De derde rit, langs de betoverende westkust van Corsica, wordt ongetwijfeld de spectaculairste van de drie etappes op het eiland van de Schoonheid. Slechts 145 km lang, maar geen meter vlak, op smalle, kronkelende wegen en met vier beklimmingen: één van vierde categorie na amper 12 km, - dat belooft dus een razendsnelle start te worden - en daarna nog twee van derde en vooral één van tweede: de korte maar steile Col de Marsolino (3,3 km aan 8,1%) op 13 km van de finish in Calvi.

Gesneden koek voor aanvalslustige renners als Thomas Voeckler, die zich gisteren al een eerste keer roerde. Weliswaar tevergeefs, maar vandaag heeft hij misschien meer kans. Al zullen de RadioShackploegmaats van Jan Bakelants, er alles aan doen om met oog op de ploegentijdrit in Nice de gele trui in de ploeg te houden en dus het slot op de deur houden. Dat kondigde ploegleider Kim Andersen gisteren ook aan.

Allicht met de hulp van het team van Peter Sagan, want de Slowaak is, zo toonde hij gisteren in Ajaccio opnieuw, een van de enige sprinters die de klimmetjes kan overleven. Gisteren had hij in de sprint wel verrassend veel moeite met Michael Kwiatkowski, de Poolse alleskunner van Omega Pharma-Quick-Step. Ook de snelle Edvald Boasson Hagen moet zich opnieuw voorin kunnen handhaven.

Tenzij een klassementsrenner superbenen heeft en op de Col de Marsolino, de laatste klim, al een eerste troefkaart op tafel legt. Chris Froome kon zich gisteren al niet inhouden op de Côte du Salario. Zenuwen? Of gewoon even willen imponeren? Echt verstandig was het niettemin niet. Strekt de Brit vandaag opnieuw de benen, dan zullen Contador en co wel moeten volgen, net als Jan Bakelants, als hij het geel wil houden. Maar met zijn bloedvorm moet de Olenaar daar wel toe in staat zijn.

Even goed verliest ook een favoriet in deze etappe de Tour. Materiaalpech op het verkeerde moment kan een renner vele minuten kosten. Gelukkig voor de renners voorspelt men, zoals gisteren, goed weer en niet zo veel wind, wat ook het risico op valpartijen een pak verlaagt. Al blijft de kans groot dat ook vandaag rennershuid aan het Corsicaanse asfalt zal blijven plakken. Hopelijk zonder erge gevolgen.

De derde rit, langs de betoverende westkust van Corsica, wordt ongetwijfeld de spectaculairste van de drie etappes op het eiland van de Schoonheid. Slechts 145 km lang, maar geen meter vlak, op smalle, kronkelende wegen en met vier beklimmingen: één van vierde categorie na amper 12 km, - dat belooft dus een razendsnelle start te worden - en daarna nog twee van derde en vooral één van tweede: de korte maar steile Col de Marsolino (3,3 km aan 8,1%) op 13 km van de finish in Calvi. Gesneden koek voor aanvalslustige renners als Thomas Voeckler, die zich gisteren al een eerste keer roerde. Weliswaar tevergeefs, maar vandaag heeft hij misschien meer kans. Al zullen de RadioShackploegmaats van Jan Bakelants, er alles aan doen om met oog op de ploegentijdrit in Nice de gele trui in de ploeg te houden en dus het slot op de deur houden. Dat kondigde ploegleider Kim Andersen gisteren ook aan. Allicht met de hulp van het team van Peter Sagan, want de Slowaak is, zo toonde hij gisteren in Ajaccio opnieuw, een van de enige sprinters die de klimmetjes kan overleven. Gisteren had hij in de sprint wel verrassend veel moeite met Michael Kwiatkowski, de Poolse alleskunner van Omega Pharma-Quick-Step. Ook de snelle Edvald Boasson Hagen moet zich opnieuw voorin kunnen handhaven. Tenzij een klassementsrenner superbenen heeft en op de Col de Marsolino, de laatste klim, al een eerste troefkaart op tafel legt. Chris Froome kon zich gisteren al niet inhouden op de Côte du Salario. Zenuwen? Of gewoon even willen imponeren? Echt verstandig was het niettemin niet. Strekt de Brit vandaag opnieuw de benen, dan zullen Contador en co wel moeten volgen, net als Jan Bakelants, als hij het geel wil houden. Maar met zijn bloedvorm moet de Olenaar daar wel toe in staat zijn. Even goed verliest ook een favoriet in deze etappe de Tour. Materiaalpech op het verkeerde moment kan een renner vele minuten kosten. Gelukkig voor de renners voorspelt men, zoals gisteren, goed weer en niet zo veel wind, wat ook het risico op valpartijen een pak verlaagt. Al blijft de kans groot dat ook vandaag rennershuid aan het Corsicaanse asfalt zal blijven plakken. Hopelijk zonder erge gevolgen.