Zelfs als dat niet lukt, dan heeft de Brit voorsprong genoeg en is secondenverlies geen ramp.

Even goed wordt de afdaling toch nog geschrapt - al is die kans klein, gezien de sensatiebeluste Tourorganisatoren - of rijdt iedereen zonder risico's naar beneden en barst de echte strijd pas los op de slotklim (13,8 km aan 8,1%).

Interessant wordt het om te zien of Contador en ook Joaquim Rodriguez, beiden opmerkelijk beter dan in de Pyreneeën, dan wel Froome bergop kunnen volgen. De kans is reëel, want in de tijdrit was de geletruidrager niet meer zo oppermachtig als op de Ventoux. Bovendien neemt de Brit misschien genoegen met het consolideren van zijn voorsprong en gunt hij de Spanjaarden, of de Colombiaan Nairo Quintana, de prestigieuze ritzege.

Die overwinning kan misschien wel al weg zijn als een vluchtersgroep van bij het begin van de etappe wegrijdt en genoeg voorsprong neemt vooraleer Froome en co hun duivels ontbinden. Een nieuwe kans voor Thomas De Gendt, die al weken droomt van deze etappe, maar in de rit naar Gap en gisteren in de tijdrit niet de beste benen had. Ook Bart De Clercq, bijzonder knap 11e op de Mont Ventoux, zal zich nog eens willen tonen. Net als de Nederlanders (bijvoorbeeld Wouter Poels), die opgenaaid zullen worden door tienduizenden landgenoten op de flanken van de Alp.

De Fransen hebben, tot hun grote wanhoop, ook nog geen ritzege en zullen allicht met zijn allen in de aanval trekken. Bolletjestruidrager Pierre Rolland op kop, want hij won in 2011 de laatste rit op L'Alpe d'Huez.

In 1979 arriveerde de Tour tweemaal op L'Alpe d'Huez, maar twee keer de beroemde Alp in dezelfde rit - en dus 42 haarspeldbochten - is een primeur. De renners krijgen, na allicht een razende start over de Col de Manse, na 90 km de Col d'Ornon (2e categorie, 5,1 km aan 6,7%) voorgeschoteld en beginnen na 108 km aan de eerste beklimming van L'Alpe-d'Huez. Na de passage op de top volgt een kort verlengstuk met de 1999 meter hoge Col de Sarenne (3 km aan 7,8%). Daarna gaat het via een smalle, bochtige en levensgevaarlijke afdaling (een veredeld geitenpad) weer naar Bourg-d'Oisans, het stadje aan de voet van L'Alpe d'Huez. Met voorsprong de meest besproken en gecontesteerde kilometers van de laatste jaren - ook omdat er deze namiddag veel regen voorspeld wordt, wat de afzink nog riskanter maakt. De vraag is hoe groot het peloton is dat aan die passage begint. En of de Movistars en de Saxo's al op de eerste beklimming van de Alp de Skyvesting bestoken? Even goed wachten ze tot de afdaling om daar vol risico naar beneden te vlammen. Want dat lijkt het enige wat de concurrentie rest om Chris Froome nog van zijn stuk te brengen. En dat is ook de grootste vrees van de Brit, die de gevaarlijke manoeuvres van Alberto Contador in de afdaling van de Col de Manse, afgelopen dinsdag, maar matig kon appreciëren en openlijk bekritiseerde. Als de Skykopman in de afdaling van de Col de Sarenne bij regenweer absoluut op veilig wil spelen, heeft hij twee opties: ofwel trekt hij in de laatste kilometers van de eerste beklimming van de Alp vol door, zodat hij met een paar ploegmaats, of in zijn eentje, relatief rustig aan de afdaling kan beginnen. Ofwel blijft hij zitten, laat hij Contador en/of andere waaghalzen hun ding doen - met mogelijk tijdsverlies als gevolg - en rekent hij op zijn ploegmaats (met name Richie Porte, die zich in de tijdrit bewust spaarde) en op zijn eigen benen om daarna, op het vlakke stuk door het dal van de Romanche, het gat weer dicht te rijden. Zelfs als dat niet lukt, dan heeft de Brit voorsprong genoeg en is secondenverlies geen ramp. Even goed wordt de afdaling toch nog geschrapt - al is die kans klein, gezien de sensatiebeluste Tourorganisatoren - of rijdt iedereen zonder risico's naar beneden en barst de echte strijd pas los op de slotklim (13,8 km aan 8,1%). Interessant wordt het om te zien of Contador en ook Joaquim Rodriguez, beiden opmerkelijk beter dan in de Pyreneeën, dan wel Froome bergop kunnen volgen. De kans is reëel, want in de tijdrit was de geletruidrager niet meer zo oppermachtig als op de Ventoux. Bovendien neemt de Brit misschien genoegen met het consolideren van zijn voorsprong en gunt hij de Spanjaarden, of de Colombiaan Nairo Quintana, de prestigieuze ritzege. Die overwinning kan misschien wel al weg zijn als een vluchtersgroep van bij het begin van de etappe wegrijdt en genoeg voorsprong neemt vooraleer Froome en co hun duivels ontbinden. Een nieuwe kans voor Thomas De Gendt, die al weken droomt van deze etappe, maar in de rit naar Gap en gisteren in de tijdrit niet de beste benen had. Ook Bart De Clercq, bijzonder knap 11e op de Mont Ventoux, zal zich nog eens willen tonen. Net als de Nederlanders (bijvoorbeeld Wouter Poels), die opgenaaid zullen worden door tienduizenden landgenoten op de flanken van de Alp. De Fransen hebben, tot hun grote wanhoop, ook nog geen ritzege en zullen allicht met zijn allen in de aanval trekken. Bolletjestruidrager Pierre Rolland op kop, want hij won in 2011 de laatste rit op L'Alpe d'Huez.